DR1 i HD

• Deltager
  • 7 kommentarer
Så er det igen tid til at gøre status for DR1 i HD på Home Trio Fiber - hvad er status på dette? Kan vi mon forvente noget i år eller kan i mon endligt melde klart ud at det aldrig kommer?

Jeg går i tankerne om at få Canal Digital - det betyder at jeg skal sætte parabol op - komplet latterligt!  - specielt når man har en top moderne fiber ind der ikke kan levere i nærheden af hvad man kan få på parabol!

Gider ikke at have en grim tallerken siddende, men hvis det betyder en billigere pris og et bedre produkt...

/Thomas

4 Kommentarer

Hej Thomas

Tak for dit spørgsmål.

Vi kan ikke tilbyde DR1 i HD-kvalitet, i stedet har vi DR3 i vores HD-pakke.

Om der er noget på vej i forhold til DR1 i HD-kvalitet, ved vi desværre ikke. Jeg har søgt lidt på DRs egen hjemmeside og kan heller ikke her se at DR1 tilbydes i HD-kvalitet, men siden den findes hos andre udbydere må jeg gå ud fra at den findes, selv om det ikke umiddelbart fremgår af DRs egen hjemmeside.

Jeg har sendt en forspørgsel afsted til vores produktansvarlige for vores tv-pakker og så vender jeg tilbage til dig her, så snart jeg ved noget mere.

Venlig hilsen Line

Hej Thomas

Så har jeg fået lidt mere information i sagen.

Jeg var en smule forvirret over at man ikke engang på DRs egen hjemmeside kunne se noget om DR1 i HD-kvalitet, men det har jeg nu fået en forklaring på.

DR1 findes som sådan ikke i en HD-version, men der er enkelte programmer på DR1, som vises i HD-kvalitet, resten bliver sendt i SD.

Indtil videre tilbyder vi så kun DR1 i SD, men vi arbejder på at få den lagt i vores HD-pakke, så de programmer der vises i HD også kan ses i HD hos os.

Vi har endnu ikke noget svar på, hvornår den kommer i vores HD-pakke, men der arbejdes på sagen og det vil fremgå af vores hjemmeside, så snart den er klar.

Venlig hilsen Line

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BH81 har modtaget fra andre medlemmer.

DR 1 har sendt i HD siden DVB-T nettet blev ombygget til DVB-t2 teknologi.. Alt indhold bliver sendt i HD opløsning, men SD indhold er opskaleret
Jeg var en smule forvirret over at man ikke engang på DRs egen hjemmeside kunne se noget om DR1 i HD-kvalitet, men det har jeg nu fået en forklaring på.

Der er mange misforståelser vedr, DR1 om det er HD eller SD.
Nogle egenproduktioner såsom sport, underholdning samt indkøbt fremmedfilm er produceret i HD kvalitet, dvs 1920x1080i og afvikles som HD kvalitet. Dog skal det siges at nyheder og andre produktioner produceres i SD og opscaleres til HD i formatet 1920x1080i. I princip er alle DR programkanaler 1920x1080i internt i huset, men downscaleres så til 720p formatet som er det DVB-T bygger på, eller SD for de kanaler som udsendes i SD, denne downscalering sker i en højkvalitets scaler som er valgt ud fra kvaliteten og knapt så meget på pris.

Disse signaler både SD og HD format tilbydes så udbyderne som det der kaldes naitive video, dvs der har ikke været foretaget MPEG encodning når signalerne leveres.

Med hensyn til DVB-T, så er der fastlagt hvilken kvalitet der skal videreføres til forbrugerne.

Dette gælder desværre ikke på DVB-C og DVB-IP, hvor det er helt op til udbyder hvilken kvalitet eller mangel på samme der leveres til forbrugerne.

Man må håbe på at dette ændre sig med tiden, at de samme kvalitetskrav bliver en del af specifikationerne.

Men det er ret indviklet og jura på højeste plan, det er en organisation der hedder UBO-D som håndterer dette.

Grunden til at man ikke har fuld HD produktion endnu er nok set rent økonomisk. Især nyhedderne vil være bekostelig at opgraderer til HD, da nyhedsproduktions faciliteterne er ret omfattende rent teknisk, da det ikke kun er teknik inhouse, men også en del ude i felten.

Og igen det er politikerne der har det afgørende ord for hvordan Medieforlig skrues sammen og hvilke midler DR tildeles år for år. Så man er jo nødt til at prioriterer mellem programproduktion eller teknik indkøb.

Der er jo ikke uanede midler til rådighed, selvom at mange mennesker mener at DR får alt for mange penge i medielicens. Det forholder sig jo sådan, at de midler som kommer ind i medielicens jo ikke alle går til DR, men i pricippet kommer i statskassen, hvor politikerne så bestemmer rammen for tildeling af midler, såsom til TV2 Regionerne, Radio24/7 osv.
Så er der nogen der vil sige, jamen der står jo DR på opkrævningen, det er rigtigt.

DR udfører blot opkrævningsarbejdet, man kunne jo gøre som i andre lande, sætte det på skatteopkrævningen. Det er i princip det samme. Men så er det jo en skat og ikke en licens. Og politikere plejer ikke at være glade for at fremføre forslag om skattestigninger.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)