Åbning af port i routeren

• 0 kommentarer
Hejsa.

Jeg har været så heldig(uheldig) at have Viasat on demand(VOD) men jeg problemer med at det kan køre godt nok. Jeg har fået at vide at jeg skal sørge for at have 3 bestemte porte åbne i min router, for at det kan køre optimalt.

HMM sikke en jungel. Ingen support på routeren mm. det koster....... Er der nogle herinde der har oplevet problemet??? og kender til løsningen????

Jeg er kommet så langt at jeg har fundet vejledningen på TDC men.... da min mac adresse jo allerede er oprettet kan jeg ikke få lov til at tildele en fast IP adresse med denne, så jeg kan få lov til at åbne disse porte.

Er jeg nød til at slettte enheden og oprette den påny for så tænker jeg laver den ikke bare en ny statisk adresse når jeg sætter den til igen???

Hjælp håber virkelig nogle kender til dette problem

12 Kommentarer

Hej chda,

du bliver nok nødt til at skrive lidt flere oplysninger, hvis du skal gøre dig håb om en løsning Glad humørikon

- Hvilken router er der tale om (Linksys, Homebox, ?)

- Hvilke porte skal du have åbnet (tcp/udp) ?

- Hvor kommer din mac-adresse ind i billedet i denne forbindelse ?

Hvis du har en TDC Homebox vil jeg da gerne prøve at spille smart, hehe.

med venlig hilsen

Flemming Mørch

http://portforward.com/ kan man finde en masse om åbning af porte på forskellige routere, problemmet er bare et TDC-Boksen overhovedet ikke er nævnt. Det ville være smart af TDC at kalde boksen ved sit rigtige navn, fremfor et eller andet smartass navn. Det er muligt boksen er der, men der er flere hundrede routere og en søgning giver 0 resultater, jeg gjorde det manuelt på min egen.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Ja det vil være rigtig smart, problemet er bare at der også er en anden firmware og en anden web GUI end der er i den oprentligt, der for kan man faktisk sige at det er en anden "Router" end den som du vil få navnet på.

så man kan entlig godt sige at TDC box og TDC homebox er deres oprentlige navne.

Så kunne TDC jo bare sørge for at beskrivelsen af routeren bliver lagt ud på siden jeg linker til, eller i det mindste lave en ordentlig beskrivelse et eller andet sted på deres egen hjemmeside, og selvfølgelig på en måde så det er til at finde..

Hejsa igen og tak for nogle fine svar men jeg syntes ikke lige de hjælper så jeg forsøger hermed at uddybe problemet lidt.

Jeg har købt Viasat On Demand og har fået at vide at for at det kan køre hurtigere (det tager dage at downloade en film) skulle jeg sørge for at have 3 specielle porte åbne på min almindelige internet Router.

Min Router er en ganske almindelig TDC box - ADSL Router Sagem 3504 som jeg bruger til min computer trådløst samt tlf.

Det er denne Router jeg skal have åbnet 3 porte i 2 TCP porte og 1 UDT port.

Men når jeg følger vejledningen skal jeg først have tildelt enheden en fast IP adresse, og der skal jeg bruge Mac nummeret for at lave dette. Men da enheden allerede er tilkoblet med en dynamisk ip adresse (vidste jo ikke jeg fik dette problem) kan jeg ikke få lov til at lave denne faste IP adresse da den allerede er der, og så kan jeg ikke åbne porte (har forsøgt uden fast IP adresse)

Er der nogen der kender til problemet og kan hjælpe?????

HÅBER

Hej chda,

du kan ændre den linie under "DHCP forbindelser", hvor din maskine har fået tildelt IP-adresse.

Hvis du trykker på "papiret" ude til højre (IKKE den med minus på), får du billedet med "Værtsnavn", IP adresse", "MAC adresse".

Sæt et flueben i den lille boks til venstre, hvor der står "Static Lease Type". Så vil din maskine altid få denne IP-adresse når du starter den, forudsat at maskinen står til at hente IP-adresse automatisk..  Blinkende humørikon

Denne ændring skulle du så gerne kunne gemme og så genstarte din maskine for at se om det virker.

Jeg kan desværre ikke lige gennemskue, hvordan man kan tilføje billeder til indlæg i dette forum, beklager.

med venlig hilsen

Flemming Mørch

Hej Flemming.

Mange tusind tak for dit svar, det vil jeg prøve.

Dog vil jeg lige høre dig...

Der står i vejledningen at routeren almindeligvis tildeler ip adresser ml. 11 og 99 så man skal vælge et nummer uden for dette interval, eks 110 men min har valgt en adresse som hedder 10 så på min router må det jo være et andet interval???  

Men nu tænker jeg så hvis jeg gør som du siger så vil jeg jo komme til at bruge nr 10 og ikke selv vælge eks. 100 uden for intervallet. Får det nogen betydning????

Mange hilsner Christina

Hej Christina,

umiddelbart vil det betyde at du "kun" kan have 87 maskiner på nettet samtidig !!

