Svar

Brug af homedisk

Hej jer i TDC-Forum.

Jeg har problemer med min Homedisk, som jeg kan læse at mange andre også har !!

Jeg har fulgt hele proceduren med opsætningen, men når jeg fra skrivebordet skal ind og flytte mine f.eks billeder, så får jeg en melding om at jeg ikke har autoritation til at flytte noget.

Jeg fornemmer at det er noget sikkerheds problem i Windows 7, der blokkerer, men ved ikke hvad det er ??

Er der nogen der kan hjælpe ??

mvh.

OHO

icon

Bedste svar af OLIVER 4 januar 2012, 08:33

Hej Maja, OLIVER, og Erik.

Jeg beklager alt det porstyr mine indlæg i TDC-Forum har vagt !

Jeg har intet forstand på PC, og brugen af den, er minimal !

Derfor har jeg ikke noget indblik i brugen af homedisken.

Guiden til opsætningen af homedisk er nogenlunde, men ibrugtagningen er ikke god for sådan nogen som mig.

Derfor søgte jeg lidt hjælp i Forum, men jeg er meget enig i, at hvis ikke man  er en nogenlunde god bruger, så skal man kontakte TDC-Support fra starten af, der sidder teknikkere som med ens accept kan gå ind og overtage din PC, og derigennem vise hvad man gør galt, og andre gode brugbare oplysninger.

Det betyder imidlertid at hjælpe guiden hos TDC, hvor der står at man skal kontakte dem enten for en opringning mellem kl. 13.00 og 16.00 samme dag, ( hvilket jeg gjorde ) eller dagen efter, eller for en kontakt her og nu, at den service virker hos TDC.  

Jeg sad troeligt i flere dage og ventede på opkald fra TDC-support mellem kl. 13.00 og 16.00 !!

Til sidst efter at jeg kunne se at jeg var kommet på dybt vand, i TDC forum, kontaktede jeg TDC igår.

Og fik en super hjælp, og så virkede den, og tak for det.

Og fejlen kan opstå hvis du ikke ser forskellen i stifinder billedet over homedisken og din egen stifinder billede på din PC.

Disse 2 stifinderbilleder er ens, bortset fra at der i proceslinien i stifinder hos homedisken står HOMEDISK. 

Men helt enig i, at TDC bør se på deres serviceguide, specielt til homedisk, og brugen af den.

Og samtidig, hvis du ikke ser det samme billeder på din skærm, som i hjælpeguiderne, evt. fordi guiden viser skærmbilleder i XP, og du selv har Windows 7, ja, så igen forstår du ikke hjælpeguiden, som jeg ser det !! 

Tak og undskyld også til alle jer som prøvede at hjælpe mig.

Med venlig hilsen.

Ole Olsen

Se original

15 Kommentarer

Det lyder mere for mig som om du har et windows problem med dine rettigheder og ikke et homedisk problem.   Kan du flytte filer f.eks til en usb hardisk?

Ja, jeg kan  godt flytte billeder og filer over til en USB- harddisk !!

OLIVER

Og har du din homedisk som et mappet drev? med fuld læse og skrive rettigheder

Jeg forstår ikke hvad der menes med fuld rettigheder ??

Homedisken er oprettet nøjagtigt efter bogen, og har virket da TDC-teknik hjalp mig første gang.

Senere har jeg slettet den fordi den stadig ikke virkede, og oprettet den igen manuelt.

Venligst oplys om du er fra TDC, eller en hjælper !!

Da jeg også har meldt fejl til TDC.

mvh

Ole Olsen

Du kan se om folk er fra TDC hvis du ser under deres navn.  Ved mit og dit navn står der f.eks Bruger og der er ikke et TDC logo.  Jeg prøver som bare at hjælpe dig.

Hej Ole

Overrasket humørikon

Hvorfor i alverden vil du vide det? At du har sendt noget til TDC eller til en teknikker eller hvad ved jeg, ville i givet fald ikke blive debateret her på forum, som rent faktisk er et kunde til kundeforum, og hvor brugerne er anonymes, hvis det ønskes. At TDC-personale i nogle tråde går ind og svarer, er bestemt ikke fordi der  skrevet til dem først.

Hej korben

Jeg har givet dig ros, fordi du gider hjælpe. Det var der måske også andre her i tråden, der skulle overveje, også at gøre.

Godt Nytår til jer begge.

Hej.

