Svar

Erhvervsinternet

Hejsa,

Da vi har internet gennem arbejdet har vi fået en standard Netopia3347 router med indbygget modem leveret. Det virker fint, men ... 

Jeg vil gerne vide om der er en mulighed for at man selv kan "bestemme" over sin internet forbindelse, forstået på den måde at man selv kan portforwarde porte til f.eks.. Xbox Live eller lignende. 

Har læst på andre hjemmesider at der sidder et filter i routeren, som man fik leveret, der gør at det kun er TDC's IP der kan ændre indstillinger i routeren. Mange af siderne fortæller at hvis man blot køber en ny router med indbygget modem, eller et modem og en router, s¨kan man selv "bestemme" over sin internetforbindelse, og åbne porte.

Mit spørgsmål er så om det virker, for er jo ikke meget for at gå ud og investere penge i ny router (+modem), hvis det altså ikke virker?

icon

Bedste svar af PeterA1 15 november 2011, 16:53

Hvis EDB-afdelingen på din arbejdsplads tillader at du får åbnet de nødvendige porte - så skal TDC såmænd nok tage sig af den sag.

Med de nye skatteregler der er undevejs, kan man jo også se på om besværet med en arbedsgiverbetalt forbindelse kan betale sig....

vh

peter

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Alle erhvervs produkter er låst således at kun Tdc kan rette i dem. Dette sker primært fordi at der indgåes en aftale med arbejdspladsen om hvilke porte der skal forwardes og hvilke der skal være lukket. Det er vigtigt at være opmærksom på om der er sat krav fra virksomheden om hvad der skal kunne bruges og ikke bruges på linien. Port forward ind mod lan vil altid give en lille åbning ind mod de computere der findes på netværkert og kan derfor misbruges. Man skal yderligere være opmærksom på om routeren er opsat med f.eks. vpn eller andvendes til voip. I disse tilfælde er det ikke umiddlebart muligt at bruge eget udstyr.

mvh

Hmm okay. Ville det så være muligt at tilslutte et nyt modem+router/router m. indbygget modem samtidig med standard routeren, som så kan bruges til arbejdsrelaterede ting, mens den nye kan bruges til online spil, med portforwardede porte? (Hvis nyt udstyr tilsluttes til et andet internetstik, end den medfølgende router)

Omdømme 2

Hejsa

Nej, desværre ikke. Netopia routeren kan ikke fungerer som alm. router.

mvh

Altså jeg mener at man sætter dem op hver for sig, uden at de har noget at gøre med hinanden. Hvor Netopia routeren så skal bruges til arbejde, mens den anden router(+modem), som sættes op i et andet rum, skal bruges til online spil. Kan det lade sig gøre på den måde?

Omdømme 2

Hejsa

Netopia er jo både modem og router og det kan ikke lade sig gøre at have 2 modems på samtidig.

På en erhvervsforbindelse er der normalt en fast ip og denne har en lease tid på 1-2 timer hvilket gør at det tager lidt tid inden men ville kunne skifte.

mvh

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med den sidste sætning?

Omdømme 2

Hejsa

Hvis der er fast ip på adressen betyder det er der bliver tildelt den samme ip hver gang. Denne ip tildeles til den router der sidder på forbindelsen. Det betyder så at i 1-2 timer kan man ikke bare skifte hardware da den server der udgiver ip adressen kunne vil give den igen til samme hardware (mac adresse) som sad på da den blevet givet 1. gang. Denne indstilling holdes i 1-2 timer hvorefter at enten samme hardware kan få ipadressen igen eller en ny router på forbindelsen kan få ip adressen. Fobindelsen kan også være med STATISK ip, her skal ip adressen tastes manuelt i routeren tilgengæld vil man kunne skifte hardware præcis som man selv har lyst til. Hvis man derimod har 2 dynamiske ip adresser er det også muligt at skifte mellem 2 forskellige routere.

Puha, lidt af en kompliceret forklaring men som du kan se er det ikke helt nemt bare at bruge forskelligt udstyr. Du skal også huske på at skifter du det tilsendte udstyr ud er der ingen support på eget udstyr lige som at ved evt. fejl som viser sig at være på grund af det fremmede udstyr vil der blive skrevet regning for fejlretning som jo automatisk vil blive faktureret det firma som har bestilt forbindelsen.

mvh

Jan

Okay, så for at sige det kort, så er der ingen måde hvorpå man selv kan åbne portene til fx Xbox Live? Og vil det overhovedet være muligt at betale TDC for det, da det jo så ville give en åbning?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hvis EDB-afdelingen på din arbejdsplads tillader at du får åbnet de nødvendige porte - så skal TDC såmænd nok tage sig af den sag.

Med de nye skatteregler der er undevejs, kan man jo også se på om besværet med en arbedsgiverbetalt forbindelse kan betale sig....

vh

peter

Okay tak for hjælpen. Så tror jeg at jeg venter med at besvære mig mere med det, før de nye skatteregler

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)