Nu burde det være grill sæson - men...

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

• Tidligere administrator
  • 920 kommentarer
Jeg havde en oplevelse forleden, jeg vil dele med jer her på forum.

Har ikke så meget med forum eller TDC at gøre, men her inde er det også ok at gå off topic.

For 7 år siden fik jeg en ny grill. Efter at den har stegt en staldfuld køer, grise og kyllinger, gav den op, da dette års grill sæson skulle starte. Varmelegemet var slidt op.

Dengang jeg købte den, blev jeg hånet en smule af min bror, som havde købt en større grill, med flere funktioner nogle uger inden.

Men den jeg havde købt, gas drevet og fra en kendt amerikansk grill fabrikant (jeg vil ikke reklamere [i]), det var min brors bestemt ikke. Det viste sig også, at på trods af min bror har overskud og tager sin grill ind om vinteren, det har jeg ikke, så var den store fine "no name" grill han havde købt, slidt ned efter ca. 3 år. Så jeg var vældig tilfreds med de syv år og den store produktivitet, fra min dyre "brand" grill.

Nu skulle der så indkøbes en ny grill til sæsonen. Jeg havde bestemt mig for, at der skulle være større kapacitet. Og at det skal være gas var jeg også sikker på. Men skulle det være samme model, som den trofaste jeg havde brugt i 7 år? Eller skulle jeg gå efter en anden model, fra samme brand? Eller måske kikke efter en dansk produceret grill? Der var ens modeller og store prisforskelle. Og kan man prøve en grill, inden man køber? Gå op i byggemarkedet og stege sine bøffer? Jeg har ikke set det nogen steder. Men som vi har et godt og velfungerende forum her hos TDC, så er der også flere gode fora på udenlandsk - og et enkelt rigtigt godt forum på dansk. Jeg læste, søgte og lærte.  Samtidig har jeg en kollega som lever og ånder for at grille. Han taler sjældent om meget andet kød, stegning, grill, røgning og dette amerikanske grill brand, jeg ikke vil reklamere for. Han blev selvfølgelig taget på råd.

Fakta er, at jeg startede med en model "200". Det er den som er slidt op og skal udskiftes!

Siden har jeg fået en model "100" til camping. Som jeg også har været rigtig glad for. Nu skulle jeg altså bestemme om det skal være en model "200" igen, eller en model "300" fra samme brand, eller den udmærkede dansk byggede konkurrent? Eller noget helt andet?

Så var det at jeg en dag blev spurgt om ikke jeg ville lave mad til en konfirmation, hos en bekendt. Det endte med at jeg skulle stege 18 kg okse mørbrad og 8 kg svine mørbrad. Men min gill var jo defekt! Så jeg skulle låne min bekendte's grill til stege - jobbet. 

Og sandelig. Det var den store "300" model, jeg allerede havde kikket på.

Nøj, hvor var det fedt at bruge den grill :-)

Jeg var helt solgt. Og som aftenen sluttede, var jeg helt sikker. Det skulle være den! Det var så fedt og da jeg havde bestemt mig for, at det var den model, så ændrede min søgen sig fra hvilken ny grill jeg skulle have, til, hvor finder jeg den til den rigtige pris?

Vi var heldigvis stadig tidligt på sæsonen. Først i maj. Også er det heldigvis sådan at de forskellige byggemarkeder og tilbehørsforretninger, skal have ryddet ud, i de sidste ting, inden der kommer nyt ind på lageret. Og det var det samme her. Jeg havde bestemt mig for, hvor meget jeg ville give for den, så nu skulle der bare ledes. Jeg vidste, at jeg skulle ud og rejse den sidste uge i maj og dette var i starten af maj, så lidt tidspres var der også. Men – jeg fandt den til sidst…

4 dage før jeg skulle af sted, lige til den pris, jeg ville give. Uden ekstraudstyr, men i sort og med de ting, som skal være. Modellen kan leveres med lys i håndtaget og det syntes jeg ikke jeg har noget at bruge til. For det første kan det gå i stykker og for det andet griller jeg ikke i mørke. Jeg tænder simpelthen lyset, hvis det bliver mørkt før jeg er færdig ;-)

Men her var den så – og nåede jeg ud og hente den inden vi rejste? Nej [i]

Så efter en uge væk, var det forfra. Nu er vi så langt fremme på sæsonen at det er fuld pris alle steder. Og ingen grill hjemme, bortset fra den lille camping model. Og jeg var jo forelsket i den store fine model, jeg fik testet til konfirmationen. Men at betale 1/3 del mere, syntes jeg ikke jeg ville. Så var egentlig i gang med at belave mig på, at alt grill mad i år skulle laves på camping modellen. Dyrt i gas og den er lidt ujævn i varmen ved store stege over længere tid.

Også (det ender jo lykkeligt, sådan en lang historie), var jeg ude og  handle i mit lokale super store supermarked forleden. Og der stod den!! Godt nok med grå låg, men samlet og som udstillingsmodel, lige til "min" pris. Det kunne næsten ikke gå hurtigt nok med at få lagt mine hænder på den og komme til at betale, så den blev min. Få fat i en fra butikken som kunne hjælpe. Høre på, at det indlæg, som var sat ind, ikke fulgte med til den pris (selvfølgelig ikke!!) også håbe at hun ikke opdager at den model med det grå låg, koster noget mere end dem hun havde stående i kasser med sort låg!

