Svar

Digitalboks; kan ikke se optaget tv, når tv forbindelsen er væk

• 0 kommentarer
I går var vi uden tv, radio og internet i adskillige timer. Vi ville så se optaget tv på vores YouSee digitalboks, men kunne til vores store overraskelse konstatere, at det ikke kunne lade sig gøre, da punktet Optaget TV simpelthen ikke var at finde på boksen.

Er det er fejl på boksen, at man ikke kan se optaget tv, når tv-forbindelsen er nede?

icon

Bedste svar af rho1 11 januar 2011, 23:26

Tak for alle svarene!

Jeg har i dag fået et svar fra YouSee support; at man burde kunne se Optaget tv, hvis tv-signalet er væk. De har testet det ved dem, og der virker det. De mener, at der kan være en fejl på min harddisk. Og det lyder sandsynligt, da jeg netop har fået at vide, at en anden i vores område ikke havde samme problem og godt kunne se Optaget tv, imens signalet var væk.

Mvh. rho

Se original

29 Kommentarer

Jeg glemte at skrive, at digitalboksen er en Samsung HD digital modtager med harddisk.

Hejsa

Jeg har oplevet det samme - hvis der ikke er forbindelse til internettet/TDC via bredbånd, så er boksen ubrugelig. Teknisk set giver det ikke mening, da harddisken jo sidder i den boks, som er hjemme hos dig selv...

Det kunne være interessant at høre TDC svar!

Ja det ville være dejligt, hvis de kunne lave en opdatering, der gav adgang til det man allerede havde optaget. Det kunne være et plaster på såret, når man som vi, var uden forbindelse i ca. 12 timer og gik glip af de sidste to håndboldkampe i EM. :-/

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej, rho.

du skriver det er en Yousee box, så vil jeg anbefale at du ringer til yousee eller bruger yousees kunde forum.

http://forum.yousee.dk

Hvis det ikke er yousee(Kabeltv) skal du lige skrive igen, da du så er det rgtige sted.

Digitalboksen er fra TDC butikken, så jeg regnede med, at det måtte være TDC, der havde en evt. løsning. Vi er på YouSee kabel-tv i Esbjerg.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Ja det er lidt forvirende, når det er kabel TV er det Yousee og du vil derfor få mere udaf at kontakte yousee eller skrive i yousee forum.

at boxen er hented i TDC butik betyder det ikke at det er tdc, idet at TDC butik har tilladelse til at forhandle yousee produkter.

Tak for hjælpen.

Jeg vil prøve at kontakte YouSee.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

Dog er det heller ikke muligt at se en optagelse på TDC-boksen fra Motorola, hvis netforbindelsen går. Så et svar fra TDC/Yousee på denne kanal kunne også være meget prisværdig.

Omdømme 3

Hej, HeinrichP.

jeg kan meget nemt komme med en forklaring på hvorfor du ikke kan se optagelser når du har misted forbindelsen på TDCs boxe, det er simpel hen for de at de ikke kan se at du har adgang til tdc TV og derfor ikke kan se om du har taget boxen med ud til en som ikke har Home Trio. eller om du har opsagt dit Hometrio og der for ikke længere må se hvad du har optaget.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

På mange måder et meget provokerende svar, hvis det da er rigtigt, hvilket jeg bestemt ikke håber.

Fordi hvorfor skulle jeg ikke kunne se det bare fordi de ikke ved om jeg er kunde eller ej. Altså alt som egentligt talt ligger på den boks er teoretisk set lejet ud af tdc, inklusive optagelserne, men den går bare ikke i virkeligheden, fordi vi har noget, som hedder Public Service Licens og -Aftale. Og denne siger altså, at vi betaler penge til dr, tv2 mv. bare det, at vi har et tv.

