Exorbitant latterligt høje data priser i udlandet

Kære TDC,

Hvordan i alverden kan I forsvare at tage omkring 100 kr per MEGAbyte i f.eks. USA eller Rusland.  Telia kan gøre det samme for en fjerdedel af den pris (hvilket selvfølgelig også er alt for dyrt).   Og på http://www.abroadband.com/ kan man få data for €0.59 eller ca 4,50 kr per megabyte i 60 lande verden over.  

Med venlig hilsen

Bjørn.

9 Kommentarer

Kære Bjørn

Det er rigtig ærgeligt at det er så dyrt at bruge data i udlandet, det synes vi bestemt også.

Derfor har vi lavet det abonnement der hedder Rejseklar Data, så det bliver billigere for vores kunder at bruge data i udlandet.

Umiddelbart ser det ud som om at vi godt kan konkurrere med de priser du har fundet, så jeg vil ikke skrive så meget mere, men blot give dig et link, så du selv kan læse mere om Rejseklar Data og se om ikke det er noget du kan bruge Glad humørikon

Du kan læse mere om Rejseklar data her: www.tdc.dk/rejseklardata

Hilsen Line

Hej Line

Jeg HAR rejseklar data.

Men for det første virker det kun i nogle lande, i praksis EU plus nogle stykker.  Så det ændrer ikke ved at det skal koste 100 kr per MEGABYTE at anvende data i f.eks. Rusland.  Rusland er et af de omkring 60 lande, der dækkes af abroadband.com til en pris af €0.59 per MB.  Jeg vil meget gerne have, at du svarer mig helt klart på dette enkle spørgsmål:  Når abroadband.com kan levere til en pris til €0.59 per MB, hvorfor kan TDC så ikke (udenfor rejseklar data lande)?

Og for det andet: Når man nu med rejseklar data kan få en pris på nogenlunde 2,50-3,00 kr per MB, hvorfor i alverden skal det så gøres så besværligt med at man skal købe en pakke med 10 eller 100MB?  Hvorfor ikke bare sætte prisen til de omkring 2,50-3,00 kr. per MB?  Det kunne eventuelt kombineres med en SMS advarsel, når man har brugt et givent beløb.

Noget tredje er, at jeg slet ikke kan forstå, hvorfor prisen på data skal afhænge af, hvor I udlandet jeg er. Hvis jeg bruger data i udlandet skal signalet gå fra min telefon til den nærmeste mobil-mast, hvorefter det i princippet er "på internettet".  Det er fair nok, at den udenlandske operatør skal betales for at levere data til en dansk kunde, men hvorfor er det helt urimeligt meget dyrere i f.eks. USA, end det er i f.eks. England?  Hvorfor skal jeg betale mere for at sende en MB fra min mobil til en mast i USA end fra min mobil til en mast i USA?  

Du skriver, at TDC synes, det er ærgerligt, at det er så dyrt at bruge data i udlandet.  Hvorfor gør I så ikke noget ved det? 

Mvh Bjørn

Hvorfor skal jeg betale mere for at sende en MB fra min mobil til en mast i USA end fra min mobil til en mast i USA?  

Jeg mente selvfølgelig:

Hvorfor skal jeg betale mere for at sende en MB fra min mobil til en mast i USA end fra min mobil til en mast i England?

Hej Bjørn

Jeg er rigtig ked af at du ikke kunne bruge mit svar, men jeg vil meget gerne besvare de spørgsmål du har.

Priserne for at bruge mobiltelefonen i udlandet, afhænger at de priser der forhandles hjem med de udenlandske operatører. Noget kunne derfor tyde på at abroadband.com har haft nogle andre forhandlingsmuligheder end os, når det kommer til de Russiske teleudbydere. Det er også derfor priserne kan variere fra land til land.