Spøg til side, det burde virke, da den indbyggede DHCP-server i TDC Box'en vil være klar over at denne IP-adresse er i brug og så bare dele ud fra .11 til .99

Du kan også "bare" skrive MAC-adressen ned (hvis ikke du allerede har gjort det) og så slette den linie med din nuværende IP-adresse. Derefter opretter du en ny ved at klikke på "papiret" med + på og taster et evt. navn, MAC-adressen (2 tegn i hver rude) og så den IP-adresse du vil give din maskine.

Her kan du så vælge f.eks. fra .100 op til .254

Husk at sætte flueben i "Static Lease Type".. og husk at genstarte din maskine for at hente den nye adresse fra DHCP-server.

Bare spørg igen hvis det ikke er klart nok beskrevet Blinkende humørikon

med venlig hilsen

Flemming Mørch

Ej hvor er det ikke nemt:-(((

Nu har jeg forsøgt og lave den til en fast IP adresse. Gjort som beskrevet men ....... når jeg så skal til at åbne porte så........ vil den ikke igen.

får denne fejl meddelse: Service portene til LAN server Min FTP server konflikter med LAN server Min FTP server porte

Så nu kommer det store spørgsmål:

skal jeg ikke vælge den IP adresse som min Viasat kører med (nu har jeg lavet den fast på 12) eller??? ja der står beskrevet at jeg skal bruge min lokale IP adresse???? hvad er nu det???? Ja spørger fordi hvis jeg bruger den som jeg kan se så er den det samme som beskrevet jeg skal taste for at komme til routeren så den må være ens for alle???

Hjælp

To spørgsmål...

Du skriver:

"..IP adresse som min Viasat kører med"

Hvor mange maskiner prøver du at forbinde?

"Service portene til LAN server Min FTP server konflikter med LAN server Min FTP server porte"

Har du opsat en FTP server på dit net ? Hvis du har behøver den kun port 21 TCP for at fungere, men den skal stadig have en fast IP-adresse.

Man kan, såvidt jeg ved, kun lave "portforward" til en maskine (IP-adresse) ad gangen i routeren. Det vil sige, du kan ikke forbinde de samme porte til flere maskiner på en gang.

Når du har valgt den maskine der skal have portene "forwarded" er det den maskines IP-adresse du skal indtaste.

Hvis router er i "fabriksopsætning" vil du have et netværk der hedder 192.168.1.0 - Routeren har så IP-adresse 192.168.1.1 på dit "lokale net" d.v.s. det net som du forbinder maskiner til. Routeren har derudover en såkaldt "WAN adresse" nemlig den IP-adresse routeren har ud mod internettet. Den kaldes bl.a. den "officielle" adresse, d.v.s. det er den IP-adresse andre kan se og kommunikerer med på internettet.

Maskiner du tilslutter, enten via kabel eller trådløst, får så tildelt en IP-adresse fra routerens "DHCP-server" (mellem 11 og 99). Denne tildelte IP-adresse har så en "levetid" på x minutter, før DHCP-serveren sletter den af listen. Maskinen (PC'en) skal så bede om en IP-adresse igen. De fleste gange vil det blive den samme IP-adresse igen, men det er ikke "garanteret". Her kommer den faste IP-adresse ind i billedet, det sikrer at maskinen altid får netop denne IP-adresse tildelt.

Du kan så med "Portforward" åbne for datatrafik i BEGGE retninger på bestemte porte til kun denne maskine (IP-adresse).

En af routerens funktioner er netop at være "Firewall" ud mod internettet og blokere for datatrafik du ikke har startet (ved at åbne en browser, hente mail o.s.v.). 

Under "Port omdirigering" skal du så taste SAMME port nummer i "Fra port", "Til port" og "Omdirigerings port", samt vælge om det er TCP eller UDP.

Dette gøres for alle 3 porte og alle skal "pege på" den IP-adresse din maskine har fået fast tildelt, d.v.s. den maskine du vil se Viasat på.

Pyh, det blev langhåret - håber det er til at forstå Blinkende humørikon

med venlig hilsen

Flemming Mørch

Hej Flemming.

Tusind tak for dine svar og jeg har også forsøgt, men desværre uden det store held. Så jeg har betalt en teknikker til at hjælpe og desværre kunne det heller ikke løse problemet. Derfor er jeg kommet frem til at den trådløse mulighed for VOD ikke er tilstede for mig.

Jeg vil gerne sige tusind tak for hjælpen og dine svar og håber du har haft en god jul samt et godt Nytår.

Mange hilsner Christina

Hej Christina,

tak og godt nytår til dig !

Det er da trist at det ikke virker.. og det lyder lidt underligt. Når man læser på Viasat OnDemand's hjemmeside under FAQ, ser det ellers ud til at det eneste "krav" er at der er åbnet for "Windows Media Player 11" (port 1755)... ?

Du kan prøve denne test (hvis du ikke allerede har gjort det) : Test dine indstillinger for servicen

Det kan også være en evt. firewall på selve PC'en der driller! Hvis ovennævnte test er OK, er det selvfølgelig nok ikke tilfældet.. Humørikon med tunge

En anden mulighed (hvis testen fejler) er at ændre TDC boksens firewall til "Typisk sikkerhed", hvis den er sat til "Maksimum sikkerhed".

Ellers er der nok ved at være udsolgt i kloge-kassen, sorry!

med venlig hilsen

Flemming Mørch

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)