Billed kvalitet med fiber forbindelse

Jeg købte en Home Trio løsning og fik fibernet installeret samtidigt i den tro at den hurtige 50Mbit fiber forbindelse ville give knivskarpe billeder. Resultatet er et sløret billede sammenlignet med antenne modtagelse.

Hvorledes kan det være at jeg skal betale 100 kr ekstra om måneden for fiber modtagelse når billed kvaliteten ikke er bedre end på kobber forbindelser ?

Hvorfor sendes TV signalet ikke i bedste kvalitet på fiber nettet ?

Hilsen

Morsch

10 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Der er flere faktorer der spiller ind.  Men husk lige at TDC ikke sender nogle kanaler i HD på home trio.  De er alle sammen SD, så du kan ikke forvente at få et knivskarpt billede, som du ville med HD.

HD kanaler skal tilkøbes ved siden af, og med de kanaler kan du nemt se forskel.

Om du har fibernet eller normal ADSL2/VDSL gør ingen forskel.  Signalet sendes i samme format til alle hometrio kunder, hvilket også er logisk.

Det du skal sørge for, for at få bedst muligt billede, er at sætte din boks op til at sende i 720 eller 1080 til dit fjernsyn.  Dette gøres i boksen opsætning. Det er også klart bedst at bruge et HDMI kable til at overføre signalet fra boks til tv.

Afstanden du ser TV på også en stor medfaktor.

Hvis du har et 50 tommer TV og sidder 3 meter væk, vil billedet se meget dårligere ud, en hvis du sidder 6 meter væk.  Mange folk køber kæmpe TVs,  men har kun en lille stue og de får derfor intet ud af den store skærm.

morsch skrev:
Jeg købte en Home Trio løsning og fik fibernet installeret samtidigt i den tro at den hurtige 50Mbit fiber forbindelse ville give knivskarpe billeder. Resultatet er et sløret billede sammenlignet med antenne modtagelse.

At du har købt noget i en "tro" er ikke TDCs skyld. Det signal TDC modtager fra DR og TV osv, kan de ikke bare trylle om til et bedre signal. Så du skulle have undersøgt kvaliteten før du købte.

morsch skrev:
Hvorledes kan det være at jeg skal betale 100 kr ekstra om måneden for fiber modtagelse når billed kvaliteten ikke er bedre end på kobber forbindelser ?

Du betaler 100 for at have have hurtigt internet, med standart kobber forbindelser kan man også betale 100 kroner for at få 50 mbit, men har får man heller ikke nogle signal forbedring.

morsch skrev:

Det gør den også.  Du får det bedste signal, den kanal du ser på kan leveres i.  På kable, parabol, antenne eller internet er det den samme kvalitet du ender med at se på.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

BrianMose skrev:

Det gør den også.  Du får det bedste signal, den kanal du ser på kan leveres i.  På kable, parabol, antenne eller internet er det den samme kvalitet du ender med at se på.

Det er bestemt ikke rigtigt. Billedekvaliteten på Hometrio kunne sagtens være meget bedre, der er rigelig kapacitet på fibernettet men det er der ikke på kobbernettet, og da det er samme feed til begge typer hometrio, ja så er det laveste fællesnavner der er definerende og det er kobbernettet. TDC kunne sagtens levere et markant bedre signal på Hometrio Fiber men det ville betyde at de ikke kunne "genbruge" udstyret som de i forvejen har til Hometrio kobber - flere udgifter.

Jeg kan slet ikke forstå at du skriver at lige meget hvordan man modtager signalet så er det samme kvalitet?

Yousee, som Hometrio får sit signal fra, får f.eks. DR direkte fra DR i et Fiberfeed i en kvalitet mange gange bedre end HD, men for at spare kapacitet sender man i en lavere bitrate og her har TDC og Yousee helt frit valg til at sende i den bitrate de vil.

Hvis du stadig mener at f.eks. DRHD altid er i samme kvalitet, uanset hvordan man modtager signalet, så burde du læse her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1274258458

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Hele denne tråd omhandler SD signaler, HD er en anden snak da forskellige udbydere har deres engen version af hvor meget bitrate der skal til at levere et ordenligt HD signal.  Men har snakker vi home trio.

Min personlige mening er at de ca. 4mbit som home trio SD signal leveres i, er en fair fortolkning af hvad der skal bruges til et SD signal.

Jeg ved intet om hvad de forskellige tv stationer tilbyder deres kildefeeds i, kan kun snakke om den kvalitet jeg selv kan se på mine egen TV.  Jeg har adgang til home trio, boxer antenne samt yousee, og indtil for nyligt også også parabol fra canal+.  Jeg kan ikke se ret meget forskel på de forskellige løsninger, derfor mit svar.

