Disable router i TDC HomeBox

Mine forældre har længe haft internet fra TDC og TV gennem TDC TV. De har en router som jeg kan VPN'ne til - sådan at jeg kan administrere deres computere.

I dag da jeg var forbi var der kommet en "TDC HomeBox" kasse til dem. Når jeg læser på nettet ser jeg at der er en router indbygget i tingesten. Hvordan slipper jeg af med den?

Hvis den ikke kan disables, er der så noget til hinder for blot at køre videre med det gamle hardware? Der virker jo fint.

Mvh Flex

11 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Du kan ikke disable routeren i homeboxen. Den gamle hardware kan du godt køre videre med, MEN det har nogle omkostninger. Den nye app på tdc-tv vil ikke virker og og samtidig vil den gamle hardware ikke blive skiftet ud med tilsvarende hvis det går i stykker. Samtidig kan der være visse problemer med den gamle hardware i forbindelse med voip. Derfor er det mest praktisk med den nye router, desværre.

mvh

Jeg skal ærligt indrømme at jeg synes det er uacceptabelt at TDC på den måde ændrer abonnements forhold uden at informere om det.

Jeg skal ikke kunne sige om vores situation er speciel, dvs. om hvor stor gruppen af kunder der ikke vil acceptere at TDC bestemmer hvilken router vi bruger er, men det er uacceptabelt for mig. Jeg håber at andre også vil råbe op om dette forhold.

Jeg kan ikke se at kunder der har et ikke trivielt setup kan leve med at TDC bestemmer router setup. Og jeg kan ikke se at nogen kunder der har fx. NAS på deres netværk kan leve med at TDC har password der reelt giver TDC adgang til deres lokale netværk. Hvis disse passwords kommer ud i det fri, så ligger alles netværk åbent for hackere.

På kort sigt vil jeg fortsætte med det gamle udstyr. Hvis de nye apps er sammenlignelige med det der ellers kommer fra TDC på den kant så er de uinteressante. Og VOIP er heller ikke noget jeg interesserer mig for (hvis der skal ske ændringer på den kant, så handler det om at opsige fastnet abonnement). På længere sigt vil jeg lede efter en anden udbyder der kan levere en acceptabel løsning.

Har TDC andre privatløsninger som IKKE indeholder en TDC router?

Mvh Flex

Omdømme 2

Hejsa

Naturligvis har Tdc en modem løsning også, med alm bredbånd. Tdc er først nu begyndt at bruge router løsningen hvorimod en hel del andre udbydere har brugt dem længe. Men du har jo altid muligheden for at lave DMZ mod din gamle router som jo så skal ligge i et andet ip-range. Holder du dine computere på den gamle router og dit tv på Tdc routeren burde dit problem være løst. Routeren var i øvrigt et valg da siemens ophørte med at producere de gamle modems.

mvh

Hej,

Jeg og mange andre har samme problem.

Jeg har bøvlet frem og tilbage, og DMZ er ikke løsningen, da der ligger noget sikkerhedsfiltrering som ikke åbner op for alle porte, så for mit vedkommende fungeret VPN (IPSEC) ikke.

Jeg har løst problemet ved at sætte mit gamle Siemens modem på igen, og fået en flink TDC tekniker til genoprette mit Linksys VOIP modem.

Nu virker alt igen som tidligere, men man skal passe på, for inden man ser sig om ligger der en ny homebox i postkassen, og så er det forfra.

De apps som der nævnes virker på mit TV, så jeg kan ikke rigtigt hitte ud af hvad og hvori begrænsningen ligger. Jeg har dog ikke homedisk eller multiroom kørende.

Ide'en med den nye homebox er rigtigt god, men så længe man ikke kan sætte den i bridge mode, så vil mange have samme problemer, og det kan jo ikke være rigtigt at man bliver nød til at finde sig en ny leverandør.

