Spørgsmål

VPN forbindelse fra hjem til arbejdsgiver via fiber forbindelse

Vi er en gruppe husstande der er på vej ind i livet med fiber, efter vi lykkedes med at få tilskud fra Bredbåndspuljen baseret på et projekt med YouSee / TDC.

Nu er et par os pludseligt blevet nervøse med hensyn til funktionaliteten i den kommende fiber forbindelse. Vi har hørt rygter om, at VPN ikke skulle være understøttet i et almindelig Privat Abonnement men kun hvis man vælger et Erhvervs Abonnement til den 4 dobbelte pris.

Jeg har læst snesevis af indlæg omkring VPN og diverse udfordringer, men de fleste synes
relateret til inbound VPN, hvor man vil have adgang udefra til et setup i hjemmet.
Dette er også interessant for en del af os, og der synes at være diverse løsninger på dette.

Men i første omgang skal vi have afklaret, om der skulle være problemer med VPN fra hjemmet til arbejdsgiver/kunder man arbejder med via en VPN opkobling hjemmefra.
Jeg har et nuværende TDC Trio abonnement via kobber hvor alt virker - derfor vil det være en uventet overraskelse, hvis der skulle være problemer ved skiftet til fiber.

Er der blandt de mange erfarne brugere i dette forum en eller flere der kan bekræfte, at de anvender VPN hjemmefra til deres arbejdsplads gennem YouSee's standard router og et almindeligt Privat Abonnement, og om det i givet fald har krævet unaturlige aktiviteter med routeren?
Og hvis man også har anvendt "Remote Desktop" uden problemer vil det også være interessant nyt!
At ændre settings for "Ipsec PassThrough" og "PPTP PassThrough" er fint nok, med mindre disse skulle være låst af TDC i deres privat setup.

På forhånd mange tak for kyndig indsigt i dette fra dem der har prøvet det!
Fra vores YouSee kontakt får vi varierende svar afhængigt af vindretning og tidspunkt på dagen, så det er svært af få faglige, vidensbaserede svar fra dem. Sørgeligt!

6 Kommentarer

Søger lidt samme svar.
Bortset fra min forbindelse er gennem antennestikket.
Har du mon fået svar andet steds?
Hej MVA - nej, ingen info endnu :(

Men hvis du allerede har en forbindelse, kan du vel teste dit eget setup?!

Min udfordring er, at jeg har nogle eksisterende møre kobber kabler til Bredbånd hos YouSee hvor VPN fungerer ok. Men "nogen" forsøger at bilde mig ind, at der kan være problemer med VPN gennem fiber, uden at jeg har fået detaljerom, hvad problemet kunne være...

Håber fortsat på input fra en venlig/kyndig YouSee support person og/eller en anden fiber bruger der har prøvet det og kan melde tilbage om det værker.
Hej Heisterberg,
Ja det kan jeg og har gjort men kan nemlig ikke få det til at virke, som om det er blokeret. 🙄
Så derfor er det interessant om det er fordi Yousee blokerer for VPN.
Hej MVA

Siden du ikke sidder på en fiber forbindelse kan det være, at du blot skal åbne for en af settings for "Ipsec PassThrough" eller "PPTP PassThrough" i din router.
Jeg antager, at du taler om en "outbound" forbindelse fra hjem -> noget_andet?!

Prøv at søge i dette forum eller gennem Google på disse magiske ord "yousee forum PPTP PassThrough" og du vil finde mange diskussioner og svar om dette.

Der er for mig desværre ingen af disse indlæg der synes at være baseret på en fiber opkobling, hvorfor det ikke er indlysende, om dette også er nok i et fiber setup. Man har forsøgt at bilde mig ind, at trafikken behandles/styres/besværes på andre måder, når man kører via fiber...
For nu at svare på mit eget spørgsmål...

Jeg blev i fredags ringet op af en kyndig person fra TDC Erhverv, der synes at have godt styr på sagerne.

Han bekræftede uden den mindste tvivl, at anvendelsen af en s/w baseret VPN klient fra hjem -> arbejde/kunder vil fungere upåklagligt!
Jeg har endnu ikke forbindelsen, så jeg kan ikke teste, men tager hans udsagn til efterretning.

Ved brug af specielle h/w bokse fra hjem og ud kan der være behov for oplukning af port(e) - og her kan der måske være udfordringer grundet de mange forhindringer der er lagt ind i Homeboksen mht adgang til konfigurations menuerne.

Den tid den glæde...
Omdømme 7
Badge +7
Bruger VPN outbound (protokol OpenVPN) på en coax forbindelse. Det virkede uden ændringer i routerne Netgear C6250 (som jeg startede med fra YouSee) og Sagemcom 3890 (som YouSee tilbyder på coax i dag). En ven havde problemer med VPN og en Sagemcom 3686 på coax. Det virkede fint efter vi aktiverede "VPN pass through". Jeg kan ikke huske om hans var outbound eller inbound.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)