En umiddelbar indskydelse er at du forsøger at flytte filer til roden på Homedisken, d.v.s. direkte til Z: hvilken man ikke har adgang til. Filer kan kun placeres i en af mapperne Billeder, Dokumenter, Musik, Papirkurv og Videoer (samt i alle undermapper til disse, som man selv opretter). Hvis jeg forsøger at lægge en fil i roden kommer en boks med navnet "Adgang til destinationsmappe blev nægtet" samt meddelelsen "Du skal have tilladelse til at udføre denne handling". Du bruger ordet "autorisation", så måske er det ikke det, der er årsagen.

Hvis dette ikke er årsagen, kan der være adskillige andre årsager. Prøv at åbne stifinder. I venstre side vises bl.a. Favoritter, Biblioteker, Hjemmegruppe, Computer og Netværk. Hvis ikke, så klik på Organiser > Layout > Navigationsrude (som skal være markeret med et flueben). Det er underpunkterne til Netværk, der er interessant nu. Er der et punkt, der hedder "HOMEDISK"? Hvis ja, så dobbeltklik på det, hvorefter der vises et netværksmappeikon med navnet "HomeDisk". Dobbeltklikkes derefter på denne, vises de fem mapper i Homedisken. Hvis dette virker er det sandsynligt, at der også er et drev Z: under Computer, hvis ellers TDC's opsætningsprocedure er fulgt. Hvis det ikke virker, kan der godt være et drev Z:, som så kan have et rødt kryds, og ikke vil virke.

Hvis punktet "HOMEDISK" helt mangler, så er der noget ved selve netværket, der er forkert indstillet, eller Homedisken er slukket eller ikke aktiveret eller der er en fejl et eller andet sted. Hvis der kommer en boks til indtastning af brugernavn og adgangskode er proceduren med opsætningen enten ikke fulgt, eller noget er blevet slettet eller er gået galt. Hvis der blev valgt manuel oprettelse af netværksdrev, skulle opsætningsprogrammet have oplyst det brugernavn og adgangskode, som skal bruges til manuel opsætning. Prøv at resette Homedisken og installere den igen. Flere oplysninger findes i TDC's online brugervejledninger.

Men årsagen kan også findes i opsætningen af Windows 7, samt hvilke rettigheder, du har i Windows. Hvilken brugertype har du? Administrator, standardbruger, gæst? Kan ses i kontrolpanel under brugerkonti. En firewall i computeren kan også være årsagen. TDC's sikkerhedspakke (i min version) var automatisk indstillet til at tillade adgang til Homedisken, men ikke til andre netværksenheder før en ændret indstilling var foretaget. Endelig kan man i Windows foretage utallige indstillinger, som nok mest har betydning for computere i virksomheder, men nogle af dem kan bruges til at blokere for netværksadgang.

Hvis der ikke er noget i ovenstående, der hjælper, så prøv at skrive igen. Det er ret afgørende at få oplyst om computeren kan se Homedisken (punktet HOMEDISK vises i stifinder i venstre side), eller om computeren slet ikke kan se Homedisken overhovedet, samt hvilken Windows 7 version, du har (er det Windows 7 Ultimate, eller Windows Home Premium eller noget tredie). Det er vigtigt fordi netværksfunktioner er noget af det, der er forskelligt i de forskellige versioner.

M.v.h.

MS-Erik

Hej Erik.

Tak for dit store indlæg.

For at starte fra en ende, så har jeg et rødt kryds i " stifinder ".

Udfor Homedisk i drev Z.

Jeg har fuld rettigheder i Windows som administrator.

Jeg kører med Windows Firewall som var i PCén da jeg købte den.

Programmet er Windows 7 home !

Håber det kan hjælpe til at få løst problemet.

MVH

Ole Olsen

Hej Korben, og MajaH.

Det var ikke min mening at blande TDC ind i dette, men det er dog et TDC´s produkt jeg sidder med og har problemer med at få til at køre!!

Og det er da også TDC der har oprettet og kører dette forum !

mvh

Ole Olsen 

Hej.

Jeg går ud fra at Homedisken er tændt, og forbundet med kabel til TDC Homebox, og at der er to grønne lys på Homedisken. Er der ikke det, så reset Homedisken (se TDC's online vejledninger til Homedisk). Kommer der ikke to grønne lys efter reset, og Homedisken er forbundet korrekt til Homebox tyder det på fejl i Homedisk eller i kablet eller i Homebox eller i forbindelsen til internet eller hos TDC. Så må der fejlmeldes til TDC.