Din idé med at vores kunder betaler pr. MB vil jeg med glæde melde videre til de der sidder og udvikler vores produkter og abonnementer. De er altid glade for nye idéer. Så tager de stilling til om det skal være sådan fremover. Årsagen til at det er lavet med en pakke løsning i øjeblikket skyldes, at der altid er forsinkelse på priserne fra de udenlandske leverandører, der kan faktisk være flere dages forsinkelse. Det betyder at det er hutigere for os at registrere, hvor meget data du har brugt på den faktiske datamængde frem for prisen. Inden vi får lukket for dataen på prisen, kan du reelt set have brugt meget mere.

Så det sikreset for vores kunder i øjeblikket er altså pakkeløsningen, men jeg er sikker på at den dag det bliver tekniske muligt at overføre priserne hurtigere til os, så bliver det også muligt at blive takseret pr. MB.

Vi forsøger løbende at forhandle nye priser hjem med de udenlandske teleudbydere, for netop at gøre det billigere for vores kunder at bruge deres mobiltelefoner i udlandet.

Jeg håber at du kunne bruge mig uddybende svar.

Hilsen Line

Hej igen Line

Jeg er glad for, at du gør, hvad du kan for at svare.  Men dit svar om pakke-pris kontra en fast (lav) MB pris lyder altså som en søforklaring.  Hvis jeg ikke har rejseklar data kan I jo godt finde ud af at taksere per MB, og at sende mig en varsel.  Så hvorfor ikke bare sætte prisen på data i udlandet ned?  

Jeg mangler også stadig svar på, hvad der egentlig er grunden til, at det skal koste omkring 20 gange så meget at sende en MB fra min mobil til en mast i USA end til end mast i England?  

Der må altså være nogen, der klasker sig på lårene af grin over, at man betaler omkring 100 kr for at sende en MB i USA.  Kan du give et bare lille indblik i, hvem der får hvor stor en del af de 100 kr?  (Og bemærk lige som jeg skrev i min første post, at hos jeres konkurrent Telia er det "kun" 25 kr).  

Mvh

Bjørn.

Hej Bjørn

Lad mig uddybe mit svar: Som jeg skriver til dig, så er der stor forskel på, hvordan Abroadband.com laver aftaler og TDC gør. Jeg har søgt lidt på Abroadband.com på nettet for dig og kan se at Abroadband.com kun laver aftaler med enkelte, altså få, operatører i hvert land, ofte de billigste. Derfor er prisen anderledes. Idet de kun laver aftaler med få operatører, kan kunderne ofte løbe ind i dårlig dækning, fordi det ikke er muligt at roame mellem forskellige operatører, det forsøger vi at undgå, ved at lave aftaler med flere operatører i det samme land.

TDC forsøger at tage hensyn til hvad de fleste kunder efterspørger. Mange kunder efterspørger sikkerhed for, ikke at få en overraskelse på prisen. Dette tilbyder vi netop gennem pakkeløsninger, som jeg skrev tidligere. Med Rejseklar Data Mini har man sikkerhed for, at man ikke bruger mere end pakken inkluderer og man derved undgår at få en ubehagelig overraskelse på regningen. TDC tilbyder faktisk mængderabat hvis du køber den store pakke Rejseklar Data.

Jeg var inde på i starten af dette svar, at Abroadband.com forhandler priser hjem med oftest den billigste operatør i de enkelte lande. Det samme gør TDC, med flere forskellige operatører i samme lande, for at sikre TDC kunder større chance for at finde et anvendeligt netværk, netop der hvor kunden befinder sig.

Priserne er selvfølgelig afhængige af, hvad der så kan forhandles hjem med den enkelte operatør i det pågældende land. Og de priser er meget forskellige, fra operatør til operatør og fra land til land. Det vil ikke være overskueligt, hvis du som kunde skal vide, at hvis du bruger operatør "A" i USA koster det X antal $ pr megabyte og hvis du bruger operatør "B" i USA, koster det Y antal $ pr megabyte. Dette vil være rigtigt vanskeligt, for ikke at sige umuligt, for den enkelte kunde at styre og derfor har vi i TDC valgt at gøre det mere overskueligt for kunderne ved at samle operatører og lande i zoner med ens priser. På den måde er det lettere at finde ud af, hvad man skal betale.

