Svar

Slå DHCP fra på Homebox?

Hej alle,

Jeg har en TDC Trio men da der er meget lidt båndbredde vil jeg kun benytte den til mit TV. Kan jeg slå DHCP fra på Homebox'en således jeg kan have en anden DHCP server til at tildele IP-adresser i mit netværk?

Hvis den kan slås fra kan jeg så stadig genstarte min TV-boks og vil den få en IP igen?

Mange hilsner,

Lars

icon

Bedste svar af LarsBrink-2860 24 marts 2014, 12:12

Hej Patrick,

Tak for dit svar. Jeg har nu prøvet forskellige ting og er endt med en løsning hvor jeg har givet mit TV en "fast" ip adresse ved at fryse den som DHCP tildeles til TVet og ydermere sat DHCP serveren til kun at tildele denne adresse.

Det kan (ser det ud til) gøre det ud for at have slukket DHCP serveren og virker lige nu for mig.

Jeg ender dog nok med bare at have to separate netværk. Et til TV og et til det øvrige.

Mange hilsner,

Lars

Se original

20 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Lars

Nej, det tror jeg ikke. Dit TV skal bruge en LAN IP Adresse, som skal tildeles af den DHCP server som er i homeboxen. 

Jeg sender link til dit spørgsmål til Gitte, så kan det være hun kan af eller be kræfte min antagelse.

Du hører nærmere

Hilsen

Hej Patrick,

Tak for dit svar. Jeg har nu prøvet forskellige ting og er endt med en løsning hvor jeg har givet mit TV en "fast" ip adresse ved at fryse den som DHCP tildeles til TVet og ydermere sat DHCP serveren til kun at tildele denne adresse.

Det kan (ser det ud til) gøre det ud for at have slukket DHCP serveren og virker lige nu for mig.

Jeg ender dog nok med bare at have to separate netværk. Et til TV og et til det øvrige.

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Lars

Patrick har mailet dit spørgsmål videre til mig. Jeg ved ikke om jeg opfatter det korrekt, men for mig lyder det som om du har/vil have en ekstra internetforbindelse til computere m.v, pga. lav hastighed på Trio ?

TV digitalmodtager skal være koblet op til TDC Homeboks, og have IP adresse derfra, for at være sikker på det fungerer korrekt.

/Gitte

Hej Gitte,

Ja, da min TDC forbindelse giver kun lige nok til at trække et SD TV signal (4200kbit/400kbit).

Derfor ville jeg have 2 routere (fra to forbindelser) i samme netværk en på 192.168.1.xx og en på 192.168.2.xx. De skulle begge give signal ind i en switch som jeg kunne koble PCere, TV boks, TV etc. på i huset. Det gav problemer der der så var 2 HDCP servere og TDC Homeboksen kom ofte først og gav derfor den lagtsomme forbindelse til PCere m.v.

Så prøvede jeg at låse DHCP serveren til kun at give IP til TV-boksen, men jeg husker det som om der stadig var problemer med IP adresser m.v. Så nu er jeg tilbage til at have 2 separete netværk som ikke er koblet sammen. Det giver nogle flere stik i huset, men da TDC kun skal gå mellem TDC Homeboks og TDC TV-boksen går det nok.

Hvis i skal gøre noget godt for mig så er det at få lagt fiber ned på Buddinge Hovedgade eller alternativt 'bare' få lavet en fremskudt central. Jeg bor 5 km. fra de to centraler som er tæt på (Søborg og Bagsværd) og er i et ingenmandsland mht. internet.

Lige nu må jeg benytte en dyr 4G mobil baseret løsning som kommer oven i det jeg allerede betaler fuld pris for hos jer. Kommer fra 60/12Mbit hos Yousee som også gav HD TV m.v. Det er noget af en nedgang.

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Lars

Fiber og fremskudte centraler er ikke lige "mit område", så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med Glad humørikon

Når du har 2 internetforbindelser, vil jeg foreslå dig at gøre følgende:
TDC Homboks lader du køre med standardopsætning på DHCP, (lav. evt. reset). Til gengæld deaktiver du det trådløse netværk i Homeboksen. Så undgår du at den deler IP adresser ud til dine PC'er, m.m., og det er kun det udstyr du tilslutter med kabel (digitalmodtageren), der får IP fra Homeboksen.

Routeren til den anden internetforbindelse ville jeg stadig sætte op, så den deler adresser ud i et andet IP range - fx. 10 eller 172. Så er du i hvert fald sikker på der ikke kan blive IP konflikt

/Gitte

Hej Gitte,

Tak for dit svar.

Jeg vil gerne have kablet net til begge og lade dem dele kablingen. Jeg har deaktiveret WiFi så den del er der styr på. Det jeg ikke kan/kunne styre var det kablede net og hvilken DHCP server som 'vandt' ved at tildele IP-adresse først.

Der er mange spørgsmål mht. at slå DHCP serveren fra på Homebox'en så måske skulle i overveje den mulighed samtidig med at kunne give TV-boksen en fast IP-adresse.

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Man kan sagtens dele et kabel, men så skal du til at tænke på at køre med VLAN (Virtuel LANs) Så kan man sagtens køre 2 eller flere net af samme fysiske ledning, uden at de to overhovedet kan se hinanden. Det kræver godt nok lidt dyrere sitche end dem man kan købe for få hundrede kroner. Det skal være managed switche. Jeg kører selv med med 2 stk. denne switch serhjemme: http://www.edbpriser.dk/switch/netgear-prosafe-gs108tv2-8-port-gigabit-smart-switch-id-4876528.aspx Den kan sættes til at køre VLAN (Bruger det ikke, men den kan) Desuden kan de fleste Managed Cisco Switche køre VLAN. På arbejdet kører jeg 3 forskellige netværk rundt på mine Cisco switche med hver deres DHCP scope, og hver deres adresse område. Desuden med hver deres eksterne IP, en af dem har også en hardware VPN tilkoblet.

