WiFi ny TDC router

Hej med Jer,

Har netop fået en ny TDC router. Ved ikke hvilken version. Kan se nogen skelner imellem ver. 3 og 4. Jeg er gået fra en gammel brun til en ny hvid :-) Jeg har opgraderet fra 20/2 mbit til 40/10 mbit, hvilket nok er årsagen til at jeg har fået ny router?

Kan se at der er flere andre der har oplevet det sammen som jeg, men vil sådan set bare melde mig i koret. På min gamle brune router havde jeg ingen som helst problemer med Wifi. Kørte smooth i hele huset.

Nu har jeg fået en fin ny hvid router. med 2.4 Ghz og 5 Ghz muligheder. Fint. SKal lige siges at routeren står inden for 3 meter fra de devices jeg tester med. Uden noget som helst imellem til at forstyrre. Jeg kan opnå et acceptabelt, men ikke perfekt resultat på 2.4 Ghz. Relativt ofte flowstops og pauser hvilket irriterer. Jeg swapper lidt rundt i kanalerne for at undvige forstyrrende nabonet. Kan leve med det, jo, men det er et skridt tilbage fra min gamle router. 5G optionen er udelukket. Kører ufattelig dårligt på alle enheder, fra alle afstande. Har ingen forstyrrende nabonet på de frekvenser (WiFi), og har prøvet (også med TDC support) at rykke rundt på kanalerne, men uden held. Det er klumper, stopper og hopper rundt hele tiden.

Jeg har selvfølgelig testet en kablet forbindelse og her spiller hastighed og flow. Intet at bemærke.

Jeg synes at jeg med den nye router har fået en ringere kvalitet. Jeg ved I nu vil sige (har læst mange tråde) at det sikkert er mikrobølgeovne, flytrafik, nordlys, jordstråler eller Radon påvirkning :-), men jeg bor et godt stykke ude på landet så jeg mener ikke jeg er meget belastet af radioforurening.

Er der et kvalitetsproblem med den router?

God weekend! 

8 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Trumle har modtaget fra andre medlemmer.

Hej MrCologne.

Du oplyser ikke noget om de enheder du anvender.
Er de "lige så gamle" som din brune router?
I så fald skal du kigge på din nye Netværkstype og dine enheders Netværkskort.( 802.11b/g/n,802.11a og 802.11ac)

En "blanding" af nye og ældre netkort er ikke altid optimalt.---de "stjæler tid" fra hinanden selv om hastigheden forøges.

Lidt forenklet :

2,4Ghz frekvensbåndet er delt op i 11 mindre dele.
Anvendes 802.11b, benyttes 1 af de 11 dele og i teorien kan 11 brugere køre med fuld hastighed samtidigt.
Anvendes 802.11g, benyttes 3 af de 11 dele,så her kan kun 3 brugere køre med fuld hastighed.
Kører 1 bruger 802.11n, benyttes alle de 11 dele ,og i teorien kan så kun 1 bruger køre med fuld hastighed.
De 3 standarder benytter alle samme frekvensbånd, så er der bare 1 bruger, der vælger at benytte en 801.11b frekvens, så vil det påvirke 802.11n brugeren og måske også en 802.11g bruger.

Dine enheder har altså direkte indvirkning på hvor godt/dårligt dit netværk fungerer.

Brug kabel hvor det er muligt,,,og benyt kun wifi som nødløsning.
Se også:
https://kundeservice.tdc.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/raekkevidde-for-traadloest-netvaerk
Dette er routerens muligheder---men ikke hvad dine enheders netkort kan håndtere.

Venlig hilsen
   Trumle.

Hej Trumle,

Fint svar.

Kører en DELL bærbar der kører 802.11n i begge frekvensområder. Og som jeg læser dit svar vil denne så "æde" båndbredden fra andre enheder.

Udover det så bruges 1-3 iPads. Et par nye telefoner (iPhone/Android). Ved ikke hvilke netværksprotokoller de bruger (802.11b/g/n,802.11a og 802.11ac)?

Nu er det som sådan ikke hastigheden jeg hænger mig så meget i. Har ikke noget imod at alt ikke kører full speed. Men det hakker. Flowstops. Kan ikke loade en hjemmeside på telefonen uden at skulle vente på at det hakker sig igennem. Og det er 2,5 meter fra routeren.

Umiddelbart ville det - hvis jeg læser dit svar korrekt - være mest optimalt hvis alle enheder stod til at anvende 802.11b. Er det korrekt?

Kun at anvende trådet løsninger er simpelthen utopi i en verden hvor man ikke anvender et skrivebord og en stationær PC længere. Så at kalde det en nødløsninger er næsten lidt komisk IMHO.

