Anvende 2 stk. routere

Min internetopkobling sker i dag via bredbånd og TDC HomeBox ADSL (Sagem) med kabling. Med andre ord anvender jeg ikke routeren trådløst. Jeg har desuden bredbåndstelefoni. Min PC'ers styresystem er Windows 7.

Da der er kommet iPads og andre apple-produkter i huset ønsker jeg nu muligheden for:

1.  at bibeholde min nuværende faste opkobling som altid står tændt p.g.a. bredbåndstelefonien (IP)

2.  at oprette en trådløs forbindelse i huset som jeg kan slukke for (via stikkontakt) når den ikke er i anvendelse.

Jeg har ladet mig fortælle, at dette bedst kan ske via en sammenkobling af den bestående router (TDC HomeBox ADSL) og en anden router.

Jeg har i forvejen en 5,4 Mbps Wireless Router, Netgear WGR164, V5 TDC.

Hvordan laver jeg denne sammenkobling (har forsøgt uden held) og kan Netgear-routeren anvendes dertil?

9 Kommentarer

Hej,

Hvad er grunden til, at du ikke anvender boksen trådløst ? Det vil klart være det

nemmeste for dig.

Men principielt er der ikke noget i vejen at sætte en anden boks på. Du skal dog være sikker på

at din TDC boks ikke udleverer DHCP adreser sammen med den boks du opsætter.

Så får du det aldrig til at fungere.

hilsen

Peter

jeg har sat en ganske alm. trådløs router til et af de ledige kabeludgange på tdc-routeren, herefter forbundet den trådløse med kabel til en pc, oprettet routerlogin, adgangskoder, woa osv.. fjernet kablet og vupti .. trådløst

Jeg har forsøgt det samme som dig. Kablet fra TDC-routeren på et af de ledige udgange og til den trådløse router. Desværre uden held.

Hvordan gjorde du mere præcis? Du kablede fra et af TDC-routeren ledige udgange men hvortil?

a) indgangen på den trådløse router eller b) en af den trådløse routers udgange?

Er det korrekt forstået, at du derefter fra den trådløse router kablede fra en af dets ledige udgange til PC'eren?

Noget specielt jeg skal være opmærksom på ved routerlogin og opsætning?

Hej Peter,

desværre er det ikke altid det letteste og mest anvendelige der er den helt rigtige løsning for alle. Min kone og jeg ønsker, at minimere vor strålingsudsættelse fra netværk, ledningsfrie telefoner og mobiltelefoner mest muligt. Selvfølgelig lidt bøvlet men ... derfor ønsker vi, på en let måde, at kunne slukke for det trådløse netværk når det ikke er i anvendelse (eksempelvis om natten).

Har du en lidt mere detaljeret beskrivelse (opskrift) på hvordan man rent faktisk opsætter og gør? Hvordan sikrer jeg mig, at min TDC boks ikke udleverer DHCP adresser sammen med Netgear?

Hej igen,

Jeg kan da godt forstå dine ønsker om at minimere udstråling Blinkende humørikon

Min anbefaling vil være, at du konfigurerer din egen trådløse router så den udleverer DHCP adresser i et andet område end det TDC boksen gør.

TDC boksen kan normalt tilgås på http://192.168.1.1 og anvender som standard adresser i området

192.168.1.2 - 192.168.1.100. Den må du så tilgå kablet hvis den er uden trådløs.

Nu kender jeg ikke netGear routeren - har selv en linksys. Den tilgås normalt på adressen 192.168.1.0

men det kan være du kan finde noget dokumentation om boksen på nettet hvis du ikke selv har den.

Man kan uden større vanskelighed ændre det område router uddeler adresser i og det skal ikke være sammenfaldende med din TDC router. Det giver ihvertfald udfordringer Glad humørikon

Så inden du forbinder din trådløse netGear router til tdc boksen med et kabel, skal du sikre dig at du har ændret dens DHCP adresse område.

Hilsen

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej, ikke for at Peters svar er forkert, men: Hvis nu trådstarter ønsker at kunne slukke for trådløs forbindelse når det ikke bruges, nytter det jo ikke noget, at ændre kanal på HomeBoxens trådløse del. Den står jo stadig konstant tændt. Svaret må jo være at deaktivere den trådløse funktion i HomeBoxen. Følg denne anvisning fra TDC: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23703 Bagefter kobler du din egen Netgear-router til HomeBoxen med netværkskabel (LAN). Der er plads til fire netværks-stik i boxen (gule), og det er lige meget, hvilken af de fire du vælger. Så sætter du din Netgær op som husets trådløse router. Den kan så slukkes og tændes efter behov, uden at det påvirker telefonen. Mvh
Korrekt - meningen er selvfølgelig at få slukket for skidtet Glad humørikon

Men man skal dog være opmærksom på, at selvom man slukker det trådløse signal i TDC boksen

vil den stadig have mulighed for at uddele DHCP adresser til evt fastopkoblet udstyr - printere/PC/IPADS

whatever ....

Derfor er det vigtigt at de 2 enheder arbejder i forskellige adresse områder forsåvidt angår DHCP

mvh

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

OK, Peter, mener du, at der kan opstå en IP-adresse konflikt hvis man kobler forskellige enheder på én router/HomeBox?

Men, skulle det i så fald ikke kunne ske, hver gang man tilslutter yderligere en enhed direkte til HomeBox´en? Altså, uanset, om der er en selvstændig trådløs router tilkoblet? 

Spørger, fordi jeg er lidt i tvivl om, hvordan det kan opstå.Overrasket humørikon

Jeg har i hvert fald aldrig oplevt det problem. Har sat min trådløse router i "bridge-mode" (bro-forbindelse) så at alle vores trådløse enheder (12 stk.) får en fast IP-adresse. Ved ikke om det kan have nogen betydelse for det Peter skriver om?

Har også IP-telefon koblet til boxen, og en gang i mellem, en PC.

I øvrigt kan en iPad ikke kobles på med netværkskabel.

Mvh

Hej igen,

IPAD'en var en trykfejl :-)

Ja det mener jeg altså:-)  men det kommer helt an på hvordan du binder det sammen.

I mit eksempel er wan port på netGear forbundet til lan port på tdc.

Hvis man forbinder lan port på tdc og lan port på netGear og sikrer at de arbejder i bridge

mode ja så fungere det.

Jeg antog at vi lod wan port på netGear være forbundet med lan på TDC.

Håber ikke at det har skabt mere forvirring end forklaring Pfeiffer men så

må du jo vende tilbage.

mvh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$