Workaround: Langsom download ved upload belastning

Hej Alle,

Jeg har Novo Nordisk medarbejder bredbånd 20/2 MBit/s via TDC. Min router er låst af NNIT (tillader ikke Open GUI) og jeg kan derfor ikke få lov at pille ved indstillingerne i den. Jeg har haft det problem at min downloadhastighed faldt til næsten ingenting når min telefon lavede backup eller Crashplan kørte. Det gjorde at vi fx ikke kunne se netflix eller youtube videoer samtidig med at vores telefoner eller computere lavede backup.

I første omgang satte jeg bare en begrænsning på upload hastigheden i crashplan - men samme indstilling var der ikke i min telefon.

Nu har jeg så taget konsekvensen og investeret i en separat router (TP-Link TL-WDR4300 N750) til ca. 400 kr.  Den giver mulighed for at sætte begrænsning på upload og download hastigheder, og jeg har pt sat den til at begrænse upload til 1500 kBit/s . Jeg har testet hvor jeg uloader til crashplan og backer up på min telefon samtidig med at jeg ser netflix og tager speedtest.net, og tilsyneladende kan online backup ikke længere bringe min download hastighed i knæ.

Routeren har desuden den fordel at den er lidt hurtigere end TDC's HomeBox, har 4 gigabit lan porte, og to USB stik som kan bruges til tilslutning af USB diske (netværksdrev). Selvom jeg er tilfreds med den nuværende løsning vil jeg stadig opfordre TDC til at tillade at man sætter upload hastigheds begrænsninger i deres Homebox'e, så man ikke blive tvunget til "selvtægt" som mig.  Spørgsmål: Er det muligt at slukke for det trådløse signal på homeboxen uden OpenGUI, så den ikke støjer på det nye accesspunkt?

3 Kommentarer

Glemte lige at skrive hvordan jeg har sat det op: TP-Link Routerens WAN port er sat til en privat LAN port i TDC routeren, hvor den får tildelt en 192.168.1.x IP adresse. TP-Link Routeren tildeler så IP adresser i 192.168.0.x til klienter der bliver tilsluttet denne (og jeg har nu mulighed for at give disse faste IP adresser). Har endnu ikke oplevet problemer med NAT - men de kommer nok når jeg skal til at have tilsluttet et overvågningskamera eller starte en server op.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Trumle har modtaget fra andre medlemmer.

Hej jespersp.

Når du har arbejdsgiver-betalt bredbånd er der mange begrænsninger for ,hvad du kan foretage dig.
( Port-Forwarding,mac filtrering,m.m)
Din arbejdsgiver ( systemadministrator ) bestemmer alene hvad/hvem der har tilladelse til at gå via din Homeboks/Firewall.
Det er teknisk set "en forlængelse af deres netværk"--så du kan arbejde hjemmefra.
Derfor er det IKKE TDC du skal have fat i.

Du kan måske få rettigheder (password) via jeres IT-afd,---derefter kan du tilgå opsætningen via:
http://tts.tdc.dk/welcome.do

Venlig hilsen
   Trumle.

Hej Spar knægt,

Tak for en super god kommentar.

Jeg har allerede været i kontakt med NNIT og bedt dem om OpenGUI, hvilket de ikke tillader - så det var ikke en vej fremad for mig. Derudover er de meget tunge og danse med med hensyn til port forwarding - men det er en længere historie. Mit største issue var dog at upload kunne bringe min download hastighed helt i knæ - og det kan jeg forstå at andre her på TDC forum har haft problemer med (også privat kunder se fx /t5/Bredb%C3%A5nd/Hvorfor-downloader-jeg-langsommere-hvis-jeg-uploader-meget/m-p/126747). Derfor skrev jeg mit indlæg.

Det link du sendte kendte jeg ikke til. Det er ikke mange ting man kan pille ved derinde, men i det mindste giver det mulighed for at ændre den kanal som den sender ud på. Jeg har så kunnet skifte til kanal 1 så der er en "åben frekvens" til mit nye accesspunkt.

Så igen tak - Dit link var super brugbart for mig idet jeg nu kan skifte kanal på min homebox.

Mvh, Jesper

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P