:-)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Her vil jeg lige blande mig lidt. Det som trumle skriver er TEORI. I praksis er der kun EN enhed af gangen der kan enten sende eller modtage (Man kan ikke begge dele samtidig) pr. sender/modtager på wifi router/accesspoint. Det er ikke sådan at hvis du kører med f.eks. 10 Mbit, og der er 5 enheder på så har hver enhede 2 mbit. Den måde det kører på, er lidt teknisk, men populært kan det forklares som at den enhed der vil enten sende eller modtage lytter om der er trafik. Hvis ikke, begynder den at sende/modtage. Hvis det så sker at der er 2, eller flere, der sender/modtager samtidig, er der IKKE nogen der får noget ud af det, og alle enheder venter en tilfældig tid, og prøver igen. Hvis der er en der sender/modtager, bliver ALLE andre nødt til at vente indtil den der er igang, bliver færdig. dvs, det virker sådan at EN enhed har 100% båndbredte, og alle andre har intet. Så hvis det er en der tager meget båndbredte (Downloader store filer, Ser Netflix,HBO, Youtube, eller live streamer osv.) vil den hæmme de andres mulighed for at sende/modtage. kvaliteten af signalet bliver meget nemt påvirket af andre kilder (trådløse telefoner, fjernstyrede biler/både osv., Blutooth enheder heriblandt Blutooth headset, Startende/stoppende Køleskab/fryser, især hvis den sidder i samme stikkontakt.) En Wifi enhed er i princippet KUN en to vejs radio (Walkie Talkie), og de kan forstyrres saf de samme ting.

Alle enheder der kan komme over på trådet net, bør være på trådet net. WiFi er den mest dårlige, og ustabile måde at bruge nettet på.

Hilsen

Brian

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Trumle har modtaget fra andre medlemmer.

Hej MrCologne og Brian.

Det er ganske rigtigt teori,-Og stærkt forenklet.
Der står også at det er "tiden" kortene stjæler fra hinanden.
En 802.11n kan hente/sende flere "Datapakker" pr sekund end en 802.11g.(802.11a endnu flere,men ikke anvendelig på ældre udstyr)
Og dermed afslutte hurtigere,så næste kort får tildelt sendetid.
Går denne tildeling så til et gammelt netkort,(som måske yderligere sidder i en ældre bærbar pc med metalkappe) vil der opstå "hakkeri".
Næsten det samme som at sidde i telefonkø til TDC----vent til det bliver DIN tur.
Selv ikke en gammeldags trådet telefon kan ringe til et nummer der melder optaget.

Wifi "i nødstilfælde" skal opfattes som udstyr der ikke har indbygget netstik..IPad, mobiltelefon og lignende.
En TV-fladskæm,der altid står/hænger samme sted bør kables.

En "sjov ting" jeg 2 gange har oplevet med TDC-udstyr:
Homeboksen får strøm fra en lille transformator.I begge tilfælde var boksen og trafoen anbragt tæt ved siden af hinanden i en stikkontakt,og 12v strømledningen pænt rullet op.
Wifi delen var ustabil.
En lille forlængerledning på 2m til trafoen klarede problemet.Den var simpelthen "støjsender".
Afprøvede min egen trafo og boks,,,uden at fejlen opstod.
Måske TDC kun anvender stikprøvekontrol af deres udstyr ?

Venlig hilsen
  Trumle.

Hmmm..... Har flyttet min trafo (meget) tættere på router i forbindelse med ny router.

Bliver jeg lige nødt til at teste :-)

Jeg har en hvid router. På min PC kører jeg med kabelforbindelse, og får på 2.4 næsten de 40 mbit som jeg betaler for i download.

MEN:  Min MacBook Air kan kun kører trådløst, og på wifi får jeg kun mellem 2-6mbit download.

Ikke tilfredsstillende.  Der er ingen af de forhindringer af den art, den sædvanlige alenlange list beskriver.  Min router står direkte ved siden af mine computere. Det er det samme med min iPhone6S - der får jeg heller ikke mere. Jeg kan stort set kun bruge 2.4G, ikke 5G.

Jeg ved ikke hvordan man skifter kanal, jeg tror vi er mange i boligkomplekset på samme kanal.

TDCs kundeservice kan ikke hjælpe.

Hvordan kan jeg selv afhjælpe problemet, f.eks. med at skifte kanal? Hvad bruger jeg knappen mærket "WPS" øverst på routeren til? Jeg vil helllere bruge min MacBook end min PC.

Jeg gentager lige et indlæg i en anden gruppe, hvor jeg så der ikke havde været aktivitet meget længe.:

Jeg har en hvid router. På min PC kører jeg med kabelforbindelse, og får på 2.4 næsten de 40 mbit som jeg betaler for i download.

MEN:  Min MacBook Air kan kun kører trådløst, og på wifi får jeg kun mellem 2-6mbit download.

Ikke tilfredsstillende.  Der er ingen af de forhindringer af den art, den sædvanlige alenlange list beskriver.  Min router står direkte ved siden af mine computere. Det er det samme med min iPhone6S - der får jeg heller ikke mere. Jeg kan stort set kun bruge 2.4G, ikke 5G.

Jeg ved ikke hvordan man skifter kanal, jeg tror vi er mange i boligkomplekset på samme kanal.

TDCs kundeservice kan ikke hjælpe.

Hvordan kan jeg selv afhjælpe problemet, f.eks. med at skifte kanal? Hvad bruger jeg knappen mærket "WPS" øverst på routeren til? Jeg vil helllere bruge min MacBook end min PC.

Omdømme 2

Hej dajudge .

Disse sider kan sikkert hjælpe dig:

https://kundeservice.tdc.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/log-paa-tdc-homebox/log-paa-tdc-homebox-hvid

https://kundeservice.tdc.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/skift-netvaerkskanal/find-optimal-netvaerkskanal

Når du er logget ind på routeren ( fra din kablede pc ) er der en række hjælpeværktøjer du kan bruge ..bl.a. Wifi-analysator.

Lidt forklaring om WPS-Knappen:
http://www.it-blogger.dk/wps-wi-fi-protected-setup/

Venlig hilsen
   Trumle.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$