Svar

TDC Homebox og egen router igen igen

• Deltager
  • 3 kommentarer
Hej Har for lidt over en uge siden modtaget en erhvervsløsning fra TDC med en dertilhørende TDC Homebox, efter lidt problemer med at fange dsl forbindelse og et tekniker besøg kom Homebox'en på nettet. Ved hastighedstest så det fornuftigt ud omkring 15 Mbit på en 20/2 linie. Ønsker så en opsætning hvor jeg anvender Homebox som "modem" og bruger min egen router (D-Link DIR-855) til at fordele trådløs og koble NAS, PS3 osv på. Bor i lejlighed i Aalborg centrum så har Homebox i soveværelset og min DIR-855 i stuen hvor NAS, PS3 og tv selvfølgelig er. NAS og PS3 er den primære grund til at jeg ønsker at anvende min egen router og at den står i stuen. Jeg har indtil nu forsøgt flere løsninger, bla. ved at kigge rundt på forum og diverse andre steder på nettet, har prøvet den løsning TDC skriver i deres vejledning til Homebox. Den virker slet ikke, tror et af problemerne er det med at de begge vil uddele IP. Har forsøgt at følge en vejledning til min egen router som går ud på at deaktivere UPnP, DHCP og ændre IP adressen til en ledig (sådan at homebox ikke forsøger at tildele ved DHCP) samt koble de to routere sammen gennem LAN porte, det fungere nogenlunde i ca. 10 minutter og med fornuftig hastighed og efter de 10 min så er der slet ikke forbindelse til internettet og Homebox skal genstartes for at fungere igen. Har forsøgt en løsning fra: http://kristianfrandsen.com/2010/07/brug-din-egen-router-til-tdc-homeduo/ Efter noget tid fik jeg sat denne løsning op som kort sagt går ud på at deaktivere DHCP i Homebox og sætte en statisk IP på WAN siden. Koble Homebox på min egen routers WAN port og så kørte det faktisk rigtig godt i en ca. 10 minutters tid og Homebox mister igen forbindelsen til internettet selvom lamperne viser at der er forbindelse. Jeg fejlmeldte forbindelsen til TDC og de kunne godt se de udfald som jeg havde oplevet, jeg har nu koblet det hele fra og kører kun med Homebox og dens eget trådløse netværk. Det har indtil videre fungeret i 1½ dag dog med svingende hastighed men med stabil forbindelse til internet. Hvordan kan det være at internettet bliver ustabilt fordi jeg forsøger at koble min egen router på? Det giver ikke rigtig mening, og at det tilsyneladende er skyld i udfald på forbindelsen som TDC kan se? Er der noget man kan ændre i evt. MTU værdier? For det er som om at min egen router tvinger Homebox til at yde for meget eller sådan noget og så går den bare i baglås?! Håber der er nogen der har oplevet noget lignende og evt. fandt en løsning? Mvh NJC
icon

Bedste svar af lazac 1 maj 2012, 07:44

Hej igen,

uPnP

- Under menupunktet 'Port omdirigering' er der et flueben der skal fjernes.

Egen router

- Yderside (WAN) skal være i samme subnet som Homebox's LAN, i dette tilfælde 192.168.1.200/255.255.255.0, som jeg har sat op som statisk ip. Her skal default gateway være ip-adressen på Homebox, altså 192.168.1.1.

- Inderside subnet må ikke være i samme subnet, så brug eks. 192.168.100.1/255.255.255.0.

DHCP - Aktiveres på begge enheder, men kun på deres respektive indersider/LAN.

Subnet - Jeg tænker at din egen routers inderside pr. default bruger samme subnet som Homebox'en, altså 192.168.1.0/24 på LAN siden. Dette vil være et problem, da routningen så ikke vil fungere ordentligt.

Håber det giver mening.

Mvh.

Se original

7 Kommentarer

Beklager de manglende afsnit, skriver fra en Asus Transformer og den er vist ikke helt kompatibel :-)

Hej,

jeg har et lignende setup, men ikke helt samme konfiguration.

På Homeboxen har jeg ikke ændret andet end, skiftet password, deaktiveret uPnP og opsat DMZ til at pege på den statiske adresse som min egen router har fået. For at undgå konflikt med Homeduo'ens DHCP scope bruger jeg adressen 192.168.1.200 på min egen routers yderside.

På min egen router står mtu'en som standard til 1500 og det fungerer fint.

Alt mit eget grej sidder på indersiden af min egen router.

