Adgang til USB HDD over internet med Airport Extreme

Hej TDC og evt nørder (og nørder bruges her som den største ros af alle)

Jeg har fået mig en Airport Extreme. Dejlig router med den lækre funktion at man kan dele en USB HDD over netværket, hvilket jeg meget nemt fik til at virke. Jeg har så også læst at man kan få adgang til HDD over internettet, og det er faktisk en af grundende til jeg har fået Airporten. Jeg kan bare ikke helt få det op og køre, så søger lidt hjælp, og har prøvet google, men finder ikke rigtigt noget som løser mit problem.

Følgende er opsætningen:

Erhversabb. gennem min kærestes job, med en Netopia 3347 med fast IP.

Routerens LAN port nr. 1 forbundet til WAN porten på Aiport.

Internet virker fint, og samme gør deling af disk over det interne netværk i huset.

Det jeg så skal finde ud af, det er hvordan jeg skal sætte op / andvende udstyret for adgang udefra. Har fået at vide, at Netopia routeren har bl.a. port 21 åben, og at denne port er tilknyttet IP 192.168.1.4, og kan lidt forstå at jeg så skal give min Airport den IP, hvilket jeg også har gjort. Men ved så ikke helt hvordan jeg skal fortsætte, og hvordan jeg rent praktisk udefra skal tilgå harddisken.

Jeg sætter pris på alt input. På forhånd tak.

VH

Jesper

2 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Rabo har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Jesper

Når du har din Airport bag en Netopia, skal der sandsynligvis åbnes nogle porte, og husker jeg rigtigt, er det noget du skal bestille TDC Erhverv til at gøre.

I denne tråd nævnes der i indlæg nummer 15, noget om port 445 og 548, i forbindelse med Time Capsule.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=300073

Men ellers faldte jeg over denne FAQ om routerprofiler, hvor der står at profil 9 sender alt trafik igennem til din egen router, dvs. får du TDC Erhverv til at sætte den op, burde du for eftertiden slippe for at bekymre dig om portåbninger.

http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/faq.php?id=26252

Men før du får det oprettet, skal du lige sikre dig med TDC Erhverv, har det ikke har nogen konsekvenser for eventuelle arbejdsrelaterede forbindelser på din Netopia.

Vh.

Rasmus - TDC

Ud fra dit link kunne det da se ud til at routerprofil 9 vil hjælpe mig, da jeg så via min faste ip kan komme direkte til min airport udefra... Kan du fortælle mig, om skift til profil 9 koster noget? Har læst at åbning af porte kostede omkring 1000 kr. I så fald vil det næsten bedre kunne betale sig for mig at finde et brugt speedstream modem, har forstået på en anden tdc medarbejder at jeg kan skifte til sådan et uden problemer, og så vil min airport jo også få den faste ip adresse? I bund og grund handler det vel om, at få min router (airporten) til at være det man får fat i når man kontakter min faste ip, i stedet for tdc netopia routeren..?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)