Svar

TV boksen (digitalmodtager?) - HDMI stik til fladskærms TV

• Deltager
  • 4 kommentarer
Hej  -

Jeg har i øjeblikket et over 15 år gammelt billedrørstv som jeg har tilsluttet til digitalboksen/TV boksen (er det det samme??) via et scartstik. Men billedrøret er ved at være slidt og jeg overvejer at skifte til et fladskærms tv. Jeg har i sin tid, da jeg fik TDC Home Trio installeret, fået et HDMI stik til fladskærmstv, så jeg har det rette stik til det. MEN... jeg kan på min digitalmodtager/TV boks ikke se et HDMI stik - kun 2 scart stik og et USB stik bagpå den. Skal stikket sættes i USB stikket på digitalmodtageren/TV boksen og i HDMI stikket på fladskærmstv'et - eller skal jeg have en ny TV boks til det? Kan selvfølgelig også være, at et fladskærms TV har et scart stik så jeg kan bruge det, det har jeg ikke undersøgt endnu...

Digitalmodtageren/TV boksen er fra sidste år, såvidt jeg husker, da den gamle havde en fejl, som teknikeren fandt da hun checkede mit system for fejl, så den burde være up to date?

icon

Bedste svar af Ellingen 3 april 2015, 12:52

Jeg tror du kigger et forkert sted. Der kan sagtens være en USB-port - men den kan ikke anvendes.

Kig ved siden af den gule netværksport. Til den ene side sidder der SCART - men hvad sidder til den anden side? Det plejer at være HDMI porten :-)

Selvom din nye fladskærm evt. har en SCART-port - så er det helt klart HDMI den skal fodres med. Teknisk set fødes signalet i boxen som et digitalt TV-signal som så sendes direkte via HDMI. Hvis du bruger SCART bliver det digitale signal konverteret til analogt inden det forlader boksen, Transmitteres som analogt til TV-et der så igen konverterer det til et digitalt signal der lvar billederne. Alt den konvertering er aldrig godt for kvaliteten.

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Trumle har modtaget fra andre medlemmer.

Hej-

Eén af de ældre Digitalboxe med 2 scartstik må være denne ?
http://kundeservice.tdc.dk/tv/opsaetning-og-installation/saadan-installerer-du-tdc-tv/installation-af-tdc-tv_2

Den ER forsynet med et HDMI-stik--tror du forveksler det med et usb.?? (TDC anvender ikke usb)
Køber du en fladskærm i dag vil du erfare,at scartstik stort set ikke anvendes mere.

Venlig Hilsen
  Trumle.

Hej Trumle -

Tak for dit svar! Ja, det er sådan en digitalmodtager, jeg har som du har linket til, med 2 scart stik. Jeg har kigget bag på den og der er et stik som ser ud til, at HDMI stikket kunne passe i - men teksten over det stik siger klart USB. Det er derfor, jeg kom i tvivl. Der er intet stik, hvor der står HDMI over på digitalboksen (jeg brugte endog en lommelygte for at være sikker på, at jeg kunne se det ordentligt.... Meget glad humørikon )

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ellingen har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg tror du kigger et forkert sted. Der kan sagtens være en USB-port - men den kan ikke anvendes.

Kig ved siden af den gule netværksport. Til den ene side sidder der SCART - men hvad sidder til den anden side? Det plejer at være HDMI porten :-)

Selvom din nye fladskærm evt. har en SCART-port - så er det helt klart HDMI den skal fodres med. Teknisk set fødes signalet i boxen som et digitalt TV-signal som så sendes direkte via HDMI. Hvis du bruger SCART bliver det digitale signal konverteret til analogt inden det forlader boksen, Transmitteres som analogt til TV-et der så igen konverterer det til et digitalt signal der lvar billederne. Alt den konvertering er aldrig godt for kvaliteten.

Yay! Du har ret, Ellingen - den sidder helt ude i siden, det havde jeg overset! (Jeg er handicappet i benet og ikke designet til at ligge på knæ på gulvet, derfor gik det måske lidt hurtigt med at checke... Humørikon med tunge )

Mange tak - så burde det jo ikke være noget problem, hvis altså ledningen til HDMI stikket er lang nok. Er det vanskeligt at indstille et nyt TV generelt, hvis man ikke er teknik nørd men normalt godt kan læse en brugsanvisning? Blinkende humørikon

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ellingen har modtaget fra andre medlemmer.

Der er meget forskel på hvor meget der er at indstille på et tv.... Det afhænger af fabrikatet.

Men på rigtig mange er det et spørgsmål om at vælge HDMI-indgangen - og så er man sådan set færdig.... :-)

Mange tak for din hjælp. Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P