Imellem Homeboxen og min egen router har jeg derfor en slags DMZ, som kan bruges af gæster og andre jeg ikke vil have helt indenfor. De skal blot tilslutte sig switchen eller det trådløse i Homeboxen og har så internet forbindelse. I dette setup er det ikke tilrådeligt at deaktivere firewall'en i Homeboxen og det burde heller ikke være nødvendigt.

En ting der kan dræbe dette setup er hvis indersiden af min egen router bruger det samme ip-subnet, som på ydersiden. Så sørg for at de 2 net er forskellige og ikke begge er 192.168.1.0/24.

Håber du kan bruge dette til noget og du snart får ordentligt hul igennem.

Mvh.

Hej og tak for svar

Jeg kan lige oplyse at det lykkedes at få hul igennem ved at deaktivere uPnP, DHCP på min egen router og koblet den sammen med Homebox gennem LAN portene. Men det kører rigtig langsomt og det er som om der går noget tid før enhederne får adgang til internettet, når der er gået lidt tid og de først får hul igennem kører det nogenlunde. Kan ikke helt regne ud hvorfor det kører så trægt?!

Men vil forsøge din løsning, da jeg ikke er den helt store netværks haj har jeg lige et par spørgsmål:

- Hvor deaktiverer man uPnP på Homebox?

- Den statiske adresse du har givet din egen router som DMZ skal pege på er det routerens LAN IP, eller er det en statisk IP du har givet den på WAN siden?

- Den IP du har sat på din routers yderside 192.168.1.200 er det routerens LAN IP eller er det netop den statiske på WAN siden som DMZ peger på?

- Hvilken LAN IP har du på din egen router eller er det ligegyldigt?

- Du har aktiveret DHCP på begge?

- Er ikke helt sikker på hvad du mener med at din egen router har samme ip-subnet på inderside og yderside?

Håber det giver mening og du lige vil bruge lidt tid på at besvare de "få" spørgsmål, så håber jeg også at det snart kører  :-)

Mvh NJC

Hej igen,

uPnP

- Under menupunktet 'Port omdirigering' er der et flueben der skal fjernes.

Egen router

- Yderside (WAN) skal være i samme subnet som Homebox's LAN, i dette tilfælde 192.168.1.200/255.255.255.0, som jeg har sat op som statisk ip. Her skal default gateway være ip-adressen på Homebox, altså 192.168.1.1.

- Inderside subnet må ikke være i samme subnet, så brug eks. 192.168.100.1/255.255.255.0.

DHCP - Aktiveres på begge enheder, men kun på deres respektive indersider/LAN.

Subnet - Jeg tænker at din egen routers inderside pr. default bruger samme subnet som Homebox'en, altså 192.168.1.0/24 på LAN siden. Dette vil være et problem, da routningen så ikke vil fungere ordentligt.

Håber det giver mening.

Mvh.

Hej og tusind tak for hjælpen!

Efter at have fulgt din vejledning og endelig fandt det lille flueben til at deaktivere uPnP osv ja så kører det helt fantastisk nu her, jeg har flere gange været tæt på at ramme samme løsning men nu valgte jeg at bruge de forslag til IP adresser du havde og aktivere DMZ og nu kører det endelig som forventet :-)

Hilsen NJC

Hej med jer.

Har brugt 3 måneder og ringet til tdc 10 gange samt Netgear  mere end 10 gange samt læst som en gal på nettet.

Fandt jeres indlæg og endelig nogen der ved noget - tror jer er tæt på med mangler lige det sidste.

Har tdc homeboks men bruget netgear wndr4000 router, så har slukket for trådløs på tdcboksen, og bruger kun netgear routeren. Den er netværks kabel imellem dem.

Min drøm er at mit usb drev der sidder i netgear routeren, og som jeg godt kan få kontakt til i hjemme nætværk/wifi, at jeg også kan kontakt den ude for hjemme wifi.

Hvergang jeg taster ip står den bare om venter og laver timeout.

TDC - har ændret adgangskode - har lavet dmz 192.168.1.200 - Port omdirigering - åbnet port 80 - 192.168.1.200 og fjernet krydt på UPnP.

Netgear router - internet ip 192.168.1.200. gateway 192.168.1.1.  DNS 192.168.1.1.   

Hvad gør jeg galt ?

Hilsen TBO

For at kunne tilgå din ønsked løsning, skal du sikre at du har en statisk ip, også kaldet fast ip, som jo koster 50,- pr. mdr.

Hilsen Kent

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P