Så gør det sig desværre også gældende, at hvis det digitale sendenet bliver afbrudt (i form af antennedims eller fx meget tykt lag sne på gladsaxe-senderen, hvilket er sket før) så skal man stadig betale licens. Hvis derfor TDC's boks bliver afbrudt, og man ikke kan se tv, skal man så stadig betale BÅDE licens og abonnementsudgifter til sidstnævnte TDC?

Det teoretiske svar ville være og er: Ja.

Det moralske svar er et klart og tydeligt nej.

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke må se mine optagelser, hvis jeg ikke har netadgang? For på en almindelig harddiskpåtager kan man stadig se sine optagelser selvom antenne-nettet er nede eller andet gør sig gældende.

Og vedr det, at boksen ikke kan tages med til naboer, har du jo ganske ret i, så kan jeg invitere dem over til mig i stedet Glad humørikon  - usb er også deaktiveret, selvom man har den mulighed på selvkøbte harddiskoptagere. Højst besynderligt ... Humørikon med tunge  Glædelig Jul!

Omdømme 3

Hej, det var på ingen måder meningen at det skulle være provokerende.

det er bare den logiske forklaring, ikke forde jeg er uenig med dig, det er meget træls, men du har faktisk lavet en aftale med TDC om at du må låne deres box, så længe du har hometrio og så længe du betaler et beløb om måneden, og hvis de så ikke kan se at du har det, er det desvære sådan at du ikke kan bruge den box du har lånt af TDC, og du må derfor bruge DVB-T netted, som alle har adgang til.

du skal jo heller ikke betale licens til TDC men den går til DR, det eneste du betaler for er abbonement, som du sikkert også kan få noget tilbage hvis dit internet har været nede i længere tid, og det er TDC som er skyld i af du ikke kan bruge dit internet, og TV.

Omdømme 2

Det var skam heller ikke dit svar som jeg syntes var provokerende. Det var bare selve det, at hvis det er den holdning, som TDC er af, så synes jeg virkeligt det er provokerende over for deres kunder.

Medielicensen går rigtigtnok til DR, jeg undskylder, hvis jeg ikke gjorde dette udsagn klart nok fra starten. Blinkende humørikon

Kan vi måske få et autoriseret svar fra TDC, som ikke starter med "licens" og slutter med  "plus andre tekniske vanskeligheder, som vi ikke kan løse umiddelbart p.t"

For jeg ved, at jeg udmærket har lov at se mine optagelser, selv hvis netforbindelsen går. Og hvis det har noget med rettigheder at gøre som i ovenstående eksempel med at tage boksen med til naboen eller udlandet, ja, men så kan jeg altså ikke se problemet. Man kan jo gøre det samme med sin egen harddiskoptager, hvis man har én?

Det er fint med mig, at man så som de eneste muligheder uden internetforbindelse er:

SE OPTAGELSER

SE LEJEDE FILM

Og det kunne være fint, hvis dette blev rettet i en snartkommende opdatering af softwaren. Som eksempelvis den som kommer i Januar/Februar og som også gerne skulle løse problemet vedr. Multiroom

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Svaret er da logisk nok.

Hvis du selv ejer en digitalboks/harddisk er det dit ansvar ikke at omgå diverse rettigheder til programmerne. Når det er TDC der ejer boksen er det deres ansvar, at deres kunder ikke bryder rettighederne, derfor er det nemest at lukke for det hele når der ikke er forbindelse.

Mvh

Kim

Omdømme 2

Ja. Det er et logisk svar. Men ikke specielt brugervenligt og kundeorienteret.

Og ja, "det er nemmest", men det er altså ikke hvad vi betaler for. Så må tdc udvikle en opdatering, som gør at der er visse begrænsninger i softwaren, når der ikke er nogen internetforbindelse, men at man så stadig har mulighed for at se sine optagede programmer mv.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Jov, men hvis du kan se det du har optaget uden at der er forbindelse til nettet, så er der også mulighed for at tage boksen med over til naboen og afspille noget som der ikke er rettighed til, det er jo det man ikke må.

