Slip af med Homebox

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Hej alle..

Jeg har Pair Bonding hos TDC med et Sagem DSL Bonding modem som er forbundet til en Homebox via den røde ethernet port 5 som også bliver brugt hvis man har fiber hos TDC.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at slippe af med Homeboxen, (alt for låst i indstillingerne til mig) Men hvis jeg bare smider en router på kommer der ikke noget hul til internettet, og heller ikke hvis jeg sætter en pc direkte på.

Kun med Homeboxen kan jeg få hul i gennem, og TDC siger det bare skulle virke med en anden router men vil jo ikke hjælpe da det jo ikke er deres router. 

Så er der nogen der ude der kan dele lidt info om det overhovedet kan lade sig gøre med egen router sammen med et DSL Bonding modem, eller det kun kan det med de normale DSL modems. 

Har forresten prøvet med at få frigivet min IP som er en statisk en (fast dynamisk kalder de det vist) men det gjorde ingen forskel.

9 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

En lille opdatering

Jan har svaret mig at det skulle kunne lade sig gøre med egen router sammen med et bonding modem da det er et normalt modem med pair bonding indbygget...

Men jeg har så forsøgt med at sætte min egen router til modemmet og lade det være tændt natten over for at se om den ville få forbindelse efter længere tid, men her til morgen er der stadigvæk ikke forbindelse...

Tror jeg vil forsøge mig med at nulstille routeren og modemmet og se om det gør nogen forskel...
Det foreslås at spørge TDC, hvilke krav der er til egen router, som tilsluttes TDC's modem. Det kan jo tænkes at et eller andet i routeren skal indstilles til noget andet end standardindstillingerne. Måske er der også brugernavn og adgangskode på WAN-siden for at kunne tilslutte til TDC's server - noget man ikke ser noget til hvis man bruger TDC's HomeBox.

Hvis problemet ligger i forbindelsen mellem routeren og computeren, kan det være indstillinger på LAN-siden i routeren og indstillinger af netkortet i computeren, der ikke passer sammen. Hvis computeren ikke får sin IP-adresse via DHCP, er gateway og DNS-server så udfyldt rigtigt i computeren? Sikkerhedssoftware i computeren kan muligvis blokere, fordi det registrerer at den er tilsluttet et andet netværk, som der måske skal gives lov til, da der kan være en risiko ved at tilslutte til ukendte netværk.

Måske kan der være uoverensstemmelser hvis routeren eller computeren prøver at kommunikere med IPv6, hvilket går galt, da TDC kun tilbyder IPv4 til privatkunder.

Noget lavteknologisk: Er det undersøgt om problemet skyldes defekte kabler eller defekte stik?

Omdømme 2

Hej Erik

Det viser sig ikke at være helt så simpelt...

Jeg har nu leget lidt med wireshark og fået sniffet mig frem til at det modem (sagem f@st 4318) faktisk er en router også, godt nok er DHCP og nat sMt en del andre ting slået fra...

Jeg kan forbinde til den via den ene Lan port der er og få adgang til et webinterface, men de oplysninger der er i den giver ikke meget mening i forsøget på at finde frem til hvad jeg eventuelt skal indtaste på min egen router for at få hul til internettet.

En underlig ting er at når jeg er forbundet via en pc direkte til modemmet så jeg kan se webinterfacet så kan jeg ikke få adgang til internettet, på trods af at modemmet har forbindelse...

Tror måske det er noget vlan opsat sjov, da den WAN adresse modemmet meddeler ikke passer med den adresse jeg har når homeboxen er sat på...

Men jeg graver lidt vider og ser om der kan komme forbindelse, og i må gerne komme med forslag
Omdømme 2

Lille opdatering..

Jeg har sat min pc mellem homeboxen og modemmet for at se hvad der sker når homeboxen booter op.
Den laver et DHCP discover og for svar lige med det samme med alle DHCP oplysninger, og de er mangen til dem jeg selv har prøvet en gang før... Men det er jo underligt at jeg kan se homeboxen kan spørger efter en IP og få svar lige med det samme mens min egen router og pc aldrig for svar, selv når jeg kloner MAC adresse..

Vil prøve at ringe til TDC i morgen og spørger endnu en gang om de er sikker på der ikke er noget specielt ved min linje..

ala det som Thomas /t5/Bredbånd/Egen-router-på-TDC-Fiber-uden-HomeBox/td-p/139943 skriver om her...

