Ønske om oplysning om forbrug ved mobil-abonnement

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Teleforum har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg har i 3 år brugt mobil bredbånd, hvor der er et maksimum for dataforbrug. Jeg har altid savnet oplysning om mit aktuelle forbrug. Jeg ved godt kommunikationsprogrammerne har nogle tællere, men det er ikke godt nok.

Nu har jeg så anskaffet en smartphone med tilhørende abonnement, altså jeg må tale et antal timer og flytte et antal GB, men jeg savner stadig oplysning om hvad jeg rent faktisk har brugt.

TDC har tællere, der viser mit forbrug, så jeg synes det må være rimeligt at disse tællere er tilgængelige fra TDC selvbetjening.

Jeg ser to fordele ved at have disse tællere til rådighed.

Man kan følge med, og hvis man kan se, man er ved at nærme sig en grænse, holde lidt igen med mindre vigtige opgaver.

Man har også mulighed for at kontrollere om man har det rigtig abonnement. Hvis man efter en uge kan se man er ved at have opbrugt sin kvota, skal man måske overveje et større abonnement, kan man omvendt kanstatere at man kun udnytter en lille del af sine muliheder, kan man få et mindre.

Nu har jeg yderligere set at man kan få flere SIM-kort (datadeling) til sit nummer, man kan altså 'flytte' data fra flere apparater. Det mener jeg gør behovet for adgang til disse tællere endnu større.

Jeg håber TDC ser dette. Jeg har set i forum at der er andre der har givet udtryk for sådan et behov, og jeg tror det må være en meget lille sag at implementere det.

21 Kommentarer

Hej Teleforum.

Jeg har fået at vide, hvis jeg overskrider 1GB på min mobil, sættes min hastighed ned.

Det vil sige at der ER en tæller på, så selvfølgellig skal vi da have mulighed for at kontrolere vores forbrug på mobilen, da det er os der i sidste ende på betale vores regninger. 

(Slettet afsnit af Maja, på grund af forkerte oplysninger. )

vh Maja

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Teleforum har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Maja,

Det er rigtig at hastigheden bliver nedsat, når du har brugt din data-ration, og når du har talt dine 4 timer, skal du betale 0,69 kr pr. påbegyndt minut.  

Omdømme 1

Jeg har netop haft fat i TDC's kunservice - af anden årsag - men jeg forsøgte at få nogle oplysninger om det faktiske forbrug på mit mobil abonnement, men heller ikke der kunne jeg få de ønskede oplysniger.

Jeg synes det er ufatteligt at det ikke er muligt at få disse oplysninger, så jeg kan afgøre om det er det rigtige abonnement jeg har. Ligesom jeg jeg savner en forklaring fra TDC på hvorfor man ikke gider løse dette lille problem.

Omdømme 1

Nu ved jeg jo godt at idéen med TDC forum er kunder der hjælper kunder. Men når der findes et afsnit der hedder 'Forslag og idéer' synes jeg det må være rimeligt at TDC interesserer sig lidt for de forslag der kommer der.

For snart et år siden skrev jeg dette forslag fordi jeg synes der er et stort behov for disse oplysninger. Da der ikke har været noget reaktion fra TDC's side, har jeg spekuleret på om jeg er den eneste med dette problem. Derfor har jeg set lidt på hvilke tråde jeg har skrevet i i TDC forum.

Jeg har fundet følgende tråde der enten omhandler eller berører dette emne:

APP til ens abonnement

Mobilt bredbånd forbrug

Forslag til selvbetjening

En service eller APP søges

forbrug af bredbånd

Mobil bredbånd månedlig forbrug

Mobil bredbånd forbrug

GB forbrug med mobilt bredbånd og 3g router

Hvad sker der lige med mit mobile internet.

Der er altså andre med samme problem - måske endda flere end jeg har set. Derfor synes jeg det er mærkværdigt at TDC ikke vil give disse oplysninger, især da det er oplysninger der er til rådighed - TDC benytter dem jo selv.

Hvis afsnittet 'Forslag og idéer' skal have nogen mening, synes jeg at relevante forslag altid bør kommenteres af TDC helst med en forklaring på hvorfor man ikke kan/vil gøre noget for at gennemføre det.

Omdømme 1

Jeg ved ikke hvordan man skal råbe TDC op - det er sansynligvis umuligt.

Jeg har skrevet dette forslag der har en enkelt løsning, der kan implementeres uden store armbevægelser.

Jeg har dokumenteret at der er flere andre med samme problem.

Nylig har jeg set endnu en tråd om dette problem - igen var der i tråden flere der savnede en løsning.