Der kan nemt være mit svar ikke er 100% teknisk rigtigt, men på et kundeforum som dette syndes jeg hellere ikke det er en nødvendighed.  Ellers ender alle tråde bare i den samme lange diskussion omkring hvem der har mest ret i deres tech snak, og aldrig med et endelig svar til ham der har lavet tråden.

Et eksempel er dit svar her.  Det er ikke henvend til ham der stillede spørgsmålet men mere til at fange en der ville hjælpe, i at have lavet en fejl.

Omdømme 2

BrianMose skrev:

Et eksempel er dit svar her.  Det er ikke henvend til ham der stillede spørgsmålet men mere til at fange en der ville hjælpe, i at have lavet en fejl.

Nej, jeg prøvede faktisk at komme med lidt input til det allerførste spørgsmål som jeg netop mener at du ikke svarede på.

Spørgsmålet lød:

SD-kvaliteten kunne sagtens leveres i væsentlig bedre kvalitet, det gør den f.eks. hos waoo. Hometrio leveres ikke i 4mbit men i en stabil 2.5mbit.

Omdømme 2

Var klar over waoo levere HD med 12.2 mbit og tdc med ca. 8.  Men viste ikke at de havde en større forskel i bitraten på SD kanaler.

Under alle omstendiger kan jeg ikke se en større forskel på mit 40 tommer tv.

Dog altid godt at vide til fremtidige spørgsmål på området.  Ved du evt. også hvor stor forskel der er, og om det gælder for alle de kanaler de levere ?

Tak for alle de mange gode indlæg.

Den manglende billed kvalitet er for SD billeder. Jeg er så heldig at jeg stadig har min antenne forbindelse således at jeg kan switche mellem fiber forbindelsen og antenne signalet. Forskellen er meget tydelig. Fiberforbindelsen er sløret, selv TDC teknikeren der installerede systemerne sagde at der var stor forskel.

Jeg tror ikke at TDC modtager et signal fra DR der er ringere end det signal DR sender på antenne systemet. Hvorfor skulle DR aflevere et ringere signal end det de kan producere. Jeg er helt enig i at nedgraderingen af signal kvaliten må ligge hos TDC og udelukkende skyldes at TDC ikke har udstyr eller vil ofre penge på at videresende signalet til fiber kunder i den højeste kvalitet, som der jo er plads til på en fiberforbindelse.

Det ville være rigtigt af TDC hvis de oplyste kommende kunder om hvilken kvalitet af billeder der kan forventes ved deres forskellige løsninger. Man kunne for eksempel meddele at billed kvaliteten er XX % af antennemodtagelse ved kobber forbindelse og YY % ved fiber forbindelse. Så kunne en køber overveje om det er pengene værd at indgå aftale med TDC.

Omdømme 2

morsch skrev: Man kunne for eksempel meddele at billed kvaliteten er XX % af antennemodtagelse ved kobber forbindelse og YY % ved fiber forbindelse. Så kunne en køber overveje om det er pengene værd at indgå aftale med TDC.

Det er desværre ikke muligt at lave så præcis en sammenligning da f.eks. kodningsteknikken også har betydning, men alt i alt er bitraten en udemærket indikator for kvaliteten.

Omdømme 2

BrianMose skrev:Ved du evt. også hvor stor forskel der er, og om det gælder for alle de kanaler de levere ?

Boxer har ikke ret meget kapacitet (eller de vælger at presse for mange kanaler ind) så deres SD-kanaler sender i ca 1.5mbit. Waoo sender deres netkanaler ud i 3mbit, altså højere end TDC sender deres "hovedkanaler" ud til hometrio-kunderne. Det er lidt tankevækkende at Waoo's web-kanaler er i højere bitrate end TDC's "hovedkanaler".

Hvad Waoo sender deres SD-kanaler i ved jeg desværre ikke, men det er mere end 3mbit.

Tak for gode indlæg. Her er et link der kaster meget lys over problemet, nederst på siden er der en fin bitrate tabel

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1274258458

Jeg synes faktisk det pinligt at TDC har et så lavt mængde BITRATE i deres signaler og osm et resultat en dårligerer billed kvalitet.

Det burde politisk gøres ved lov at alle TV signaler sendes med den samme mængde BITRATE. Og at TDC direkte på deres hjemmeside skal oplyse om at deres kunder rent faktisk får en dårligere billed kvalitet på deres TV. I forhold til f.eks. Waoo som har præcis de samme forusætninger for deres signal. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)