Svar

TV boks virker ikke på NetGear WNDRV3700 router

Hejsan!

Jeg har fået købt multiroom udvidelse til mit HomeTrio, med bokse til to esktra fjernsyn. Jeg har allerede et trådløst net i huset bestående af 3 NetGear WNDRV3700 routere, sat op med en base som er forbundet med kabel til HomeBox routeren, og de 2 andre som repeatere andre steder i huset. Så jeg tænkte kækt, at jeg ikke har brug for TDCs trådløse multiroom løsning - jeg kan jo bare forbinde de ekstra TV-bokse via kabel til den nærmeste NetGear router. Mit hus har flere etager, så jeg vil gerne undgå at skulle trække kabler imellem dem.

Men ak: Det fungerer som håret på en svensker. Når jeg sætter TV-boksen til min NetGear repeater boks, kan den godt nok få fat i et TV-signal. Men alle andre enheder på WIFI'en mister netforbindelsen, og TV-signalet er hakkende og ustabilt.

Jeg har disablet DHCP på NetGear base boksen, og sat dens IP til 192.168.1.91. Det virker udmærket, indtil jeg tænder for min TV-boks.

Er der nogen, der har ideer til, hvad der er galt, og hvad jeg kan gøre?

icon

Bedste svar af BrianHHansen 22 februar 2014, 21:36

Jeg har kigget på installationen af TDC Trådløs multiroom, og det kræver at der bliver sat en sender i din Homeboks, og en modtager til din TV boks. Så det bliver IKKE sendt via det normale WIFI fra homeboksen, men på et netværk de selv opretter op mod hinanden. I princippet kan boksene køre med et helt andet system end standard WIFI. Og for ikke at konflikte med homeboksen, sender det nok ikke på samme frekvens. Mit gæt er at den evt. sender på 5Ghz båndet, hvor båndbredten er noget bredere, og hvor der normalt ikke er så meget "Støj" fra andre enheder. Og Homeboksen kan IKKE køre 5Ghz, så de ligger ikke "slås" med hianden.

Se her for nærmre info:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=34147 Og gå ned til det billedet hvor der ovenover står: "Færdig: Sådan skal den færdige installation se ud" Der kan der ses at der er 2 bokse, der ikke har noget med Homboksens WIFI at gøre.

Det med at andre enheder går i sort, når du tænder en TV-boks er, igen, ikke hvor meget du sender (Din båndbredte på WIFI) men hvordan, den "snakker" med nettet (Simpelt forklaret: er det meget i kort tid, eller lidt hele tiden, eller lidt mere generelt, hvordan får TV-boksen sine data fra TV server? Buffrer den data, eller viser den det uden buffer?). 

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Problemet ligger efter al sandsynlighed i at du overfører trådløst, på et eksisterende net, som du også kører andre enheder på. En kort forklaring på hvordan trådløs netværk virker teknisk vil jeg tillade mig at klippe/klistre fra en tråd hvor jeg allerede har forklaret dette, teksten har jeg tilpasset liddt til din opsætning:

Hvis der er flere enheder, også repeatere, der trækker på en trådløse forbindelse skal man altid tænke på at en trådløsforbindelse er kun en radio! den virker som en gammedags Walkie-Talkie. Der er kun ÉN enhed af gangen der ENTEN kan sende ELLER modtage, Man kan ikke begge dele samtidig. Så skal der være flere sender og modtagere til rådighed.. Så hvis der er en enhed der bruger meget trafik på Wi-Fi (f.eks. TDC-TV) kan det sænke hastigheden for andre enheder drastisk, (F.eks. en anden TDC-TV). Desuden er det en god ide at finde ud af om der er andre naboer der bruges samme frekvens. (Igen Walkie-Talkie, Man snakker i munden på hinanden.) På dette link kan der læses mere omkring hvordan et netværk generelt fungerer, det er det nederste indlæg: /t5/Bredb%C3%A5nd/Begr%C3%A6nsning-af-forbindelse/td-p/122106 Derfor må løsningen være at bruge TDC's løsning (Som åbenbart er tilpasset til lige dette), eller lave ledninger i netværket. Sådan som du har opbygget dit netværk har du kun et single point of entry af dit netværk, den første router, men husk hvis den ikke har 2 sendere og modtagere, kan den kun snakke med en enhed af gangen, og her er hver af dine repetere også kun en enhed i stil med en PC,iPad, eller smartphone, heri ikke indregnet hvis der skulle være andre der er logget på denne router med en pc,iPad, smartphone, eller anden trådløs enhed.

Håber du havde tålmodigheden til at læse hele denne smøre, og det er desværre meget teknisk.. Du er velkommen til at spørge ind til noget, hvis du vil have noget uddybet. Glad humørikon

Hej Brian!

Tak for dit hurtige svar.

Jeg er enig i, at problemet ligger i min brug af WIFI til at overføre signalerne. Men: Din walkie-talkie analogi gælder også for kablede net, der jo kører Carrier Sense Multiple Access With Collision Detection (CSMA/CD). Så det er ikke kun det, at signalet er trådløst, der vælter læsset. Og TDC's routere kan jo åbenbart også håndtere opgaven.

Jeg har lavet en test af bånbredden i mit trådløse net, og den ligger ret stabilt på 4 Mbytes/sekund, hvilket svarer til noget i retning af 35 Mbit/sekund. Og det skulle da være rigeligt til et TV-signal eller to på ~3 Mbit/sek uden at gå i sort.