Der har absolut ingen reaktion været fra TDC's side. Den eneste forklaring jeg selv kan se må være at TDC er bekymret for at mobilbrugerne kan se at deres abonnement evt. er for stort og de derfor måske vil købe et mindre.

I frustation herover har jeg så foreslået at man nedlægger forslagskassen, der åbenbart ikke har nogen virkning.

Jeg tror jeg giver op !!!

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Teleforum

Ikke give op!

Jeg kan ikke love dig, at der kommer en løsning, men jeg har netop afsendt en stak mails, for at se om jeg kan få et overblik over, hvad der er på vej så jeg kan levere den her i tråden.

Du er ikke den eneste som gerne vil have denne mulighed, men der er nogle tekniske udfordringer. Nogle af disse kan vi komme omkring, andre ikke. Derfor jeg vil forsøge at finde ud af, hvad vi kan gøre.

Jeg vender tilbage i næste uge, så snart jeg har et overblik.

Hilsen

Omdømme 1

Jeg bliver så træt af sådan et svar - og opgivende.

Jeg har jo netop selv dokumenteret at der er flere (mange?) der har efterlyst disse tal.

Jeg ved godt det er kompliceret at progammere og måske især svært når der skal laves ændringer/tilføjelser til programmer, men at det skulle give tekniske udfordringer at kopire nogle tællere som man har til rådighed til en allerede eksistrende web-side, det fatter jeg simpelthen ikke.

Jo jeg er da godt klar over at det måske ikke er helt så enkelt som det lyder, men jeg har svært ved at se den store udfordring.

Den eneste udfordring jeg kan se er at TDC åbenbart ikke ønsker at brugerne skal have adgang til disse data.

PS: Jeg er da glad for at TDC endelig har reageret.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

så kom der svar.

På de nye mobilbredbåndsprodukter (lanceret 27/5) får alle kunder en sms ved 80% brugt forbrug og 100% brugt forbrug.

Dette er så præcist vi kan gøre det lige for tiden.

Vi er i gang med at få sat en ny funktion op hvor kunderne kan sende en sms og så få status for sidste måned forbrug. Altså ikke hvad status er lige nu – men udelukkende hvor meget de har brugt i måneden før.

På lidt længere sigt arbejdes der på en mere præcis løsning (App eller Online).  Selv om TDC ønsker denne løsning er ikke noget man bare lige slår til, selvom der findes en ”tæller” som du skriver om.

Det kræver større IT implementering.

Det skal være sådan at det virker og er pålideligt. Det nytter jo ikke, at det er noget som der er fejl i, eller er misvisende. Det skal være så godt, at du kan stole på det...

Det er ikke bare at tælle trafik. Noget af det data du henter, skal du ikke have modregnet i dit månedlige forbrug, det er "gratis", som sådan. F.eks hvis du lytter til musik fra TDC Play, eller ser TV, hvis du har det på mobilen.

Så uanset, at vi i TDC også ønsker os sådan en løsning, må du indtil videre "nøjes" med 80% & 100% sms.

Hilsen

Omdømme 1

På trods af at jeg har give op, synes lige at denne her skal med.

I går ringede jeg til TDC fordi jeg planlagede at ændre et abonnement. Jeg kom igennem med det samme - imponerende.

Da jeg forklarede det venlige TDC-menneske hvad jeg ønskede, blev jeg (næsten) omgåenede spurgt hvor meget jeg af mit abonnements taletids og datamængde jeg udnyttede !!!

Jeg tror ham tænkte på det nye "Bredbånd og Mobil" abonnement som jeg selv har overvejet, men opgivet fordi jeg ikke aner noget om mit forbrug.

Jeg synes det er temmeligt uartigt af TDC at stille sådanne spørgsmål, når man nu ikke vil give sine brugere de oplysninnger der er nødvendige for at svare på dem.

Teleforum skrev:Jeg synes det er temmeligt uartigt af TDC at stille sådanne spørgsmål, når man nu ikke vil give sine brugere de oplysninnger der er nødvendige for at svare på dem.

Enig!

Det er den eneste måde at de kan blive ved med at opkræve ekstra penge uden at man kan gøre indsigelser. Har i flere år også kæmpet med det samme problem. Hver gang jeg går ind og kontrollerer mit forbrug står det i 0. Når regningen kommer er der lige pludselig et forbrug på 2-300.- Det irriterer mig og ville ønske at vi kunne bruge vores energi bedre, altså slå os sammen og skaffe en advokat el. lign. der ville arbejde seriøst for sagen, da TDC virker til at være ligeglade med kundernes reaktioner over de forskellige problemer.