Eksempelvis benytter Dansk Kabel TV et Cisco modem/router hvor før nævnte bridge mode kan aktiveres, og dette er jo således en løsning som alle kan benytte.

Omdømme 2

Hejsa

Ingen tvivl om at vi alle har ønsker for funktioner på homeboxen, mig selv inkl.

Jeg har også selv kæmpet med blandt andet vpn ind på homeboxen og der udvikles jo løbende på firmwaren

så vi kan jo bare håbe at de funktioner som brugerene efterlyser dukker op stille og roligt. Men det er vigtigt at holde for øje at homeboxen primært er optimeret til trio og voip og man nemt kan få et kompliceret setup fordi at voip og tv kører på seperate adsl kanaler men på samme linie. I praksis betyder det at de øvrige funktioner er afhængig af en surf ip før voip og tv kan trække ip. Lidt teknisk men lidt en forklaring om hvorfor det ikke er bare lige at fjerne en funktion i boxen.

mvh

langt de fleste integrerede routere kan du sagtens få til at køre på TDC's net. Set en kanal op til vci 101, en til vci 33 og en til vci 34 og du har hele trio pakken kørende. Der kan dog være specielle features der ikke virker som de skal, men produkterne vil virke uden problemer.

Fordelen ved dette er at du har 100% kontrol over hvad der sker på din forbindelse. Kan smide en cisco config her i tråden hvis det har interesse hvor det hele er configureret op, dog er den type løsning dyr da det kræver en integreret router der har IOS15 ell. nyere

Omdømme 2

Hejsa

Jamen det er da helt sikkert noget man kan rode med selv. Man skal blot være opmærksom på at alt support ophører samt at man meget nemt kan komme ud for at alt fejlretning vil blive faktureret. Men er er man opmærksom på disse ting er det jo bare at køre løs.

mvh

Jan

Hej,

Som jeg forstår dit svar, så kan det lade sig gøre at erstatte Sagemcom boksen med ens egen router, men hvad nu hvis jeg eksempelvis ønsker at have en SonicWall på, er det noget som du har erfaring med ?

Jeg det kan man hvis man enten skaffer et 4 ports modem der er sat op med TDC specs eller en integreret router (router modem i samme box) som man så configurerer korrekt op.

Dette er ikke specielt nemt hvis man ikke laver det til dagligt og som Jan skriver længere oppe så er der absolut intet hjælp at hente fra TDC hvis det går galt med noget vedr. den box du selv sætter op.

Desuden skal man ved langt de fleste af den slags løsninger samtidigt også have fat i en ATA box som er sat op med ISP'ens specs for at voip virker.

Jeg kan ikke tilråde at begynde at rode med disse netværksløsninger ud over hvis det er noget du laver til dagligt eller får en proffesionel ind over, da det kan være langhåret at få TV og VoIP til at virke.

Hej igen,

Min installation er nu bestående af et Siemens modem, og derpå en SonicWall TZ100. VOIP boksen (Linksys), kunne jeg meget godt tænke mig at skrotte, da den kun bliver brugt til at flytte VOIP ud på den analoge port, og umiddelbart over i en tilsvarende boks på en analog port. Jeg flytter på den måde mit telefon nummer til et centralt sted, men kunne godt tænke mig at gå direkte på TDC's broadsoft PBX. Har du nogle ideer til hvordan dette kunne se ud.

Jeg ønsker på ingen måde at bryde med nogle regler, men kunne bare godt tænke mig at undgå de to stk. Linksys VOIP ATA'er.

Hilsen Thomas

Hej Thomas,

Jeg mener ikke du kan erstatte ata med din soniwall. Et normalt siemens 1 ports modem kan ikke forstå voip streamen of vil afvise det. 4 ports modem vil automatisk route det til en bestemt port i modem der ikke er taget af surf.

Selv på min Cisco router som er en integreret router er jeg nødt til at sætte ata efter for at få telefoniien til at virke.

MVH

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P