Når der er et drev Z i stifinder, som dog har et rødt kryds, må der på et tidspunkt have været adgang til Homedisk. Det kan forekomme at der er rødt kryds selv om der intet er galt, det skyldes kun at drevbogstavet når at blive oprettet inden netforbindelsen er helt klar efter at man har startet maskinen. Du oplyser ikke om der i stifinder under Netværk er et punkt benævnt HOMEDISK.

Når det er Windows 7 Home Premium, der bruges, og ikke Windows 7 Ultimate eller Professional, udelukker det en hel del indstillinger, som man ikke normalt bruger, men som kan give maskinen en del begrænsninger i hvad brugeren må foretage sig. Det er nyttigt ved computere, der står i virksomheder af hensyn til sikkerheden.

At Windows firewall er aktiv tyder på at der ikke er installeret nogen anden sikkerhedspakke, da sådan en normalt slår Windows firewall fra, fordi det kan give problemer med mere end én firewall aktiv samtidig. Du kan evt. prøve KORTVARIGT at slå Windows firewall fra og se om det giver adgang til Homedisk. Husk endelig at slå den til igen. Hjælper dette? Hvis det hjælper er der noget, der skal ændres i Windows firewall, men kan ikke lige nu oplyses hvad det er, da jeg selv har den slået fra p.g.a. brug af en anden sikkerhedspakke.

Hvis der ikke er installeret anden sikkerhed end Windows firewall er maskinen i øvrigt i fare for angreb af virus m.v. fra internethjemmesider, der besøges, og så kan man desværre ikke udelukke, at en mærkelig opførsel fra maskinens side skyldes at den er inficeret med noget malware. Det skal stærkt tilrådes at installere sikkerhedssoftware med virusbeskyttelse, f.eks. kan man abonnere på TDC Sikkerhedspakke.

Prøv først i stifinder at klikke på Z-drevet. Hvis det virker og det røde kryds forsvinder, er årsagen ovennævnte. Hvis det ikke virker, hvilken fejlbesked vises der så?

Hvis punktet HOMEDISK findes under Netværk, så prøv at klikke på det, evt. dobbeltklikke. Hvis der kommer et underpunkt med et gult netværksikon og med teksten HomeDisk så fortsæt og klik, evt. dobbeltklik, på dette gule ikon. Hvis Homediskens 5 mapper nu vises, er alt OK indtil videre.

Hvis punktet HOMEDISK under Netværk ikke findes, kan det enten skyldes at maskinen er lidt længe om at finde de tilgængelige netværkssteder, eller at der ikke er forbindelse. Prøv at skrive følgende i kommandolinien øverst i stifinder:  \HOMEDISKHomeDisk og tryk på enter. OBS. Tegnene \ er VIGTIGE, hvis de mangler betyder kommandoen noget helt andet. Hvis Homediskens 5 mapper nu vises, er alt OK indtil videre.

Hvis Homediskens 5 mapper ikke vises, hvilken fejlbesked kommer der så?

Eller kommer der en boks hvor der kan tastes brugernavn og adgangskode?

Hvis Homediskens 5 mapper bliver vist på en af ovenstående måder, prøv så at klikke på en af dem, f.eks. Dokumenter, og afprøv om man kan kopiere en fil fra computeren til f.eks. Homediskmappen Dokumenter. Hvis ikke, hvilken fejlbesked og fejlkode kommer så? Hvis det virker, prøv så at flytte den fil, du oprindelig prøvede at flytte, og se om det nu virker. Hvis ikke, hvilken fejlbesked og fejlkode kommer så?

Da du skev "Flytte" indebærer det at der både skal lægges en fil i Homedisken, men også at filen skal slettes fra sin gamle plads. Det er måske i virkeligheden det sidste, der ikke virker? Det er dog ikke så sandsynligt når du har administratorrettigheder. Ellers kunne det godt være årsagen, hvis det er en anden brugers fil, der forsøges flyttet.

Har du prøvet at resette Homedisk og installere den igen?

I TDC's onlinevejledninger er der mulighed for en del hjælp og vejledninger samt fejlfinding. Er disse muligheder prøvet?

Hvis det ikke virker ved at følge ovenstående så oplys om helt konkret hvad det er der ikke virkede og navnlig teksten på fejlbeskeder samt eventuelle fejlkoder og hvad du gjorde lige umiddelbart før fejlbeskeden kom, samt om maskinen er koblet på andre netværkssteder end Homedisk og om disse andre netværkssteder fungerer?

M.v.h.

