DLNA teknologi...

• Deltager
  • 1 kommentar
Hej...
jeg har lige fået at vide at tdc-homeboks router ikke understøtter DLNA teknologi.... er det rigtigt og er der virkelig ingen måder at bruge den teknologi ?

Med venlig hilsen

Nils

11 Kommentarer

Hej.

Nej, det er ikke rigtigt. Hvis man har en HomeDisk (det er en netværksharddisk, som man kan leje hos TDC) og lægger mediefiler i mappen Billeder, Musik eller Videoer kan man afspille dem på en modtager, der understøtter DLNA og som er koblet på det lokale netværk. Det samme gælder hvis man har en computer, hvor mediedeling er aktiveret, og der er lagt mediefiler i mediebibliotekerne. Har man en anden netværksharddisk som understøtter DLNA kan den også bruges.

Modtageren kan være en anden computer, en smartphone, en speciel mediereceiver, et TV der understøtter det, m.v. Et problem kan være uoverensstemmelser i de benyttede standarder og medieoplysninger, der er lagt ind i mediefilerne, som kan glve kludder nogen gange.

Jeg har mediefiler i min HomeDisk. Både musikfiler og billeder kan afspilles/vises på en HTC Smartphone (Android), som er tilsluttet nettet via WiFi. På andre computere kan filerne afspilles på f.eks. mediaplayer eller mediacenter.

Alt dette virker uden at noget som helst er ændret i HomeBox-routeren. Hvis det ikke virker, og årsagen ikke ligger i et af de indblandede apparater (som enten ikke understøtter det, eller det er slået fra, eller en firewall blokerer), kan det måske skyldes at indstillingen i HomeBox for aktivering af UPnP er slået fra (i afsnittet Porte).

M.v.h.

MS-ERIK

Ok.. kan ikke forstå at support så siger at boksen ikke understøtter dlna.. jeg har ikke en tdc home disk men en d-link dlna kompatibel sharecenter og jeg kan bare ikke få den til at dele filer med mit smart tv...

du skriver noget om filer der ikke er kompatible etc... 

hvad kan jeg gøre min d-link har været byttet da jeg troede det var den.... 

HJÆLP :-)

Hej.

Jeg har brug for lidt flere oplysninger. Dels navn og typebeskrivelse og typenummer for d-link enheden, dels navn, fabrikat og typebeskrivelse og typenummer for TV-apparatet. Ved at søge på Internet skulle vejledningerne til apparaterne kunne findes. Det er muligt at man i begge apparater skal slå et eller andet til før det virker.

M.v.h.

MS-ERIK

Det er en d-link , DNS-320-1TB og et samsung smarttv type UE46ES5505

Hvis du har TV fra TDC gennem en boks, som er koblet til HomeBox, kan det være rigtigt nok, at mediefiler på en anden netværksharddisk end en HomeDisk fra TDC ikke kan afspilles via DLNA gennem TDC's system. Hvis TV'et har mulighed for netværkstilslutning, skal der tilsluttes et netværkskabel mellem TV og routeren, uden om TDC's TV-enheder. Så burde TV'et kunne komme i kontakt med en medieserver på en netværksharddisk eller en computer. Men det er vist ikke helt ligetil med din TV-model.

I DNS-320-1TB ShareCenter Pulse skal man slå UPnP AV Server til og specificere, hvilke mapper der skal deles. Mediefiler skal placeres i disse mapper for at de bliver delt. Har du manualen, så står det på side 51. Har du ikke manualen kan den hentes på D-Links hjemmeside med service for DNS-320.

Dette forudsætter naturligvis at indstillingen til netværkstilslutning er ordnet og virker.

Det ser ret ligetil ud at få DLNA til at virke på netværksharddisken, men det samme er ikke helt tilfældet på TV-apparatet ud fra det, jeg kan læse mig frem til.

Hedder dit TV UE46ES5505K ?

En manual kan hentes på Samsungs hjemmeside. På side 620 beskrives brug af DLNA. Det kan se ud til at der kan være problemer hvis Samsung-TV'et sluttes til en ikke-Samsung DLNA-server, og det er jo netop det, der er tilfældet her.