Løsningen kunne måske være, at boksen kunne afspille det der er optaget, så længe der ikke har været slukket for strømmen.

Mvh

Kim

Omdømme 2

Jeg er delvist enig med dig, Kim, fordi jeg dog stadig mener, at det dog er sjældent at man vil medbringe noget til naboen. Så er det dog nemmere at bevæge sit store skrog de få meter hen til naboen Blinkende humørikon

På den anden side findes rigtigt mange TDC-kunder, så hvis naboen var TDC-kunde (med TV-abonnement), ville det jo alligevel ikke være et problem  at flytte boksen.

På den anden side giver jeg dig ret i, at den skal deaktiveres, hvis den har været uden strøm og dernæst tyverispærres med en adgangskode, når strømmen kommer igen.

Fx kommer der ved B&O-tv'er en kodelås på, hvis tv'et står uden strøm i cirka 20 minutter.

Desuden kan man sætte en anden harddiskoptager til TDC-boksen og forbinde den hertil og optage sin optagelse uden stort tab i kvaliteten af både billede og lyd. Heraf man kan medbringe  sin egen optager med til naboen eller overføre sin optagelse til en USB.

Omdømme 2

Er der egentlig nogen som ved, eller tør teste, om man kan se sine lejede film, hvis internetforbindelsen går? Dvs:

1) Er det muligt at sætte filmen i gang EFTER at forbindelsen går?

2) bliver man afbrudt, hvis nettet afbrydes IMENS filmen afspilles?

3) I begge tilfælde: Kan man spole, aktivere/deaktivere undertekster, skifte sprog, etc?

Hej Alle i denne tråd

Nu kan jeg ikke tie stille længere.

Jeg har ingen løsninger kun kommentarer:

På mig virker det fuldkommen tåbeligt at give penge for en tv-optager, som ikke kan vise optaget tv, når internetforbindelsen går.

Det problem har jeg aldrig oplevet med min Philips DVD-optager med 240GB HD.

Når min optager er tændt, optager den på den midlertidige harddisk. Den midlertidige HD kan rumme 6 timer. Når de 6 timer er gået begynder maskinen at slette det første af de 6 timer.

Hvis jeg vil være sikker på at gemme en optagelse inden for de 6 timer, skal jeg aktivere en optagerknap, og så kan jeg se på skærmen at udsendelsen er gemt eller bliver gemt på den store HD.

Jeg har kabel-tv fra yousee. Jeg ved ikke hvad forskællen er på TDC-boxen og min optager. Men så meget forkællige kan de vel ikke være?

Miela fortæller det er forvirende med TDC/YOUSEE. Helt rigtigt. Det er forvirrende, men jeg vil godt tilføje, at vores TDC-login også virker på yousee-mail, forum og webtv.

heinrichP, du skriver et andet sted i en anden tråd: "Hvad er din hastighed og hvad version er dit plusabonnement? (dvs. se eller optag / se og optag)" - Jeg måbede da jeg læste det. Hvilke fordele er der ved SE eller optag?  Det er da et fuldstændigt tåbeligt abonnement. Jeg sidder og ser taknemmeligt hen på min Phillips DVD-optager.

miela1 fortæller at  man ikke kan bruge en box man har lejet, men må bruge DVB-T nettet (aner godt nok ikke hvad det er) men det lyder da også tåbeligt. (Altså ikke dig miela1, men det du fortæller.)

HeinrichP: "I det sidste indlæg spørger du, om det er muligt at sætte filmen i EFTER at forbindelsen går?" Nu kan det godt være at jeg er af den gamle skole, men jeg bliver nød til at spørge: Mener du den film som du har optaget på DVD, fra din tv-forbindelse, eller mener du en lejet film over nettet? Det sidste ved jeg ikke hvordan fungerer.  

Det var bare det jeg ville sige.....

Omdømme 2

Du har helt ret i, at det er helt og aldeles, splitterravende tåbeligt.

