TDC Homeboks og Apple Timecapsule

• Deltager
  • 5 kommentarer

Vi har fået nyt hurtigt fibernet fra TDC hurra hvor det virker godt!

Men - vi har altid brugt Time capsule (TC) til router og vores gamle Telenor router var vist brokoblet.

TDC boksen bruger vi også til TV. Vi har I den forbindelse trukket kabler rundt i huset til vores TV hvor der nu står en TDC (Cisco) TV boks ved hvert TV. Det virker fint.
Indtil nu stod vores TC i kælderen og vores trådløse dækning i stue og på 1'st sal var ikke for god. Men nu hvor der er trukket kabel til stuen har jeg flyttet vores TC derop, og så har vi jo fortsat TDC's boks til at kunne dække kælderen med wifi

Men men jeg kan ikke få skidtet til at virke!

TDC Homeboks VDSL er sat op som følger:
Router IP: 192.168.1.1
Undernetmaske: 255.255.255.0
Ip adresse range: 192.168.1.10 - 192.168.1.99

En af TDC boksens porte er så kablet til vores TC i stuen og forbundet til TC LAN port. På TCen er der mulighed for at koble den i brofunktion, DHCP & DHCP med NAT. Ved ikke hvilken der skal bruges, jeg har prøvet brofunktionen og med kabel tilsluttet en af de tre LAN porte på TC virker det fint. Men det trådløse virker ikke!!

Da teknikerne fra TDC var her sagde han at TC godt kunne arbejde sammen med homeboks fordi Apple brugte andre IP adresser end TDC boksen, og da vi har en hel del Apple udstyr var det at foretrække - men hvordan skal det sættes op?

Forsøg 1:

På TC:

brokoblet

Udvid eksisternede trådløse netværk

= forbindelsen hopper mellem Access point på Homebox og AP på Time Capsule med afbrydelser til følge og rigtig dårlig trådløs hastighed.

Forsøg 2:

På TC:
Kun DHCP
Start på rækkevidde: 10.0.1.2
Slut på rækkevidde: 10.0.1.200
IP adresse: 192.168.1.1

= Fin trådløsforbindelse på LAN men ikke adgang til Internet!

TC:

SW version: 7.6.3
TC: 4.generation

Alle gode råd modtages!

14 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej KennDK.

2 routere har aldrig haft det godt med hinanden. Og med trådløs indbygget gør det ikke sagen bedre.

Hvis jeg var dig, ville jeg som du har prøvet, ændre DHCP rangen i TC fremfor at have den samme som vores homebox. Når og hvis man har samme ip-range, er det ligesom 2 naboer som skændes over at have samme adresse Glad humørikon

Jeg vil linke til denne side: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25180

Så:

Homebox har 192.168.1.1 og går fra 192.168.1.10 til 192.168.1.99

TC: 192.168.2.1 og går fra 192.168.2.1 til 192.168.2.99 etc.

Der kan komme problemer med det trådløse, da begge bokse udsender dette på et frekvens område. Lidt ligesom en gammel walkietalkie, er det aldrig godt at sidde på samme kanal som andre.

Her vil jeg linke til et smart program, hvor man kan se hvilken frekvens man selv bruger/naboer bruger.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23165

Mvh. Lennart

Hej Lennart,

Super - det vil jeg prøve når jeg er hjemme igen

Kan du også svare mig på om jeg kan have samme SSID og kode til de trådløse netværk fra hver router? Det burde jeg vel kunne når de giver hver deres IP adresser - eller vil forbindelsen komme og gå alt efter hvilket signal der er stærkest når man går rundt i huset. Jeg går ud fra at det kræver skift af IP adresse hver gang forbindelse springer fra AP1 til AP2 eller omvendt, med den tid det tager for en netværksenhed.

Måske det er bedre at koble TC i brokobling?

Mvh

Ken

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Kenndk.

Ja du har fuldstændig ret.

Du skal sætte din time capsule til off (bridge mode) i internet indstillinger på din time capsule, og så sætte et kabel mellem din tdc boks (gule porte) og i din time capsules lan stik, og så undlade at bruge wan stikket på din TC.

Mht. dit første spørgsmål, så skal du bare sørge for, at ikke benytte samme frekvens på det trådløse netværk. Da dette vil skabe problemer. Ellers kan du godt gøre, som du skriver, bare de ikke har samme ip range Glad humørikon

Mvh. Lennart

Hmmm så har jeg prøvet lidt igen men har stadig problemer...øv

Mit wi-fi på Homeboksen køre fint med god hastighed. Men når jeg tænder for min Apple TC dør bl.a. streaming af musik fra vores Sonos anlæg og hastigheden går ned - ØV!

Homeboks indstilling:

IP: 192.168.1.1.

IP range: 192.168.1.10 - .99

subnet: 255.255.255.0

SSID: TDC1

LAN kabel fra gul port i homeboks til LAN port i TC

Apple Time Capsule:

Brofunktion (dvs. ikke DHCP og ikke DHCP & NAT) som er de tre funktioner den har.

