billedformater PNG og JPEG

• vah
  • Udforsker
  • 44 kommentarer
Hej,

Jeg havde for et stykke tid siden et indlæg om billedformater, som jeg fik et par svar på.

Jeg nævnte, at når jeg downloadede billeder fra nettet, så kom de pludselig i formatet PNG,

mod tidligere i JPEG. Der er den forskel, at billederne fylder ca 3 gange mere i PNG,og der

er ingen forskel at se. Ydeligere står der i PNG "unnamed" hvor de JPEG har et navn eller

et nummer. Nu er der sket det, at billederne pludselig igen kommer i JPEG, uden at jeg,

i hvert uden mit vidende, har gjort noget for det. Hvad sker der ? hvordan kan det gå til ?

Er der nogen der give mig en forklaring. Det skal lige nævnes, at jeg har prøvet at hente

billeder, som tidligere kom i PNG, som nu pludselig kommer i JPEG.

Findes der en indstilling på computernn, som kan ændre formatet, og som jeg, uden at vide det,

har aktiveret 

med venlig hilsen vah

4 Kommentarer

Hej vah

Lidt ærgerligt at du ikke har forsat med at spørge i din første tråd om emnet. 

/t5/Os-med-TDC/billedformater/m-p/86817#M2466

Jeg har kun skimmet de svar igennen, men da du ikke at klikket "Accepteret som løst tråd ud for et af de svar, går jeg ud fra at du ikke syns den tråd var løst. Hvis du har fået nedenstående af vide der, så se venligst bort fra dette indlæg.

Det kan være fordi "beholderen" er for fuld til at den kan rumme flere data. Jeg kalder den for beholderen for downloadede filer, tror nok det rigtige navn er cache. http://da.wikipedia.org/wiki/Cache 

Hvis du har win7, skal du i Internet eksplorer klikke på funktioner i menulinien > Slet browserdata.

På det vindue skal de første fire muligheder være vinget af. Klik på slet neders.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Når du spørger om du selv kan have gjort noget der har givet ændringen - så er svaret ja.... Men hvad du så lige har gjort - det er ikke sådan lige at sige. Uden at have talt nøjagtigt op, så vil jeg tro at der er langt over 100.000 forskellige stykker software der kan fårårsage de ændinger - og hvad det så lige er du har haft fingrene i ..... :-)

Som du også tidligere har fået at vide, så er PNG og JPEG som udgangspunkt lige kompakte formater. Faktisk er PNG en anelse MERE kompakt end JPEG - men det er marginalt. De forskelle du observerer skyldes ene og alene brugerens handlinger, og begge formater kan skaleres i tætheden - både op og ned.

En absolut fordel ved PNG frem for JPEG er hvis der er mange tynde linjer i billedet - så vil de klart blive gengivet bedre i PNG.

Derudover er der en lille finte..... JPEG er faktisk et lukket format - og rettighederne indehaves af Joint Photographic Experts Group. De har så indtil videre stillet formatet mere eller mindre frit til rådighed for alverden. Men der er ingen der siger at det ville gælde til al evighed. PNG-formatet er derimod Open Source og dermed ejet af alle der er med til at udvikle det. Faktisk er PNG blevet ophøjet til at være ISO-standard for billedformater (ISO 15948)

Vh

Peter

du kan også have gjort det hvis du bruge et billde program til at gemme dem i på din pc som averiy det gemmer det i png frem for jpeg

Hej

Jeg har flyttet denne tråd fra Bredbånd til "Os med TDC"

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)