Se ELLER optager / se OG optag.  Den første med ELLEr er direkte tåbelig. Man kunne faktisk mere med det gamle analoge sendenet med en VHS-OPTAGER!!!!!! (dvs optage noget på VHS'en og se noget andet på tv'et)

Dette er ikke muligt med se ELLER optag. Der kan man se et program imens man optager det samme, eller bare optage????   Dét er nemlig tåbeligt.

Det tror jeg også, at TDC har fattet, eftersom de jo nu tilbyder op til 20mbit til alle, som alle automatisk får i januar/februar.  Så skal man bare ringe til kundeservice (eller også sker det automatisk, det håber vi, det sker sjældent) og bede om, at få sit plusabonnement ændret. Desuden, eftersom hastighederne ikke findes mindre end 10mbit efter 2011, bliver se ELLER optag nok (dvs. man kunne håbe, men der er overhovedet ikke sikkert, endnu - skriv gerne tilbage når den tid kommer og sig, hvis jeres plus-aboennement blev automatisk opgraderet (fremgår af jeres regning med det lille ord "og" i stedet for "eller") også HELT OG ALDELES fjernet!

Vedr. film: Hvis man bruger filmudlejningsservicen på TDC Box (ikke Yousee i denne sammenhæng), og lejer en film, kan man så heller ikke se denne, hvis forbindelsen ryger???

Dvs:

1) Hvis forbindelsen er røget, kan man så sætte den i gang overhovedet?

2) Kan man spole i den, hvis den kan afspilles, kan den sættes på pause?

3) Hvis man afspiller den, og forbindelsen ryger UNDER AFSPILNING, bliver filmen så afbrudt?

4) Kan man stadig spole/sætte på pause i denne sammenhæng??

(man kan lave et forsøg med, at man bare river kablet ud omme bagest)

Hej henrichP

Jeg bliver nød til lige at gøre en lille indsigelse mod det du skriver.

Du skriver: "Så skal man bare ringe til kundeservice (eller også sker det automatisk, det håber vi, det sker sjældent) og bede om, at få sit plusabonnement ændret. Desuden, eftersom hastighederne ikke findes mindre end 10mbit efter 2011, bliver se ELLER optag nok også HELT OG ALDELES fjernet!"

Det er ikke det jeg har læst. I pressemeddelelsen står der sådan: "I første omgang vil TDC give op til 20 Mbit/s til 75-80 procent af sine privatkunder, mens 20-25 procent vil få op til 10 Mbit/s. Antallet af privatkunder med 20 Mbit/s vil stige efterhånden som TDC’s infrastruktur udbygges ligesom hastigheden også løbende vil blive opgraderet for at understøtte danskernes behov."

Når du skriver sådan: "bliver se ELLER optag nok også HELT OG ALDELES fjernet!" Kan det godt se ud som om det bliver fjernet. Jeg ville skrive ordet: NOK , med stort, for ikke det kunne misforstås. Det er helt din egen afgørelse om du vil rette i dit indlæg.Blinkende humørikon

Du skriver også: "Det tror jeg også, at TDC har fattet, eftersom de jo nu tilbyder op til 20mbit til alle, som alle automatisk får i januar/februar.  Så skal man bare ringe til kundeservice (eller også sker det automatisk, det håber vi, det sker sjældent) og bede om, at få sit plusabonnement ændret. "

Vil du gøre mig en tjeneste. Hvor står det, at kunderne kan ringe til kundeservise, for at lave deres forbindelse om? Jeg har en onkel, som meget gerne vil det, men jeg vil gerne kunne henvise til noget officielt fra TDC. På forhånd tak for hjælpen.

Omdømme 2

Havde lidt problemer. Det kan godt være, at dette indlæg er postet flere gange efter hinanden. Hvis det er, så skriv til mig med linket på tråden, og jeg skal med glæde fjerne dubletterne. (hvis de er der)

Jeg har også straks rettet dette i mit indlæg!! - Tak for pointeringen Glad mand

jeg ved ikke hvad det er, som din onkel vil have ændret præcist.

