Svar

Fast IP-adresse

Er der nogen fordel i at have en fast IP-adresse?

icon

Bedste svar af miela1 23 marts 2011, 00:53

Hej,

for en bruger der bare er på internettet, nej.

hvis du skal have en webserver eller en anden server kørende på din computer, så er det en storfordel, næsten et krav at du har en fast ip.

Se original

17 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

for en bruger der bare er på internettet, nej.

hvis du skal have en webserver eller en anden server kørende på din computer, så er det en storfordel, næsten et krav at du har en fast ip.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

Men vi får jo to dynamiske email-adresser.

alligevel kan jeg ikke få tilsluttet to TDC-bokse til multistikket (et i det lille stik, det andet i det trebenede telefonstik.)

Hvis jeg starter med at tilslutte Homebox i det ene stik, virker det.

Hvis jeg starter TDC box i det trebenede telefonstik, virker det.

Hvis jeg tilslutter den hhv. på samme tid eller først lader den ene finde sin ip-adresse, dernæst tilslutter den næste, så forsvinder forbindelsen pludselig til den ene af boksene (typisk den ældste; TDC Box)

- Hvordan er det muligt at udnytte begge de to dynamiske ip-adresser?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Nu gør du det altså kompliceret.... :-)

Hvad skulle formålet med den øvelse være?

Vh

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg slipper for at købe en switch for at få flere computere tilsluttet

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Desværre garanterer TDC ikke, at de 2 IP adresser sidder på samme subnet, og hvis de ikke gør, så er du lige vidt.

Jeg havde nu også foretrukket den gamle løsning med en Siemens 4100 som modem, og så bruge ens egen router. Så har man væsentlig bedre styr på netværket.

Går man kold på sin egen router, så kan man købe en ny.

Med det var jo de gode gamle dage Blinkende humørikon

Hej Privat

Det er en del religion i dette, nogle mener at det vigtigste er en psodu fast ip adresse (du får den samme ip adresse tildelt hver gang du forbinder din forbindelse)

og dem der mener at  dynamiske ip adresse er bedst

fordelen ved dynamiske er at bla. ved udskiftning af udstyr, skal man ikke vente på at der kommer en timeout for en opnåede ip adresse.

ulempen er at du ikke ved din ip adresse, men hvem går også og husker på den ;-)

jeg vil anbefale du evt kigger på sådan noget som dyndns.org, no-ip.com eller dtdns.com, da disse er understøttet af TDC Homeboksen, og dermed er behovet for en fast ip adresse næsten ikke tilstæde.

Hej Heinrich

Du har jo selv fundet svaret, en switch

grunden til at du ikke kan bruge 2 modemer, er at der etableres en atm protokol mellem moden og DSLAM, og dem er der kun 1 af (PVC 0/101)

Omdømme 2

Hvad skal jeg da bruge to dynamiske ip-adresser til??

Hej Heinrich

Lige præcist, dog har de 2 dynamiske den fordel ved for eksempel skift af udstyr, nogle spil servere vil ikke have flere spillere fra samme ip(de er dog ved at være sjældne), og nogle download tjenester stopper når man har opbrugt sine token, der har man muligheden for at komme fra en anden ip og få et sæt tokens mere

Dertil er der det at man ikke skal vente til at dhcp lease tiden er ophørt, de 2 og 4 dynamiske var fra tiden før TDC Boks og TDC Homeboks,

Omdømme 2

Nu er det jo sådan, at jeg tidligere har snakket med en TDC Medarbejdere. Hvis vi tænker på en almindelig router (som udsteder dynamiske IP-adresser som standard) så har disse et DHCP-lease (typisk fra 30-1440 minutter)

Hos TDC er der nogle store "routere", som uddelegerer disse adresser til befolkningen rundt omkring. Disse har dog en lease tid på flere måneder, og det vil derfor betyde, at hvis gammelt udstyr genstartes, vil det stadig få denne IP indtil DHCP er udløbet.

Omvendt, hvis vi også sammenligner med en almindelig router, så kan man også indstille disse til at give statiske adresser. (også gældende for 30-1440 minutter, men her gives den samme adresse bare til den samme computer hver gang (måske ved genkendelse af MAC-adressen i computeren)

- Dette er også muligt hos TDC, hvor der findes lignende indstillinger, dog uden 100% at sammenligne almindeligt konsumatudstyr med TDC's prof-styr.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Allan skrev:
Hej Privat

jeg vil anbefale du evt kigger på sådan noget som dyndns.org, no-ip.com eller dtdns.com, da disse er understøttet af TDC Homeboksen, og dermed er behovet for en fast ip adresse næsten ikke tilstæde.

Det er da også rigtigt, hvis man kan acceptere, at ens domæne ikke kan findes i op til 24 timer ved IP skift. Generelt tror jeg nu ikke ens IP adresse skifter så tit, specielt ikke hvis ens router er tændt 24/7.

Nogle sikkerheds ting kan også være bøvlet ved IP adresse skift. Har man hjemmearbejds plads, kan man risikere kun at kunne tilgå firmaets netværk med den IP adresse, som er godkendt til det. Man bliver derfor afvist, hvis man pludselig har en ny.

Tusind tak for svaret vedr. fast IP-adresse.

Min konklusion er at jeg IKKE har brug for en sådan.

Min konklusion er også, at det er rigtig godt forum, som jeg ikke havde været opmærksom på og som jeg vil benytte fremover ikke nødvendigvis med indlæg, men måske primært som er læring vedr. diverse korrespondancer. Vi eller rette jeg er ikke så dum alligevel som jeg troede med hensyn til lidt forståelse vedr. alt det hersens EDB.

Omdømme 2

Det lyder jo umiddelbart godt.

- Husk at markere et af de indlæg, som løste dit primære problem, som svar. (findes over knappen: svar nederst til højre for hvert nyt indlæg.)

Hallo privat-dk ! Som regel kan man ikke selv vælge om man vil have en fast eller anden IP - Adresse . Ved en fast forbindelse har man altid en fast . Bruger man en modem som går over telefonen og også de nye til at tanke op får man en anden hver gang man går på nettet . Da dette dog handler om private netværk kan det her jo være anderledes . Det kender jeg ikke noget til . Hilsen Chris !

Allan skrev:
Hej Heinrich

Lige præcist, dog har de 2 dynamiske den fordel ved for eksempel skift af udstyr, nogle spil servere vil ikke have flere spillere fra samme ip(de er dog ved at være sjældne), og nogle download tjenester stopper når man har opbrugt sine token, der har man muligheden for at komme fra en anden ip og få et sæt tokens mere

Og hvordan skifter man så til det sekundære IP i sådanne et tilfælde?

Omdømme 2

Det kan du ikke. Den eneste løsning er at tilslutte en ny router, som aldrig før har været brugt, og lade denne få tildelt en ny ip-adresse. TDC's dynamiske ip-adresser til privatforbrugerne bliver ifølge nogle TDC-kilder skiftet hver anden uge, men som det er nu, har jeg haft den samme "dynamiske" ip-adresse siden DHCP-fejlen hos TDC for et par år siden (hvor en central DHCP-server gik ned, så alle bredbåndskunder hos TDC mistede internetforbindelsen i flere timer fra omkring klokken 11-16)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)