Men må nok sige er lidt skeptisk da de normalt er noget tilbageholdene der inde, hvorfor ved jeg ikke, i værste tilfælde skal man jo havde deres hjælp igen og så kan de bonge en pr time...

Men det er da lidt tankevækkende at de skriver på deres hjemmeside at man godt må bruge sin egen router sammen med deres modem og også eget modem, men de kan bare ikke hjælpe hvis der er fejl på linjen før man sætter deres udstyr tilbage på. Men når man så ringer til dem så gider de ikke give bare det mindste hint, eller tjekke om der er nogle forbehold på den linje opsætning man har...
Hej.

Nu kan jeg desværre ikke selv afprøve installation med pair bonding, da jeg ikke har dette. Har kun en alm. ADSL-forbindelse via gamle telefontråde (der er 2 tråde i dåsen i væggen), som er opsat af KTAS i 1970 i en etagebebyggelse. Her fungerer en HomeBox uden nogen problemer (det gjorde den ikke i starten, men alle problemer var pludseligt væk uden at jeg havde ændret noget).

Men jeg får den tanke at der måske ligger noget specialsoftware i HomeBoxen, som er nødvendig for at få forbindelse? Hvis det er tilfældet kan man ikke undvære HomeBoxen. Men måske skal TDC omstille et eller andet på centralen?

TDC må kunne oplyse hvilke tekniske krav der er til eget udstyr, men de kan naturligvis ikke supportere udstyr, der ikke er fra TDC. TDC kan teste linien for fejl, men hvis dette kræver at HomeBoxen sættes til igen, og der ingen fejl er når HomeBoxen er sat til, får de næppe noget som helst ud at den test.

En ganske anden mulighed kunne være at acceptere HomeBoxen, og så løse de problemer den giver på anden måde, hvis dette er muligt.

PS. Der er kommet en ) for meget med i slutningen på dit link, der kun virker når )-tegnet fjernes.

Omdømme 2

Ja jeg ringer til TDC i morgen og ser om der kan lokkes noget ud af dem...

Jan har tjekket at et DSL Bording modem bare er et normal modem med pair bonding tilføjet...

Her hos os køre vi helt uden Homeboxen vi har selv købt et modem og en Asus router og det køre fint skal lige siges at vi heller ikke har pair bonding
Omdømme 2

Okay godt at vide Michael, så må det kunne lade sig gøre

Har også hørt fra Jan, at han kender til nogle med pari bonding, som køre med egen router, og at de bare satte deres egen til, så jeg tror det er fordi, der er sat et eller andet specielt, på linjen som måske skal fjernes, eller den er låst...

Men overvejer også lidt at høre om at gå tilbage til en enkelt linje. 

Ved ikke helt hvorfor den kundeservice person, der ordnede det synes vi skulle havde pair bonding, da der er et fremskud indkoblingspunkt, ~250m væk og pair bonding modemmet siger, den kan trække 90/30 på begge linjer, altså totalt 180/60, men det kan jo være lige meget, da man ikke kan købe mere end 50/10 pt.

Så har overvejet, hvis det er det der skal til, for at få det til at virke, så må jeg skifte til en enkelt linje, i stedet for pair bonding... For den homebox, er ikke særlig god til mit brug. Til mange andre, er den helt fint og mere end rigeligt, men så snart man gerne vil lege, med egen server og andet så bliver det meget besværligt, desværre.

Omdømme 2

En lille opdatering..

Så fik jeg fjernet pair bonding og har nu en helt normal enkelt VDSL2 linje med en Homebox 4 Trist humørikon

Men køre samme hastighed som med pair bonding uden nogle problemer så det er jo godt nok...

Så nu skal jeg bare finde et VDSL2 modem jeg kan smide på så jeg kan få fuld udbytte af min egen router... for der er stadigvæk en del ting der er alt for låste i Homeboxen til at jeg synes den er brugbar, plus min egen router har 802.11AC og næsten alle trådløse enheder har også 802.11AC så det giver mest mening at bruge den...

Nogle der kan anbefale et god VDSL2 modem? 

Har hørt med TDC og de kan ikke sende et da de ikke har nogle på lager og heller ikke får flere..

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)