Hvis det er en hastighed han vil ændre gøres det på følgende måde:

1) log ind på selvbetjening via http://kundeservice.tdc.dk/login/

2) trykke på "Bredbånd {downl./upl. antal hastighed} i venstre side af skærmen

3) I øverste række tryk "skift hastighed"

4)  Vælge hastighed og trykke på "køb"

Hej HeinrichP

Jeg har kopieret din anvisning ind i en mail til ham citat: "Det tror jeg også, at TDC har fattet, eftersom de jo nu tilbyder op til 20mbit til alle, som alle automatisk får i januar/februar.  Så skal man bare ringe til kundeservice." citat slut. og så har jeg sendt ham din anvisning på hvordan han skal finde det.

Det der med it er ikke hans stærke side, så det er nok derfor han ikke kan finde det. Det kan jo også være at det ikke er trådt i kraft endnu. Han bor i en anden landsddel, så det er ikke lige til at smutte forbi. Du mener jo også at det først bliver januar/februar, så der kan jo godt gå 1½ måned endnu.

Tak for hjælpen.Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej rho

Svaret er givet af vores dygtige brugere på forum her. Der er desværre også skrevet en masse andet, så jeg vil lige hjælpe dig med at kaste lys over, hvad der er op og ned her på tråden.

Du skal være forbundet, for at se det optagede. Det er rigtigt, at det faktisk ligger lokalt, på den disk som er indbygget i din boks.

(Ovenstående er svar på dit spørgmål. Nedenstående er opklarende, men ikke nødvendigt at læse for svar).  

Der er mange grunde. TDC er underlagt international lovgivning. TDC udvikler ikke selv løsningen som I køber. Løsningen er købt ved nogle, som også sælger til andre. TDC er derfor ikke alene bestemmende over, hvilke features som er i de løsninger vi sælger til vores kunder. Der kan sidde kunder, ved Zambia teleselskab, som har samme løsning og ved et Japansk teleselskab. Eller et sydamerikansk.

Eller et helt andet sted i verdenen. Det jeg prøver at fortælle dig, er at vi er underlagt nogle fælles standarter og regler, som nogle gange ikke giver mening i forhold til dansk mentalitet. Om det ligefrem er "splitterravende tåbeligt" vil jeg ikke kommentere på! Men der er altså en forklaring.

Men en VHS optager kunne man rigtigt nok optage fra TV og se det igen efterfølgende. Det var analogt. Det betyder, at man taler om "generationer" af optagelser. 1. generation, er når det vises på tv.  2. generation er når det vises fra en VHS optager på skærmen. Hvis du overspiller dit VHS bånd, til et andet VHS bånd, er det 3. generation. Og ikke ret godt mere. Dengang der kom DVD afspillere til hjemmet, var det ikke muligt at optage fra DVD til VHS. Det var heller ikke lovligt. Fordi du så kunne lave 1. generation VHS kopier. Det er samme som gør sig gældende her. Vi er i den digitale verden nu, ikke den analoge. I de digitale tales ikke om generationer, alt er jo nødagtigt som originalen. Derfor der er så mange restriktioner og regler omkring dette. Rettighedshaverne vil beskytte deres investeringer. Det som for nogen kan forekomme tåbeligt, er for andre en selvfølgelighed. Man kan i princippet tage en optagelse, som ligger på sådan en disk og brænde til DVD. Efterfølgende er der så ingen kontrol med, hvor mange kopier i 1. generation, som laves.