Så jeg lurer på, om der er en eller anden router indstilling, jeg mangler at sætte.

Hilsen,

Anders

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
På routere, og switche er CSMA/CD ikke noget problem.  Det eneste data der bliver sendt ud over hele nettet til alle enheder er Broadcast pakker (normalt DHCP, eller andre forespørgsler). Switche sender kun det der er til den enkelte enher ud af den linje der går til enheden, derfor er CSMA/CD ikke noget problem, da det kun er enheden selv der snakker. For en 10 -15 år siden havde man noger der blev kaldt en HUB, den sendte alt den modtog ud på alle porte.

Lidt teknisk information omkring switche: På det der hedder en switch, bliver kun data til den enkelte enhed sendt ud på den ledning din enhed sidder på. Det der kan give problemer er hvis switchen ikke har tilstrækkelig hukommelse til at registre alle de MAC adresser der sidder på en port, men husk at en switch ikke kan se adresser ud over en Router, da en switch kun er et level 2 enhed (Kigger kun på MAC adresser) Hvorimod en router er en Level 3 enhed (Kigger på IP adresser) (Level henviser til trin på ISO/OSI modellen) Man kan få Level 3 Switche, men de ligger i den meget dyre ende. Så en Switch vil kun gemme MAC adrersser der sidder indenfor ens Router. Mine små 8 ports unmanaged Zyxel switche har kun 256 KByte Memmory til at gemme MAC adresser, men en mac adresee fylder jo også kun 6 Byte, og den kører Store And Forward. dvs. Henter først hele datapakken, Finder så ud af hvilken port den skal ud af, og sender den ud af den port igen. Der er 8 Gigabit porte, og backbonen i switchen er på 16 Gigabit, dvs. Den kan køre Fuld duplex på alle porte uden at sænke hastigheden. Så en enhed kan både snakke og lytte på en gang, Deraf Fuld duplex. WiFi kører kun Half duplex, Enten snakke, eller lytte, op mod kun en enhed af gangen.

Det sidste afsnit her var meget teknisk, håber du fik noget ud af det, ellers må du bare spørge Glad humørikon

Edit: Glemte lige at kommentere din hastigheds test Glad humørikon  Det er ikke mængden af data der gøre det, det er måden data kommer på. (Skal være jævn Hele tiden ved streaming, og helst lige når streamen skal bruge data, så hvis der er en anden enhed der snakker (f.eks. en anden stream, evt. netflix) og der ikke kan hentes data til streamen, løber streamen tør for buffer, og hakker. ) Husk kun en kan snakke, eller lytte på en gang.. Dvs. Selvom du har 4 Mbyte i sek. er det ikke delt mellem enheder. Hvis der f.eks. er 2 enheder på accesspointet har de ikke hver 2 Mbyte. Det der sker er, at den der sender/modtager har 4Mbyte/sek., og alle andre enheder har 0 Mbyte/sek. Når så den ene er færdig, og den anden evt. får lov til at sende/modtage, så har den anden 4 Mbyte/sek, og den første har 0 Mbyte/sek.

Hej Brian!

Igen tak for dit svar.

Jeg er enig i alt, hvad du skriver. Problemet med at dele båndbredde på WIFI'en mellem TV-bokse og andre enheder er selvgølgelig reelt. Men når der kan komme flere TV-signaler gennem ADSL forbindelsen, som hos mig er på ca. 10 mbit/sek, samtidigt med datasignaler til andre enheder, uden at der kommer hak i TV-billedet, så burde det da også kunne lade sig gøre på en WIFI med >30 mbit/sek. Og det er TDCs WIFI-tilbud vel også bevis på.

Og det er stadig et mysterium for mig, at WIFI'en går i sort for andre enheder, når jeg tænder for en TV-boks på nettet. En enhed, der trækker ~ 3 mbit/sek burde vel ikke have den effekt.

Hilsen,

Anders

Omdømme 3

Badge +3
Jeg har kigget på installationen af TDC Trådløs multiroom, og det kræver at der bliver sat en sender i din Homeboks, og en modtager til din TV boks. Så det bliver IKKE sendt via det normale WIFI fra homeboksen, men på et netværk de selv opretter op mod hinanden. I princippet kan boksene køre med et helt andet system end standard WIFI. Og for ikke at konflikte med homeboksen, sender det nok ikke på samme frekvens. Mit gæt er at den evt. sender på 5Ghz båndet, hvor båndbredten er noget bredere, og hvor der normalt ikke er så meget "Støj" fra andre enheder. Og Homeboksen kan IKKE køre 5Ghz, så de ligger ikke "slås" med hianden.

Se her for nærmre info:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=34147 Og gå ned til det billedet hvor der ovenover står: "Færdig: Sådan skal den færdige installation se ud" Der kan der ses at der er 2 bokse, der ikke har noget med Homboksens WIFI at gøre.

Det med at andre enheder går i sort, når du tænder en TV-boks er, igen, ikke hvor meget du sender (Din båndbredte på WIFI) men hvordan, den "snakker" med nettet (Simpelt forklaret: er det meget i kort tid, eller lidt hele tiden, eller lidt mere generelt, hvordan får TV-boksen sine data fra TV server? Buffrer den data, eller viser den det uden buffer?). 

Hej Brian!

Tak igen for dit svar. Det lyder som om, jeg kommer til at trække et kabel alligevel.

Hilsen,

Anders

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)