Fejl i danske undertekster på SVT - Nabolandskanaler

• Bruger
  • 16 kommentarer
Hej Forum

Jeg har et lidt nørdet problem, som jeg i første omgang vil høre, om andre også oplever.

Jeg har TDC-tv, hvor bl.a. SVT 1 og SVT 2 (en del af de såkaldste nabolandskanaler) vises med danske tekster på udvalgte programmer. I et helt par år nu har det været sådan, at bogstavet æ i de danske tekster bliver til e, og bogstavet ø bliver til o. Det er ret forstyrrende for læsningen! 

Nu er jeg en af dem, som tekster de pågældende programmer, så jeg ved, at teksterne, når de afleveres til det tekstningsfirma, der sender dem videre til i det her tilfælde SVT, er korrekte. Det må altså være under afviklingen, at noget går galt. Så vidt jeg kan se, er der ikke samme problem på ZDF og ARD, som også er nabolandskanaler. Jeg kan ikke se NRK, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud der.

Det helt mystiske er dog, at teksterne er rigtige, når man ser det samme program via tv-arkivet. Det er tilsyneladende kun ved direkte afvikling (og selvfølgelig også hvis programmet er optaget på harddisken) at problemet forekommer. 

Er der andre, der har bemærket det samme? Og er der nogen, der kan gennemskue, hvor i forløbet det går galt? Det kunne også være rart at vide, om det kun er TDC-kunder, der oplever det.

IMAG0483.jpg

IMAG0478.jpg

Billederne er samme program fra hhv. tv-arkivet og den "direkte" udsendelse.

Venlig hilsen

Kirsten

4 Kommentarer

Fejlen er ikke hos mig (Yousee)
Kan det være en indstilling af sprog på dit tv?

Ellers har jeg ingen forklaring på det. :-)
Nej, jeg har tjekket alle indstillinger på mit tv. Men det er fint at vide, at du ikke oplever det på Yousee. Det hjælper til at indkredse problemet, når der forhåbentlig snart er nogle kyndige folk, der tager sig af det.

Vh

Kirsten

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Anneca har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg har oplevet det samme (TDC TV), men husker ikke lige på hvilke kanaler.
Jeg er dog ret sikker på, at jeg har set det på en eller flere af de svenske, d.v.s. SVT1 + 2 og TV4.
Pudsigt, at det vises korrekt i TV-arkivet - jeg har kun set direkte udsendelser, så den lille finesse har jeg ikke bemærket. Blinkende humørikon

M.v.h.
Annelise

Tak for feedback, Annelise.

Jeg ved, at TDC også har fået henvendelser fra andre om det her.

Det kunne være rart at få nogle TDC-folk på banen.

Venlig hilsen

Kirsten

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)