Backup - manglende versioner af filer

• 0 kommentarer
Jeg kan ikke se at Homedisk tager mere end én versionsbackup af mine filer. Jeg har fornylig været ude for at et regneark var blevet beskadiget og alt indhold var væk.

Jeg ville herefter gendanne regnearket fra homedisk backup, og forventede at jeg kunne gendanne en version der var en dag gammel. Men til min overraskelse lå der kun én version af filen. Og det var den nyeste, som selvfølgelig også var beskadiget.

Altså er backup funktionen i disse tilfælde værdiløs.

Er det korrekt at det kun er den aktive fil man kan gendanne?

5 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Bording har modtaget fra andre medlemmer.

Hej SOKR,

Hvis du ændre i en fil på HomeDisken, tager den automatisk backup af den ændring. Det er altså altid den seneste version af filen, som bliver taget backup af.

Du kan læse mere omkring online back af HomeDisk her:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23714

Håber det kan hjælpe.

Hilsen Thomas

Hej Thomas.

OK. Det betyder så også at der altid kun findes den samme version i backup, som man har liggende lokalt på homedisk'en. Det er jo en stor ulempe i forhold til når en fil bliver beskadiget. Så har du ikke nogen tidl. version du kan restore. Det ville være godt hvis der min. bare var én arkiv-version af filerne. Er det noget i overvejer?

MVH Søren

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Bording har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Søren

Det er ikke noget vi overvejer, men jeg skal gå videre med det.

Indtil da vil jeg da anbefale dig, at have den fil du arbejde med gemt på din PC. Og have en backup af den sidste fungerende version på HomeDisken. Online backuppen tager jo så en backup, hvis der skulle ske noget med din HomeDisk.

Hilsen Thomas

Hej.

Jeg er kommet til samme resultat, nemlig at der ikke gemmes tidligere versioner i Homedisk online backup såfremt den nye version af filen har samme navn og samme placering som den gamle. Hvis navn eller placering er anderledes bevares både gammel og ny version, og hvis man så derefter sletter den gamle version fra Homedisken bevares den i onlinepapirkurven i 45 dage.

Det vil være langt bedre hvis onlinebackup kom til at virke som et ordentligt backupprogram. Så at det laver kopier af nye og ændrede filer, og placerer dem i et system, der bevarer de gamle versioner indtil man selv sletter dem. Således virker det indbyggede backupprogram i Windows 7, når det drejer sig om at tage backup af data fra lokale harddiske på computeren. Med Windows 7 Professional eller Ultimate kan backup placeres på et netværksdrev, f.eks. Homedisken, og så har man tidligere versioner bevaret.

Jeg forstod på det indledende indlæg at problemet drejede sig om regneark. Hvis det er Excel-regneark er der faktisk en anden mulighed, som kan være en fremtidig løsning. Man kan nemlig få Excel til altid at gemme en sikkerhedskopi af den forrige version hver gang man gemmer et regneark med ændringer. Dog bevares kun én tidligere version, så det er for sent hvis der er gemt flere gange før man fortryder. Muligheden aktiveres i forbindelse med "Gem som", hvor der kan vælges "Funktioner" > "Generelle funktioner"  og så sættes flueben i boksen "Opret altid sikkerhedskopi".

Gøres ovenstående skal man for at sikre mod datatab ved f.eks. strømafbrydelse m.v. aktivere funktionen til automatisk gendannelse, som gemmer i valgte tidsintervaller i en systemmappe. Bruger man "Gem" vil det sandsynligvis ikke være den ønskede version, man vil ende med at have som sikkerhedskopi af den forrige version.

M.v.h.

MS-ERIK

Tak for svarene. Jeg betragter mit spørgsmål som besvaret nu. Jeg vil så nok bruge den mulighed med af MS Office kan tage en sikkerhedskopi af filen, så jeg er bedre sikret mod datatab. Tak for dét input, MS-Erik :-)

MVH Søren

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P