Analogt tv og radio

• odn
  • 0 kommentarer
Der er "kun" 70 minutters ventetid på telefonen, så jeg prøver her [i]

Er der nogen mulighed for at få analoge tv- og radiosignaler gennem TCD - eller leverer de kun digitalt signal gennem en boks?

Mvh.

Ole

11 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints lha har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Der ikke mange analoge signaler til rådighed i dag.

TV sendes digitalt, nogle kanaler "videre sendes " af Stofa og Yousee analogt, dvs hvis man har kabeltv.

Alle de signaler TDC fordeler via telefonkabler er alle digitale, kræver en boks !

Der sendes stadigvæk radiosignaler analogt (så længe det varer??) ellers er det DAB signaler.

mvh

lha

lha

Tak for svar.

Mit spørgsmål var netop for at afdække, om TDC kan bruges som alternativ til kabeltv (i dette tilfælde Waoo) til en boligforening, der ønsker at bevare det analoge signal - men det er så åbenbart ikke tilfældet.

Når du taler om analoge radiosignaler og DAB, tænker du vel på luftbårne signaler(?)

Jeg spørger her om radiosignaler fra TDC, og så vidt jeg kan læse mig frem til, er disse også digitale og skal modtages vis digitalmodtageren, og signalet kan ikke bruges med en alm. radiotuner.

Jeg ønskede som nævnt blot at vide, om man kan modtage analoge signaler fra TDC - men hvis det ikke er tilfældet for tv, er det nok heller ikke for radio Trist humørikon

Mvh.

Ole

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Da det tilsyneladende er fællesanttenneanlæg du spørger til, var der nok bedre mulighed for et brugbart svar, hvis du prøvede på forumet hos YOUSEE.

Mvh

Kim

Kim

Det er sådan set ikke et fællesantenneanlæg, jeg spørger til, men en fælles aftale/løsning til et større antal individuelle huse - og YouSee har desværre ikke kabler i det pågældende område - men ellers tak for forsøget.

Og jeg har skam fået et brugbart svar, selvom det er "negativt" Humørikon frustreret

Mvh.

Ole

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Netop Waoo tilbyder faktisk en løsning hvor man også distribuerer analoge signaler.... Min egen erfaring er dog at de er af forholdsvis lav kvalitet og med støj på.

Når i er en boligforening bestemmer i selv hvad i vil have i jeres kabler. Der er intet i vejen for at i kunne få analoge signaler i dem. I skal bare selv købe det nødvendige udstyr. Og helt ærligt - det er direkte tåbeligt.

Hvis jeres beboersammensætning er forholdsvis normal vil i have 2/3 af beboerne der i forvejen har det rigtige udstyr til at modtage digitale signaler. Af den sidste  1/3 vil en del vælge lejligheden til at at blive opgraderet til nutiden - og resten må leve med at få en set-top box.

Vh

peter

Peter

Tak for svar. Ja, Waoo har - lige som YouSee og Stofa - stadig analoge signaler, selvom de (også) er løbet fra deres løfte om at sende alle kanaler analogt.

Oplever dog ikke (længere) støj på tv-signalet, kun på et par af radio-kanalerne, der i øvrigt er skåret ned til meget få, hvilket er et de punkter, vi er utilfredse over. Der er også andre ting.

"Boligforening" var vist et dårligt/upræcist ord at bruge, da det åbenbart giver forkerte associationer. "Ejerforening" have nok været bedre. Vi er som nævnt et stort antal individuelle huse, og vi har ikke vore egne kabler - det er elselskabets fiberkabler.

Normalt ville jeg være enig med dig i, at det er - omend måske ikke ligefrem tåbeligt  så - lidet progressivt, at søge en løsning med analoge signaler, men lige i dette tilfælde er der altså særlige omstændigheder, der gør, at vi gerne vil beholde det, og at vi gerne vil undgå en set-top box.

Vi havde håbet, at det er var alternative leverandør(er), der kunne levere både digitalt (uden boks) og analogt - men hvis TDC ikke kan levere analoge signaler, er der nok ikke andre muligheder Trist humørikon

YouSee og Stofa er ikke i området.

Mvh.

Ole

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

En helt anden parameter jeg glemte er 4G telefoni.

Når der åbnes for 4G - sådan for alvor - så vil en række ældre fællesantenneanlæg og udstyr i dem, herunder analoge transmittere - skulle skiftes.

De er simpelthen ikke støjtætte nok. En lang række af ældre TV'er vil heller ikke være støjtætte nok - og skal skiftes. Herunder også en del fladskærme.....

Det vil forcere udviklingen - uanset om man vil det eller ej. Og jo - jeg vil fastholde at det er tåbeligt at fortsætte med at investere i nyt udstyr der benytter analoge signaler.