Samsung skriver at et program, AllSharePC, skal være installeret på den PC, hvor mediefilerne ligger, men det kan man jo ikke når det er en netværksharddisk, de ligger på, og det er vel ikke meningen at en PC skal stå og køre for at det virker?

I det hele taget ser det nogen kringlet ud. For andre mediemodtagere kan det eneste, man skal gøre, være at forbinde modtageren med routeren, og måske aktivere UPnP, hvorefter der er adgang til mediefilerne.

Hvis du ikke kan få mere ud af at nærlæse manualen, kan det være at en Samsung-forhandler kan hjælpe. Alternativt kan det være at en HomeDisk, som man kan leje hos TDC, kan bruges til medieafspilning gennem TDC's enheder, men det har andre brugere tilsyneladende nogen gange diverse problemer med. En lidt dyr løsning kan være at anskaffe en egentlig mediereceiver, som forbindes til både det lokale netværk og til en HDMI-port på TV'et.

Måske kan en anden TDC-kunde på TDC Forum hjælpe bedre.

Beklager, at det ikke er muligt at give bedre hjælp end dette.

M.v.h.
MS-ERIK

Hej.

Jeg har samme problem med HomeBoxen. Tidligere havde jeg bredbånd gennem fullrate og efter Deres modem havde jeg min egen D-Link DIR-615 wifi router. Jeg har kablet et Samsung tv og en DNS323 NAS. Computere og Denon radio køre over wifi. Alt fungerede perfekt tidligere. Jeg kunne endda se mine filer på NASen på min androidd telefon :-)

Efter HomeBox er det kun nettet som virker, DLNA er ikke stabilt/fungere ikke!? Indimellem har jeg haft held med at se min NAS på TV'et. Det er aldrig lykkedes at få forbindelse til medieserver via radioen, og ingen media servere på telefonen.. 

TDC Support siger det burde virke og de ikke kender til fej på DLNA!? 

Jeg vil nu sætte min DIR-615 op og køre gennem den. Hvis det virker overvejer jeg at opsige mit abonnement hos TDC, da jeg ikke ønsker at have to routere kørende. Jeg forventer der er en fortrydelsesret / tilfredshedsgaranti, da man jo ikke kan kontrollere "varen" inden den er leveret?

Håber selvfølgelig at HomeBoxen kan komme til at virke, da det er ok smart at have det hele i én kasse. 

Fjernsyn: Samsung LE32C650

Radio:     Denon (RCD-N7)

NAS:      DLink DNS-323

Mvh. Uno

Hvor interessant... jeg havde helt opgivet at finde en løsning... så lytter spændt med... !!!!!!

Hvilket vil sige du eller TDC ikke har fundet en løsning!?? Dit indlæg har dog nogle måneder på bagen?

U

ja jeg tror jeg gav op.... da samung ikke understøtter DLNA men har sit eget Allshare... så tror stilte mig tilfreds med det... men nu kunne det da være interessant hvis der kunne komme nogle flere, måske bud.. på en løsning... jeg har haft fat i både samsung, D-link og ja TDC

Samsungs A))Share er en wifi teknologi, som logoet også viser :-) Hvis dit fjernsyn er kablet bruger det ikke allshare men finder en medieserver på nettet. Det fungerede som sagt her tidligere..

AllShare og DLNA se mere på dette link: 

http://hometheater.about.com/od/interactivetelevision/tp/DLNA_and_Samsung_AllShare_Basics.htm

AllShare er bygget over DLNA og er kompatibel.

U

Så virker det hele igen :-) Dir-615 kom på plads og alle enheder spiller max. 

Selv på Samsung telefonen vises min NAS via AllShare, og Denon spiller lystigt mine filer fra NAS serveren :-)

Det peger i den grad mod fejl eller begrænsninger i HomeBox en. 

Havde for i øvrigt slået uPNP til i HomeBoxen.. :-(

Nu afventer jeg et godt svar fra TDC som formentlig (-håbentlig) følger dette forum.

Mvh.

Uno

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)