Svar

Billedekvalitet fra boks vs fra App

• myh
  • Deltager
  • 3 kommentarer
Jeg undrer mig en del over billedekvaliteten på signalet på mit TDC TV. Jeg har koblet tv'et til min boks fra TDC via et hdmi-kabel. Der oplever jeg at billedet er en del grynet (helt galt på TV 2 News). Når jeg via Apple TV'et streamet det samme signal (fra appen) så ser jeg ingen gryn. Faktisk er billedekvaliten markant bedre.

Det er den samme internetforbindelse jeg bliver anvendt, dvs det samme kobber de 2 signaler kommer ind i huset med, det er via den samme router signalet bliver fordelt med. 

Og for at komme med yderlig information, så er signalet en anelse bedre hvis jeg sender det via trådløs multirum end hvis jeg sender med kablet til boksen (det er store boks, ca. 5 år gammel). Men selv ved multirumssignalet er signalet meget dårlig. 

Er der nogle der har en seriøs ide til hvad jeg kan gøre for at få et ordenlig signal således jeg ikke skal streame via apple tv, for at kunne ser tv. 

icon

Bedste svar af droid 21 juni 2015, 00:05

Svaret er meget simpelt, og langt fra de tidligere svar:

Når du ser tv via TDC-Boken er bitraten på 2,5mbit (ikke og ikke mere end det, jeg har selv målt det ved flere lejligheder) Når du bruger AirPlay og TDC Appen på din telefon er bitraten 4,5mbit. Så ja, har du båndbredden til det og vil du have det bedste billede skal du droppe TDC-boksen og bruger AirPlay. Senere bliver der endda sat ekstra op for bitraten via AirPlay. Bitraten er kort fortalt mængden af data der er plads til så højere bitrate = flere billededetaljer/bedre billede.

Kilde: http://meremobil.dk/2015/02/tdc-og-yousee-understoetter-nu-airplay/

Se original

9 Kommentarer

Hej Myh:

Det lyder lidt mærkeligt for jeg kan så forstå at dim pc er opsat til HDMI, men er din tv også opsat til

HDMI tilslutning, for hvis den ikke er det kan jeg forstå at det bliver grynet når du ser tv programmer,

men du skriver også at når du kobler din aple box til så er billedet betyligt bedre, og for mig at se virker

den som en slags forstærker.

Så jeg vil tro at du skal ind i menu på tv et og have din HDMI opsat til tilslutning for at det kan køre sammen

med din pc, håber det nogen hjælp denne info have en god weekend venligst HC21. Ligeglad humørikon

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Trumle har modtaget fra andre medlemmer.

Hej myh.

HDMI signalet udsendes FRA digitalmodtageren.( og kan ikke ændres i dit TV.)
Er denne indstilling ændret eller forkert indstillet vil du opleve denne fejl som du beskriver.

Har dine bokse "stået og passet sig selv" i lang tid,ville jeg "Nulstille "dem.
http://kundeservice.tdc.dk/tv/funktioner-og-brug/nulstil-din-digitalmodtager
Så er du sikker på at have seneste opdaterede software.

Derefter tjekker du at højeste billedopløsning passer til dit TV.
Se side 47 i denne vejledning:
http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/kundeservice/tv/Bruger_ISB2231.pdf

Når du er inde i denne Menu kan du også indstille "Lydformat"--så det passer til din opstilling ( f.eks ext. forstærker)
Håber dette vil afhjælpe dit problem---træls med et uskarpt billede.

Venlig hilsen
   Trumle.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

Når du ser tv via TDC-Boken er bitraten på 2,5mbit (ikke og ikke mere end det, jeg har selv målt det ved flere lejligheder) Når du bruger AirPlay og TDC Appen på din telefon er bitraten 4,5mbit. Så ja, har du båndbredden til det og vil du have det bedste billede skal du droppe TDC-boksen og bruger AirPlay. Senere bliver der endda sat ekstra op for bitraten via AirPlay. Bitraten er kort fortalt mængden af data der er plads til så højere bitrate = flere billededetaljer/bedre billede.