Vh

Peter

Peter

Telefoni er ikke et issue her, og vi har som nævnt slet ikke et fællesantenneanlæg.

Men du har sikkert ret i, at udviklingen på et tidspunkt løber helt fra analoge signaler - det er den jo allerede begyndt på i de fleste tilfælde.

Og du er selvfølgelig i din gode ret til at fastholde, at det er tåbeligt at investere i nyt udstyr, der benytter analoge signaler - du kender jo heller ikke de særlige forhold i denne sag Blinkende humørikon

En række kunder og vores elselskab er åbenbart heller ikke enig med dig. Selskabet har besluttet at rulle noget af udviklingen tilbage om man vil - eller i hvert fald udvide/gå tilbage til et større udbud af analoge signaler, da de har indset, at de ved at satse udenlukkende på digitale signaler er løbet for stærkt for et stort antal af kunderne.

Og tak for debatten. Jeg fik allerede i det første indlæg svar på, at TDC ikke er en mulighed for os. Resten har mest været en generel debat, hvilket da også kan være hyggeligt nok Glad humørikon 

Omdømme 3

Sådab for god ordens skyld - det kan jo være der var andre der gav sig til læse tråden Glad humørikon

Når jeg blander 4G telefoni ind i sagen - så er jeg udemærket klar over det ikke var det du spurgte om. Ikke desto mindre vil det få stor indflydelse på analogt TV i fremtiden, og i et vist omfang også digitalt.

Det der sker er at signalerne fra 4G vil forstyrre TV-signalerne. Og så betyder det ikke noget om 4G benyttes i husstanden eller ej. Det hænger i luften under alle omstændigheder.

IT og telestyrelsen anslog i en rapport at der vil være omkring 10.000 TV app. der skal skiftes fordi de ikke er støjtætte.

Samtidig slår man fast at man ikke kender omfanget af anlæg i private hjem og fællesantenneanlæg der skal bygges om - men man antager det bliver stort. Mange steder skal der skiftes både kabler, stik, fordelerdåser, forstærkere og hvad der ellers indgår i installationen.

Installationer der føres i RJ-45 kabler (digitale signaler) påvirkes ikke af indstråling fra 4G. Det var det jeg menteGlad humørikon

Vh

Peter

Peter

Selvfølgelig er det fint, at du skriver generelle oplysninger til andre, der læser tråden (jeg opfattede bare i første omgang dit indlæg som henvendt til mig, bl.a. fordi sidste sætning var det).

Spændende/skræmmende info om forstyrrelse af tv-signalerne fra 4G.

Jeg har fundet denne artikel fra IT og Telestyrelsen:

http://www.itst.dk/frekvenser-og-udstyr/frekvenser/800_MHz-frekvensbandet/800-mhz-frekvensbandet-og-mulig-forstyrrelse-af-tv-modtagelse?searchterm=4g

men er endnu ikke stødt på hele/selve rapporten. Har du et link til denne?

De 10.000 er ikke nævnt i artiklen. Det er de derimod i denne fra Ingeniøren:

http://ing.dk/artikel/127942-4g-stoej-kan-goere-det-noedvendigt-at-udskifte-fladskaerms-tv

Her lader det til, at det højst er 10.000 husstande, der bliver berørt (iflg. Erhvervsstyrelsen, som har overtaget mange forretningsområder fra den nu nedlagte IT og Telestyrelse) - og ikke 10.000 tv-apparater, der skal udskiftes - samt at det hovedsagligt er husstande med egen antenne, som bliver ramt.

Nogle (DR og Boxer) er dog bekymrede for, at det reelle tal kan blive langt højere, og iflg. førstnævnte artikel kan fællesantenneanlæg og huse med kabel-tv også blive berørt, hvis de ikke har HF-tætte kabler og stik.

Det får mig til at tænke på, om YouSee's signaler risikerer at blive særlig ramt, da de jo stadig leverer via coax de fleste steder - men man må da håbe, at deres kabler m.m. er HF-tætte.

Mvh.

Ole

Omdømme 3

Ok ok... de 10.000 var så min måde at læse det på Glad humørikon

Jeg ville ikke være så nervøs for de store antenneudbydere, Yousee, Stofa osv. De har stort set styr på udfordingen.

Men der findes masser af mindre/private net som nok skal få deres udfordinger.

Det er også værd at bemærke at kabelselskabets ansvar standser ved den første dåse i huset. Derefter er det ens eget ansvar - og det er også tit noget man selv/tildigere lejere/ejere har monteret. Derfor er der ingen garanti. Det er også værd at bemærke at der stadig sælges coaxialkabel som ikke er en sk.. værd i denne sammenhæng. Så det er med at være vågen.

En hurtig måde at starte kontrollen er at kigge på sine stik. Hvis det er typen med plastickappe - så skal man til at "bygge om".

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)