Hvor du vælger at være kunde, er selvfølgelig helt op til dig, men nu ved du hvordan det hænger sammen hos os.

God weekend!

Hilsen Line

Hej Line,

Lad mig starte med at sige, at jeg er glad for, at du - eller egentlig TDC - overhovedet har ville tage denne diskussion op.  

Men lad mig så også sige, at dine svar i virkeligheden ikke er andet end bortforklaringer.  Uanset hvordan det måles og beregnes, og uanset hvilke aftaler, der laves mellem hvilke operatører, så er en pris på 100 kr per MB fuldstændig latterlig og ude af proportioner.  Der kan slet ikke føres noget som helst argument for, at dette er en rimelig pris eller en pris, der afspejler den reelle omkostning.  Absolut ikke - og det har du jo reelt heller ikke forsøgt eller formået.  

Som dansk kunde på dansk jord, som amerikansk kunde på amerikansk jord, eller hvor som helst ellers, er de typiske produkter, der leveres, jo omtalt i GB og med priser, der typisk måles i 100-200 kr, $10-20, €10-20.  Sådan er det overalt.  En fornuftig månedlig pris, og så har man 1GB.  

Når man så bevæger sig over en eller anden grænse, er det pludselig MB, der tales om.  Og i f.eks. USA bliver det, kunden betaler pludselig 1000 (tusind!) gange så meget.

Det savner enhver rimeligheds betragtning.  

Og hvad er så det egenlige resultat:  At når jeg skal være et stykke tid i et andet land, køber jeg et lokalt SIM-kort og putter i min smart-phone, og har så en gammel mobil med, hvor jeg sætter mit danske SIM-kort.  Det er i virkeligheden blot unødigt besvær for alle.   

Mvh Bjørn.

Hej Bjørn
Tak for tippet med en reservetelefon.
Den havde jeg ikke lige tænkt på. Meget glad humørikon

Hej Line_TDC
Hvor er det dejligt at tdc-ansatte, engang imellem går ind i tråde og svarer beredvillig på spørgsmål i tdc's brugerforum, også selvom du(I) kun er budbringere.

Du ønsker os en god weekend....  Tak i lige måde. (også til dem der læser med.) Glad humørikon

Hej Bjørn og alle jer andre.

Som ivrig mobilbruger og med et lille indblik i hvad der sker rundt omkring i mobilverden via et andet stort mobilforum, så vil jeg lige komme med lidt oplysende info.

abroadband.com sender dig et nyt simkort som du skal bruge i det pågældende land, ergo kan du ikke tilknytte det til dit nuværende nummer. Derudover så er der forlydender om at det ikke altid virker som det skal, om det er dækningen eller den tvivlsomme måde de kører det på er så noget helt andet.

At priserne er så høje for at bruge data i udlandet kan TDC desværre ikke gøre så meget ved, ja de kunne forhandle nogle billigere priser hjem, men det er ikke altid lige til. Den lokale udbyder i det land man er i lejer en del af sit netværk ud til dig som bruger, når du bruger data skal de allokere data fra deres net ud i verden og her vil det som regel være danske hjemmesider den trafik koster også penge. 

Det er sådan at når man bygger et mobilnet op, så bygger man det op så det aldrig bliver fuldt belastet med det formodede antal indbyggere i landet. Kommer der så en bunke amerikanere her op og vil bruge nettet skal TDC så bruge en del trafik på at holde dem online, vil de så samtidig hente data f.eks skype eller en hjemmeside i USA så skal TDC flytte trafik fra det danske netværk og over til en amerikansk server, den trafik vil TDC have dækket ind og derfor kræver de ekstra for at gøre dette. TDC skal samtidig sende en regning til den udenlandske udbyder og vente på at de betaler for forbruget. 

EU har jo lavet et regelsæt som gør at udbyderne ikke kan bruge deres ublu priser for at redde deres egen røv. Priserne bliver sænket igen i 2014 og du kan se dem her http://www.comon.dk/art/215429/saa-billigt-bliver-mobil-data-naar-du-krydser-graensen

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)