Hej,

Det er (måske) fordi du ikke har adgang til HD kanalerne.

Ring ind til kundeservice.

Der er lavet om på pakkerne så  HD (og TDC PLUS) er gratis med alle abb.

Jeg takker mange gange for det fine svar.

Dog syntes jeg personligt at det er ærgeligt at Settop-boksen er blevet nedprioteret frem for app'en. 

Der kunne gøres meget for at gøre brugeroplevelsen på boksen bedre. Specielt med bedre billedekvalitet (højre bitrate) og brugerinterface...

Jeg takker mange gange for det fine svar.

Dog syntes jeg personligt at det er ærgeligt at Settop-boksen er blevet nedprioteret frem for app'en. 

Der kunne gøres meget for at gøre brugeroplevelsen på boksen bedre. Specielt med bedre billedekvalitet (højre bitrate) og brugerinterface...

droid skrev:

Hej.

Bitraten på forbindelsen er ikke svaret. STB'en er prioriteret over appen.
Jeg har selv TDC TV og oplever ikke grynet/sløret billede på SD kanaler.

Jeg anbefaler at du slukker for din STB, og nulstiller din homebox. Når den er oppe at køre igen skal du starte din STB igen.

Hvis dette ikke har hjulpet, så undersøg eventuelt hvilket format STB køre i kontra hvad dit TV kan.
Test med forskellige billede instillinger på TV. TDC's STB køre over HDMI, og der kan være forskelle i signalet fra en HDMI enhed til en anden, så nogen gange skal der "leges" lidt med indstillinger på TV.
Herunder tænker jeg støj reducering og skarphed. Et for skarpt billeder kan virke grynet, såhvis du køre max skarphed på dit TV kan det være du skal skrue lidt ned for skarpheden.

Eventuelt afprøv i en anden HDMI indgang på dit TV, eller et andet HDMI kabel.

Hvis det fortsætter med at væe grynet uanset hvad så kan der være en fejl et sted. Det er ikke meningen at det skal være grynet, så hvis det bliver ved vil jeg anbefale at kontakte support. Du finder kontakt oplysningerne her : http://kundeservice.tdc.dk/kontakt-privat

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

jespn skriver: "Bitraten på forbindelsen er ikke svaret. STB'en er prioriteret over appen." Prøv at læse mit link: http://meremobil.dk/2015/02/tdc-og-yousee-understoetter-nu-airplay/ hvor der står: "ved lanceringen vil have en datarate på 4,5 Mbit/s" Prøv derefter så at kigge lidt rundt her dit eget forum hvor flere af dine kollegaer skriver at bitraten på tv-boksen er på 2,5mbit - kom ikke og sig at bitraten ikke har noget med det at gøre. Det er tydeligt ved en A-B-Test at kvaliteten via AppleTV og Airplay er bedre end via tv-boksen.

Mange tak for det fine svar.

Jeg har i mellemtiden prøvet at gøre som du forslår. Jeg har ændret TV signalet på STB'en fra HDMI til standard. Det har hjulpet. Jeg har endvidere skiftet HDMI indgang på TV'et. I samme periode har jeg så ændret TV-Pakke fra en større til mindre. Da alt dette var gjort var billedetkvalitet fra STB blevet ganske godt - ingen gryn og ikke mudret billede rundt om logo'er. 

Efter at jeg har konstanteret at det har hjulpet, har jeg skiftet fra alm signal på STB til HDMI 1080p, for at se om det påvirkede noget - signalet blev en anelse mere skarp uden at blive grynet.

Så afslutningsvis på denne sag, er blevet ganske godt. Grunden til at det er blevet super godt er manglende på HD kvalitet, men det kan vi håbe at TDC vælger at give alle plus kunder ganske gratis på alle tv pakker. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)