Svar

Draytek router *i stedet for* HomeDuo

hej,
jeg har læst mange indslag om at bruge sin egen router. Men det jeg er interesseret i, er at bruge min egen router *i stedet for* TDC's HomeDuo boks.

jeg leder efter nogen som har erfaring med at tilslutte sin egen router, evt. måske også erfaring med en Draytek (2820n?) router.

årsaget: indtil for 2 måneder siden har min Draytek virket fint på en TDC linje, men ved jobskift og skift til en privat linje kunne TDC ikke tilbyde det samme type linje og var jeg - i følge dem - nødt til at skifte til HomeDuo selvom jeg ikke er interesseret i at bruge telefoni delen.

jeg er IT pro og rimelig dygtig til netværk men mangler specifikke parametere til routeren.

på forhand tak! [i]

icon

Bedste svar af Michael2840 2 februar 2012, 13:33

hej, så er opgaven løst Glad humørikon

TDC er endelig kommet med en ny bredbånd pakke, så jeg kunne "downgrade" fra TDC HomeDuo til "almindelig" TDC Bredbånd. Da jeg fik bredbånd sidste år eksisterede denne løsning ikke. Så der er ikke brug for en ADSL splitter!

Skift til denne almindelige løsning gik i øveriges med en enkelt telefonopkald, og med en dags varsel. TAK TDC! Glad humørikon

Draytek 2820n er ikke så kendt i Danmark, og det skyldes at deres router er lidt dyrere (ligesom Cisco). Men til gengæld er det en type router som man tænder når man installerer den, og først slukker når man flytter Glad humørikon Den type router som blev leveret med TDC HomeDuo skulle jeg genstarte hver anden uge gennemsnitlig (mest pga WIFI delen).

Nu jeg har fundet de rigtige parameter til VPi etc, virker min Draytek uden behov for en TDC modem. Så det KAN lade sig gøre!

Se original

13 Kommentarer

Hej Michael2840,

Tak for dit indlæg!

Jeg har desværre ikke noget oplevelser med den specifikke router du nævner, men vi har en vejledning der beskriver, hvordan du sætter din egen router bag på HomeBoxen.

Den kan findes her:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25180

Håber det besvare dit spørgsmål, ellers er du mere end velkommen til at skrive igen!

Hilsen

MortenC

tak for dit svar, men det er ikke et svar på min spørgsmål... Blinkende humørikon

linket beskriver hvordan man tilslutter sin egen router *bag* en HomeDuo, ikke hvordan man tilslutter en *i stedet for* en HomeDuo.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Skillefilteret er jo indbygget i homebox'en... Så det vil du mangle hvis ikke du går gennem den.

Vh

Peter

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nyuu har modtaget fra andre medlemmer.

Skillefiltret har kun betydning hvis man bruger fastnettelefon OG internet. Jeg tror ikke det er problemet for Michael2840, han vil blot benytte en anden router end Homeboxen. I øvrigt kan man altid sætte et almindeligt skillefilter op før routeren hvis man vil det. Skillefilteret kan også fjerne lidt støjproblemer.

Desværre har jeg ingen erfaring med erstatningsroutere men hvorfor ikke bare prøve? Som jeg forstår det har du allerede din Homeduo i drift og du har den anden router fra tidligere, så det er vel bare at gøre et forsøg. Skriv endelig med dine eventuelle erfaringer.

tak! det er præcis det jeg vil, jeg bruger ikke telefondelen.

grund til, at jeg vil fjerne HomeDuo-en er fordi jeg vil fjerne unødvendig højere latency på linjen.

jeg har fortset brug for tekniske specs for at kunne konfigurere min egen router (http://www.draytek.co.uk/products/vigor2820.html)

jeg er også interesseret i et link til et godt skillefilter som du skriver om.

Omdømme 1

Prøv at ringe til TDC og spørg om de kan sende dig et skillefilter eller evetuelt et såkaldt Kombifilter som er det der sendes med ud til "Gør det selv" installationer. Måske har de endda nogle i TDC butikken nær dig.