MS-Erik

Hej MS-Erik.

Hele problemet er løst, min homedisk virker !

Jeg kontaktede TDC og fik hjælp der.

Men tusind tak for hjælpen, det lærte jeg en masse af !

mvh

Ole Olsen

Hej Ole

Det kunne måske være rart for MS_Erik og vi andre brugere, at få opklaret, hvad problemet reelt var?

På den måde er det også en hjælp til andre, hvis du kan skrive lidt om det.

Så kan der linkes til denne tråd, hvor der virkelig er skrevet gode indlæg om brug af homedisk.. Hvis du skriver løsningen på dit problem, kan det også være en hjælp til andre at markere "accepteret som løsning" for din tråd.

Hej Maja.

Det kan jeg kun være helt enig i. Jeg var ellers forberedt på at komme med en gennemgang af diverse indstillinger og check af netværksopsætningen herunder netkort, samt brug af IP-adresser, sletning af alle midlertidige internetfiler, samt ominstallation af Homedisken og check af TDC-login. Heldigvis drejede det sig om Home-versionen af Windows 7, for ellers kunne indstillingerne for gruppepolitik og sikkerhedspolitik også have betydning.

Der er temmelig mange brugere, der har problemer med Homedisk, det kunne vist tyde på at der er noget, som TDC bør overveje med hensyn til udformningen af vejledninger i opsætning og fejlfinding af Homedisk. Man skulle jo gerne kunne bruge en Homedisk uden at være IT-netværksekspert.

M.v.h.

MS-Erik

Hej Maja, OLIVER, og Erik.

Jeg beklager alt det porstyr mine indlæg i TDC-Forum har vagt !

Jeg har intet forstand på PC, og brugen af den, er minimal !

Derfor har jeg ikke noget indblik i brugen af homedisken.

Guiden til opsætningen af homedisk er nogenlunde, men ibrugtagningen er ikke god for sådan nogen som mig.

Derfor søgte jeg lidt hjælp i Forum, men jeg er meget enig i, at hvis ikke man  er en nogenlunde god bruger, så skal man kontakte TDC-Support fra starten af, der sidder teknikkere som med ens accept kan gå ind og overtage din PC, og derigennem vise hvad man gør galt, og andre gode brugbare oplysninger.

Det betyder imidlertid at hjælpe guiden hos TDC, hvor der står at man skal kontakte dem enten for en opringning mellem kl. 13.00 og 16.00 samme dag, ( hvilket jeg gjorde ) eller dagen efter, eller for en kontakt her og nu, at den service virker hos TDC.  

Jeg sad troeligt i flere dage og ventede på opkald fra TDC-support mellem kl. 13.00 og 16.00 !!

Til sidst efter at jeg kunne se at jeg var kommet på dybt vand, i TDC forum, kontaktede jeg TDC igår.

Og fik en super hjælp, og så virkede den, og tak for det.

Og fejlen kan opstå hvis du ikke ser forskellen i stifinder billedet over homedisken og din egen stifinder billede på din PC.

Disse 2 stifinderbilleder er ens, bortset fra at der i proceslinien i stifinder hos homedisken står HOMEDISK. 

Men helt enig i, at TDC bør se på deres serviceguide, specielt til homedisk, og brugen af den.

Og samtidig, hvis du ikke ser det samme billeder på din skærm, som i hjælpeguiderne, evt. fordi guiden viser skærmbilleder i XP, og du selv har Windows 7, ja, så igen forstår du ikke hjælpeguiden, som jeg ser det !! 

Tak og undskyld også til alle jer som prøvede at hjælpe mig.

Med venlig hilsen.

Ole Olsen

Hej Ole

Du skal sørme da ikke undskylde noget. Forum er jo netop til kunder der har problemer. Det gælder for alle, uanset på hvilket it-nivau den enkelte er på.

Jeg synes det er alle tiders forklaring du er kommet med. og den forklaring må også gøre indtryk på dem der sidder og laver vejledningen til homedisk. Vi er mange der ikke er født med en pc i hånden, så det er rigtig godt at der er et sted som dette, hvor vi kan hente hjælp.

Tusinde tak for din tilbagemelding, og næste gang du får problemer, skriver du bare i forum igen. Der er mange andre brugere der meget gerne vil hjælpe. Og med dit indlæg har du jo også hjulpet en masse ande. Både brugere og TDC-ansatte.

Selvom vi nu skriver den 4. januar, må jeg vel godt ønske dig et godt nytår.Hjerte

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)