Internetforbindelse:

IP adr. 192.168.1.53

subnet: 255.255.255.0

Routeradresse: 192.168.1.1.

SSID: TC1

Burde det ikke være korrekt??

PS: Homeboks WI-FI kanal 11 & Apple TC kanal 2. Ingen naboer på disse kanaler

Omdømme 1

Hej Kendk.

homebox ->

Gateway: 192.168.1.1

Ip range: 192.168.1.10 - 192.168.1.99

TC ->

Ip range: 192.168.2.1 - 192.168.2.99

Umiddelbart burde det fungere, som du har indtastet. Da du har lavet brofunktion burde Dhcp intervallet være ligefedt. Men jeg syntes du skal prøve min metode alligevel.

Mvh. Lennart

Omdømme 1

Du kan evt: læse mere her om hvad jeg mener Glad humørikon

http://blog.kef.dk/2010/07/02/brug-din-egen-router-til-tdc-homeduo/

Mvh. Lennart

Nu har jeg prøvet din metode med et andet IP område til TimeCapsule (192.168.2.1 -> 2.99) - men det gør ike den store forskel - nettet er stadigt langsomt, og specielt den SSID der kommer fra TC.

Findes der ikke en bedre måde at gøre dette på hvor jeg kan have én SSID i hele huset og beholde en god og stabil WiFi hastighed?

Omdømme 1

Hej Kendk.

Hvis jeg var dig.

Homebox tændes. TC Tændes. Tc indstilles i interface, til at have ip range 10.0.1.X. Derved undgår homebox og TC at skændes om adresserne, da de bruger forskellige ranges.

Jeg havde hermed slået det trådløs fra i Homebox, hvis det ikke var tilfredsstillende dækning, og derefter benyttet mig af Tc wifi acesspoint.

Mvh. Lennart

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej kendk,

har med interesse fulgt med i denne tråd i et styk tid og kan se, at du endnu ikke fundet en løsning?

Jeg har en Airport Extreme, men i alle manauler, er opsætning på TC og AE det samme, derfor blander jeg mig lidt.Glad humørikon

Den løsning Lennart foreslår, har jeg selv, altså slået det trådløse fra på Homeboks, og lader AE stå for husets WiFi - dog, er min AE sat i brofunktion, fordi så uddeler den faste IP-adresser til alle enheder, i stedet for 10.0.1.X, som jeg oplevede problemer med. Det kører meget mere stabilt, med det som Apple kalder for et "roamingnetværk".

Er du sikker på, at det ikke ville være tilstrækkeligt med TC, dvs, at den også dækker godt nede i kælderen (min AE dækker både kældere, 1. sal og anneks)?

MEN, der er jo ikke det du vil, du vil gerne at Homeboksen også sender trådløst, og det er noget af en udfordring.

Har du prøvet at koble Homeboksen til TC´s WAN port i stedet for LAN?

TC skal, som tidligere nævnt, stå i Brofunktion ved den løsning, og du skal i Airport Utility "oprette et netværk", så at du har én WiFi-base i kælderen og én i stuen.

Det må gerne have samme SSID og password, men køre på hver sin kanal. Du skal også sikre dig, at de kanaler du vælger, ikke er det samme som naboens!

Så, hvis jeg var dig, ville jeg først nulstille TC, starte forfra, med Homeboksen koblet til TC´s WAN, starte Airport Utility og vælge "opret netværk" og følge anvisningerne. Ikke så meget der med

Start på rækkevidde..... Slut på rækkevidde....Overrasket humørikon

Håber det lykkes

Mvh

Hej iMac,

Tak for din besked - desværre har det ikke hjulpet mig :-((

Jeg synes snart jeg har prøvet alt!

Jeg gider ikke mere det tager jo evigheder at prøve det ene og det andet. Så nu må jeg vel vælge om jeg vil bruge min Apple TC og vores to AE (til at udvidde det trådløse netværk) eller TDC´s Homeboks. Vores Apple udstyr har jo spillet super indtil TDC kom ind i huset (fordi vi ville have fibernet) - og med flere MAc computere, Apple TV - 3 iPads og 4 iPhones falder valget ikke på TDC - med mindre de kan fortælle mig hvad der skal til.

Hej kendk

Jeg har en TC på en home box og har samme problem med at det hele er meget langsomt, kan se det er et år siden nu du har skrevet, men jeg er nysgerrig efter hvad du endte med af opsætning, og om du så er tilfreds.

Vores opsætning har altid kørt upåklageligt på vores fiber vi havde uden TDC men vi ønskede tv med tdc og valgte derfor TDC internet opg det har ikke spillet rigtigt  siden Trist humørikon

Håber du stadig følger denne tråd og at du har fundet en god løsning du vil beskrive for os andre her Glad humørikon

De bedste hilsner Davith

Jeg har samme problem, når TC er koblet på er alt trafik meget langsomt, jeg har også prøvet mange indstillinger uden held, og som jeg kan se er der et generelt problem med at få en TC til at virke med Home Boxen.

Då kære TDC fil i ikke arbejde på en løsning !!

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)