Og det gik. Jeg har et stort bagagerum i min bil heldigvis. Sådan en grill ruller ikke ret godt, så det var vist godt nok, jeg ikke skulle trille den hjem. Ind i bagagerum med en samlet grill.

[i]

Jeg har 10 tommelfingre og splitter som regel mere ad, end jeg samler – også værktøjet går til, når jeg har været i Ikea. Men her kunne jeg trille min nye grill ind i bagagerummet, køre den hjem og trille den op på terrassen – pragtfuldt J
Så nu er grill sæsonen gået ind derhjemme. På trods af det danske sommervejr. Jeg er så privilegeret, at jeg har en overdækket terrasse. Det eneste problem er at få maden tør ind til spisebordet. Men som I kan læse, er det småting i forhold til min jagt på den rigtige grill. Og det er dejligt at have en stor, god grill igen.

Men hvad tænker I? Er mad overhovedet noget man skal bruge tid på ud over at man jo skal overleve? Og hvis det er sommer og grill, hvad foretrækker I? En billig grill, som kan smides ud efter en sæson, eller "state of the art" grill, som kan alt, inklusiv selv at sende bud efter mere gas, når det er den tid?

Skal det være gas, eller kul/briketter?

Har du det som mig, at der er noget "lækkert" ved at få et godt stykke kvalitet's værktøj, som hjælper en til gode resultater? Kan du lide at pakke op og tage en ny ting i god kvalitet i brug, eller skal du bare have noget, som virker, så er mærket og kvaliteten ligegyldig?

Fortæl lidt om hvordan du selv kom til den grill du har nu? Står den i dit udekøkken hvor du laver mad hver eneste dag i sommerhalvåret, eller griller du kun, når den står på pølser?

Og med det vil jeg ønske jer alle en god grill sæson – når nu vejret bestemmer sig for at blive til den slags også!!

Hilsen

3 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Electronic har modtaget fra andre medlemmer.

Hehe, knald godt Patrick! Så ender eventyret alligevel med at prinsen får prinsessen...sådan da. Meget glad humørikon

Selv kunne jeg spise mad lavet på grillen hele året rundt, men det er de andre personer i husstanden ikke elle vilde med, desværre, bestemt ikke når vi kun er to der kan spise andet end kyllingebrys, pølser, brød og tzaziki..

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints bbs har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Patrick

Allerførst vil jeg lige rette dig, du kan sagtens komme til at afprøve en grill, meld dig til Silvans gør det selv skole.(håber ikke du sletter det, trods jeg har skrevet navnet)

Min mand har i år og sidste år været med i Sønderborg(det er kun for mænd) og nej kvinderne bliver ikke snydt, de har nemlig også en grillskole for kvinder og de sparer bestemt ikke på kødet og alt det andet tilbehør, min mand er rigtig begejstret.

Vores grill var en min mand fik fødselsdag for mange år siden og så har vi arvet min mors, som er lidt større. Vi griller gerne også om vinteren. Til jul bliver den ene and smidt i grillen, vi holder jul hos vores datter og der skal 3 ænder til, vi er altid mange, og ja anden fra grillen er den der er mest rift om.

En lille opskrift, hvis man kan lide fisk, tag lakesestykker, mariner dem i en plastpose med olie, citron og salt et par timer, og smid dem på grillen, youm det smager vildt godt.(det skal være laksestykker med skind på den ene side)

Vi har sejlbåd og der griller vi også altid, på en billig engangsgrill, som kan bruges mange gange, det er så der min mand og jeg ikke er enige, jeg vil gerne have en firkantet lille grill af et kendt brand, men manden siger nej, mener den fylder for meget, sikke noget pjat, meeen mon ikke jeg får min vilje på et tidspunktMeget glad humørikon

Og lige om lidt fylder han 65, så en oplagt fødselsdagsgave.

Ja det var så lidt om vores grillvaner.

hilsen Bente

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints bbs har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Patrick

Kom til at kigge nærmere på bagagerummet i din bil, er det en form for autocamper, jeg kan nemlig se skabe.

Bay the way, sådan en kørte vi rundt i i 10 år, Frankrig og det nordlige Spanien og da grillede vi også.

Jeg er så mest til grillkul, men er ikke så vild med pølser, pølser hele tiden og det er der mit ønske om en bedre grill til sejlbåden kommer ind, for på en billig grill, uden indirekte varme er det trods alt begrænset for hvad man kan grille, så efter 3-4 uger på vandet og med det samme mad hele tiden hænger det mig langt ud af halsen, undskyld udtrykket, men det er ikke desto mindre rigtigt. (min mand hælder til nakkekoteletter, pølser, pølser og nakkekoteletter og så laks) det bliver altså lidt ensidigt, så gode opskrifter er velkomne.

hilsen Bente

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P