MEN hvis du overhovedet ikke kan få hul igennem din egen router uden skillefilter, så er jeg 99,9% sikker på at et skillefilter ikke vil hjælpe. I starten da VOIP kom på markedet, var det udbredt blandt mange tekniker at undlade at sætte skillefilter op overhovedet, men efterhånden blev det klart at det nok var bedst at sætte filteret op for en sikkerheds skyld. Nu er skillefilteret så bygget ind i både TDC Boksen og i Homeboksen, så nu er skillefilteret nok helt på vej ud.

Husk at der er et filter til ADSL og et andet til VDSL. De ligner hinanden, men har forskelligt indhold.

det du beskriver, ligner en lille firkant hvid boks jeg har liggende, 5x5x2 cm stor, 1 indgang (linje som kommer i huset), 2 udgange (ADSL og telefon). er det dét du mener? Hvis ja, har jeg en filter Glad humørikon

Omdømme 1

Det er lige præcis et ADSL skillefilter du har og forudsat at det ikke er en VDSL linje du har, så er det det filter du skal bruge. Ikke fordi jeg egentlig tror der ville ske noget negativt ved at bruge et VDSL filter på en ADSL linje eller omvendt, men der er selvfølgelig en grund til at man har fremstillet 2 forskellige modeller.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
@Nyuu

Hvorfor er det forkert når jeg påpeger at skillefilteret mangler - og så mener du pludselig også at det mangler?

Vh

Peter

Omdømme 1

Det må du undskylde PeterA, det du har skrevet er 100% korrekt, det jeg har forsøgt at påpege uden åbenbart at gøre det tydeligt nok, er at et skillefilter først og fremmest er nødvendigt hvis man har en pstn linje sammen med en adsl/vdsl linje. Hvis man ikke har en pstn linje gør det i langt de fleste tilfælde ingen forskel overhovedet med et skillefilter, men har man alligevel et skillefilter liggende, kan man da ligeså godt sætte det op.

Hej Michael,

Jeg mangler lidt information fra dig her.

Den Draytek du omtaler, er det en integreret router eller en standard router?

Med integreret router mener jeg, at det er en router med indbygget modem, for hvis det er det, så skal den sættes op med samme parametre som TDCs linier er sat op (vpi/vci)

Hvis det er en stadard router skal du have et modem foran routeren der er kompatibelt med parametrene på TDCs linie, evt et standard modem fra TDC selv.

Desuden skal du sikre dig at din Draytek er sat op IP mæssigt som din linie, dvs DHCP hvis din linie er DHCP eller med en statisk ip adresse hvis du har sådan en.

Jeg har selv sat en cisco 1801M på min trio linie og den kan fint route tv, voip samt internet igennem, dog har den en begrænsning på TDCs homedisk som ikke virker med den, så den kan sagtens lade sig gøre at sætte eget udstyr på linierne, dog skal man huske at der ikke er support på eget udstyr, så hvis noget går galt er det op til en selv.

Håber dette hjælper dig en smule

hej, så er opgaven løst Glad humørikon

TDC er endelig kommet med en ny bredbånd pakke, så jeg kunne "downgrade" fra TDC HomeDuo til "almindelig" TDC Bredbånd. Da jeg fik bredbånd sidste år eksisterede denne løsning ikke. Så der er ikke brug for en ADSL splitter!

Skift til denne almindelige løsning gik i øveriges med en enkelt telefonopkald, og med en dags varsel. TAK TDC! Glad humørikon

Draytek 2820n er ikke så kendt i Danmark, og det skyldes at deres router er lidt dyrere (ligesom Cisco). Men til gengæld er det en type router som man tænder når man installerer den, og først slukker når man flytter Glad humørikon Den type router som blev leveret med TDC HomeDuo skulle jeg genstarte hver anden uge gennemsnitlig (mest pga WIFI delen).

Nu jeg har fundet de rigtige parameter til VPi etc, virker min Draytek uden behov for en TDC modem. Så det KAN lade sig gøre!

Hej Michael

Kan du skrive hvilke VPI/VCI plus evt andre parametre du anvender til din egen router?

Mvh Mads

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P