Vil TV-boksene virke hvis jeg ændrer LAN iP på Homeboxen fra 192.168.1.1 til fx. 192.168.2.1

• Deltager
  • 0 kommentarer
Jeg vil  genre kombinere  hurtig fibernet ISP med min Home trio løsning på samme LAN-net ved hjælp af en Dual port WAN router. Fiberen 50/50 vil komme ind via sin egen router på netop 192.168.1.1 og jeg vil  derfor gerne  via HOMEboxens webinterface  ændre - under avanceret - routerens  LAN IP til 192.168.2.1.  Men jeg har en grum fornemmelse af at så TDC digiitalboks( med harddisk) og mine 4 multirooms-bokse forventer at snakke med Homebox og  det tilsluttede kobber via en router der hedder 192.168.1.1. 

Kan nogen hjælpe mig  med med at blive klogere på mulighederne?

På forhånd mange tak

SAXX

1 Kommentar

Jeg har selv eksperimenteret med dette.

Har Hometrio 8mbit (TDC kan ikke levere mere) med Homebox på 192.168.1.1.

Optager + 2 multiroom bokse, trådløs printer, Homedisk mm.

Har også fibernet 30/30 på egen router 192.168.1.2.

De 2 routere er koblet sammen med hver sit kabel via en switch (dette egentlig kun fordi jeg manglede porte i Homeboxen). De giver begge DHCP adresse og trådløst netværk er aktiveret i begge. DHCP i Homebox giver adr. 10-99, fiber routeren giver 100-199.

Det virker - uanset hvilket netværk vores pc,er, mobiltelefoner, tablets mm. er koblet på kan de se hinanden, printer, homedisk mm. på tværs.

Problemet er bare, at fiber-routeren tildeler DHCP adresser hurtigere end Homebox, så hvis jeg genstarter Homebox kobler optager + multiroom bokse sommetider over på fiber routeren og derfra får de en anden gateway mod fibernettet, hvorfor de ikke virker. Optager og multiroombokse SKAL have Homeboxen som gateway for at virke. Og da de kun kan sættes til DHCP kan jeg ikke helt styre ip adresserne på disse. Hvis jeg skal genstarte Homebox, optager eller multiroom, skal jeg først fjerne kablet mellem de to routere. Men det er jo bare noget jeg lige skal huske inden genstart.

Jeg har prøvet forskellige opsætninger i både Homebox og fiber routeren, hvor jeg prøver at styre ip adresse tildelingen, men det vil ikke helt fungere. Så løsningen for mig er at fjerne kablet.

Håber dette giver lidt mening. Hvis jeg kunne undvære DHCP i fiber routeren ville problemet være løst, men så er hele ideen med at have fiber routeren væk, da jeg netop vil have alt andet end optager og multiroom til at bruge fiber forbindelsen. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)