Så kan der argumenteres, at der kan brændes kopier, imens man er online og efterfølgende laves kopier alligevel. Ja, men når du er online, bliver der lagt "Metatags" ind i billedet, sådan at det kan ses, hvem som har rettighed til at se det som er.  Og det vil blive kopieret med ud, hvis man efterfølgende kopierer til DVD. Min private holdning er, at jeg ikke vil rode mig ud i at kopiere optagede ting digitalt. Hverken til eget brug, eller til andre. Heller ikke på en Harddisk optager. Dette er min private holdning. Men det er den eneste måde, jeg kan sikre at jeg ikke gør noget forkert. Derfor undrer det mig, når jeg ser vejledninger til, hvordan man kan "omgå" de "begrænsninger" som er i udstyret fra TDC. Dette sagt uden indgående kendskab til loven om digital kopiering, men bare ud fra sund fornuft.

Mht. "Se og Optag" eller "Se eller Optag", handler det om det mulige. TDC er selvfølgelig interesseret i at levere det rigtige produkt til kunden. Og vi vil selvfølgelig helst levere "Se og Optag". Men er der ikke hastighed nok i nettet, bliver det blot en "Se eller Optag". 

I øvrigt kan du godt have "Se og Optag" sammen med Multiroom. Så kan man se på to TV, eller Se på et TV og optage. Men ikke se på to TV og optage samtidig. Man skal altså helst kende lidt til årsagerne.

Du kan selvfølgelig ikke se en lejet film, hvis forbindelsen er væk! Ligesom du ikke kan se hjemmesider, eller sende/modtage mail, uden internet forbindelse. Så er "forbindelsen røget", kan du ikke leje en film. Ryger forbindelsen, efter du har lejet filmen og får du ikke forbindelse igen, inden for rimelig tid, refunderes prisen for filmen selvfølgelig. Så resten af spørgsmålene i remsen giver ingen mening.

Filmen ligger ikke på din boks, i det øjeblik du trykker "ja tak" til at leje den. Men du får tilladelse til at se den fra TDC's film server i 24 timer, når du trykker "ja tak". Så modsat optaget TV, er film ikke lokalt på din boks.

Jeg vil gerne advare imod at man "river kablet ud". Det risikerer at skade boks og kabel. Kablerne afmonteres forsigtigt, ved at holde i stikket, ikke trække i ledningen.

Jeg er fuldstændig uforstående overfor det skriveri omkring afbrydelser, betaling, antenner dækket af sne, licens, abonnementafgifter, public service aftaler og tv2. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det bliver bragt op i denne sammenhæng og hvorfor det skulle have nogen som helst relevans på dette forum. Hvis TV er afbrudt, er det ofte for meget kort tid. Tænk hvor omfattende et administrativt arbejde det vil være, at skulle udrede en kompentation til samtlige danske husstande. Skal man f.eks kompenseres, hvis man ikke ville have set TV i den periode hvor der var afbrudt ;-)

Jeg vil ikke ind i en yderligere kommenteren omkring dette indlæg. Men bede om at man tænker sig om, inden man skriver en masse ting. Det er fair nok der er nogle ting man ikke syntes er rimeligt. Men så start din egen tråd om emnet. Den debat som er her, er spændene men ikke relevant i forhold til det oprindelige spørgsmål.

Det er også fair nok, at have ideer og meninger. Men igen må jeg henvise til, at de bliver luftet i egne tråde, ikke som her, i et ellers udmærket spørgsmål.

Håber med dette, at vi nu kan lukke denne tråd?

Hilsen

Tak for alle svarene!

Jeg har i dag fået et svar fra YouSee support; at man burde kunne se Optaget tv, hvis tv-signalet er væk. De har testet det ved dem, og der virker det. De mener, at der kan være en fejl på min harddisk. Og det lyder sandsynligt, da jeg netop har fået at vide, at en anden i vores område ikke havde samme problem og godt kunne se Optaget tv, imens signalet var væk.

Mvh. rho

Hej rho

Dejligt at høre. Da det var dig selv der fik løst problemet syntes jeg du skal klikke accepteret løsning ud for dit eget svar. Det er det Patrick mener med en lukket tråd.

Du er velkommen til at oprette andre tråde eller hjælpe andre.Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P