Jeg har været TDC kunde i nogle måneder og havde virkelig mange problemer fra start. De er nu løst. Dog føler jeg mig virkelig vildledt.

Da jeg indgik abonnementet med 16 timers tale + data, fik jeg at vide, at jeg løbende ville kunne følge mit forbrug på mobiltelefoni på selvbetjeningssiden. Jeg har ledt efter stedet, hvor disse oplysninger skulle findes - men ak. Jeg har ringet til TDC - mere end en  gang, for at forhøre mig, hvor jeg kan finde mit aktuelle forbrug, så jeg kan tage højde for ikke at overskride mine 16 timer.

DET KAN MAN IKKE SE. Der findes nogle månedsopgørelser. DEM KAN MAN IKKE REGNE MED - siger TDC d.d. Man har ikke nogen tidshorisont for, hvornår det kommer til at virke! Måske skal man manuelt tælle timer, minutter og sekunder og lægge dem sammen, fordi TDC ikke magter den funktion rent teknisk!!

Der står på selvbetjeningssiden, at de nævnte måneder med forbrug - p.t. januar og februar 2014 er opgørelser på kalendermåneder. Min regning går fra den 18.2.14 - 17.3.2014. Jeg har spurgt, om jeg så kan få ændret min opgørelsesperiode, så den følger kalendermåneden. DET KAN MAN IKKE!

Hvor meget mon TDC tjener på, at folk overskrider deres "pakkegrænse"?

Jeg føler mig ført bag lyset og dårligt behandlet. Jeg forudser, at min tid som kunde i TDC snart kan være slut. Så er vi 3 abbonnenter, der forsvinder!

Håber på et godt svar, nogle gode og konstruktive løsninger. Måske er der en der kender en App, der kan klare det, TDC ikke kan klare.

Skal lige sige, at jeg er stadig novice ud i brugen af min smartphone :-)

Hej IQ1

Jeg læste dit indlæg fra start af og fattede mere og mere sympeti for dig og det det du fortæller.

Indtil jeg læste at du ønsker at flytte abbonement,. Det er ikke det bedste udgangspunkt, når det er andre kunder der forsøger at komme med et svar.  Hvorfor gøre sig den ulejlighed at svare, hvis kunden aligen flytter? Overrasket humørikon

Nå pyt nu med det - Hvilken telefon har du - det kan jo være den er født med en app. Min Samsung Galaxie s2  er i hvertfald.  

Nu er det ikke det jeg er stivest i, men skriv navnet så kan det være en anden bruger vil hjælpe dig videre. 

Hej Maja.

Tak for dit svar.

Jeg har ikke besluttet mig endeligt til at flytte. Håber da stadig på, at TDC kan komme med en løsning. Jeg har en LG telefon. Den kan vise noget DATA forbrug, men det er taletiden, jeg gerne vil kende.

God aften.

Hej til android kan du installere en app som hedder call meter ng https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ub0r.de.android.callMeterNG det an vise over data/opkald og sms....

Det skulle kunne hjælpe dig

Tusind tak for dit svar. Det må jeg forsøge.

God aften!

IQ1 skrev:
Tusind tak for dit svar. Det må jeg forsøge.

God aften!

Så lidt, vis det ikkelige er sagen, så findes der er del andre apps som kunne være var bedre

Så genopliver vi lige en gammel tråd igen.

Under TDC selvbetjening er det faktisk muligt at se sit præcise forbrug opkald for opkald. Man kan endda selv vælge fra og til datoer. Det er i sig selv alt den information som efterspørges.

Dvs. at nu mangler TDC kun at lave en automatisk sammentælling af hver enekelt gruppering under specifikationen for at gøre det spiseligt for os alle, og muligt at gennemskue forbruget uden at skulle lægge alle tallene sammen selv.

HVORNÅR KOMMER DENNE LILLE OG MEGET SIMPLE LOMMEREGNER?? Den kræver nemlig ikke en helt masse gigantiske IT implementeringer.

I øvrigt må jeg sige at jeg ikke har stiftet bekendtskab med andre danske mobilselskaber der ikke har haft denne funktion frit tilgængelig de sidste 5 år. Her er TDC godt nok bagefter!

Kan du fortælle mig hvor den mulighed findes??

Selvbetjenings forside -> "se og rediger" -> "Se status på dit forbrug" -> "Vis indhold" -> "Specifikation"

Det er ikke noget specielt logisk sted, men det findes dog... TDC support har endnu ikke svaret spørgsmålet.

Jeg ved godt at dette ikke er en optimal løsning men de fleste telefoner har en data overvåger hvor du kan sætte en Alarm grænse og en top grænse så holder den øje med forbruget. Dog tager den både wifi og mobildata til sammen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)