Man kan også køre forskellige adresseområder på samme ledning, men så kan man ikke køre DHCP på begge 2.

Hej Brian,

Tak for dit svar.

Jeg havde selv kig på disse "NETGEAR ProSafe Plus GS108E 8-port Gigabit Ethernet Switch" (http://www.edbpriser.dk/switch/netgear-prosafe-plus-gs108e-8-port-gigabit-ethernet-switch-id-4399834.aspx) som så ud til at være en af de billigste med vlan support.

Dog tror jeg at mit problem stadig vil være at få en tilkoblet PC til at benytte den korrekte DHCP server da jeg ikke effektivt kan slå den på TDC Homeboks'en fra. Hvordan bestemmer du hvilen en af DHCP serverne en PC skal få IP fra i dit setup med tre forskellige netværk?

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis du kører VLAN, skal der være 3 forskellige DHCP servere til, hvis det skal virke, eller avancerede routere.

Hvis DHCP serverne kører på samme subnet, er der ikke en mulighed, da det foregår ved at en enhed sender en broadcast ud på nettet "IP adresse ønskes.." derefter kommer der svar tilbage fra den DHCP der er hurtigst, og den svarer så: "Her er en...Værsgo".

Man kan godt klare sig med et stk. DHCP server, men så kræver det, som skrevet, lidt professionelle routere der også kan forwarde DHCP requests, og response. Der ud over en avanceret DHCP server der kan "se" fra hvilket sub adresse område requesten kommer, og tildele det ud fra de scopes der er defineret på den. (Det kræver et større adresse område, hvor man kan "dele ud" af subnets. Men her kommer vi ind på avanceret TCP/IP).

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Hvis du har en homebox med hardware id 3DK63-05 så er der kommet ny firmware H7400035I (2014-02-07T13:37:08+0100) som gør det muligt at slukke for DHCP serveren i den... 

Så mangler det bare at vi også kan få lov til at ændre hvilke DNS servere som homeboxens DHCP server skal sende til udstyr...

Skærmbillede 2014-03-26 kl. 00.27.05.png

Hej Alex,

Spændende! Jeg vil straks i aften kigge på om det er den type jeg har. Kommer jeg så i problemer mht. mit TV hvis jeg slår DHCP-serveren fra? Jeg kan jo ikke på TV-boksen give en fast IP-adresse?

Mange hilsner,

Lars

Hej Brian,

Tak for din uddybning. Det kan være der er noget basalt jeg ikke forstå, men jeg kan ikke helt se hvordan jeg på en PC som kobles ind i et netværk hvor der er følgende:

DHCP-1: 192.168.10.1 => 192.168.10.10-192.168.10.99

DHCP-2: 192.168.20.1 => 192.168.20.10-192.168.20.99

kan bestemme fra hvilken DHCP server den skal få sin IP-adresse? Er det noget der sættes op i en switch med vlan hvor f.eks. de enkelte porte kan bestemmes til at gå til en bestemt DHCP?

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg tror ikke det vil give et problem med tv boksen sålænge den får en ip, om det så er fra homeboxen eller en anden dhcp server tror jeg ikke gør nogen forskel tv boksen skulle gerne selv finde ud af at forbinde til den rigtige stream i homeboksen... Som jeg forstår det...

Og det med vlan så vælger man hvilke porte på switchen der høre til de enkelte subnets da man kort sagt opdeler switchen i små dele, så eks port 1 til 10 er vlan1 og så videre og så sætter man jo bare dhcp1 til vlan1 og dhcp2 til vlan2... Og det udstyr man så sætter til vlan1s porte får ip fra dhcp1 og det samme med vlan2... De enkelte vlans er jo adskilte fra hinanden virtuelt, i softwaren så udstyr fra en vlan kan ikke snakke med udstyr fra et andet vlan, uden at man laver nogle specielle triks jeg ikke lige kan huske længere, det er nu også 5år siden jeg sidst legede med vlans...
Omdømme 3

Badge +3
 For at kunne sætte det op som du gerne vil have det, kræver det 2 Vlans, og 2 sepperate DHCP servere. Dette kan opnåes på følgemde måde:

1. Men en Router fra hver Vlan til et tredje velan, hvor DHCP server er. Dette har det problem at Routeren SKAL kunne forwarde DHCP requests, og at DHCP server skal kunne identificere hvilket VLAN det kommer fra.

2. En stk. sepperat DHCP server pr. VLAN altså 2 stk. Server

3. En noget dyr Switch (De fleste af de større Cisco switche kan bruges som DHCP server på de enkelte porte, kræver en Switch der kører IOS), Men husk , Hvis du vil forlade VLAN, kræver det stadig en router.

4. en server med 2 netkort. Hvor hver netkort går til et sepperat net, og tilsluttet de respektive Scopes til det respektive netkort.

5. Få fat i en NAS  der kan bruges som DHCP (Ved at nogle Redynas kan). Stadig Router for at forlade VLAN

MenHusk ALTID:

Du kan IKKE koble de to VLANS sammen ved bare at tage en netledning og sætte fra den ene til den anden, så kan du lige så godt lade være med at lave VLANS. For at koble 2 subnets (VLANS) sammen kræver det en Router, eller level 3 switch (Har router funktion) Men her igen. DHCP requests er en broadcast. Broadcaasts kan IKKE gå gennem en router, med mindre den understøtter lige akkurat denne funktion. En router/Level 3 switch kan i princippet kun route unicast (også kaldet Singlecast). Du kan hvis du har VLANS, og hvis router understøtter Trunks med flere VLANS (Større Cisco routere, f.eks.) Lave det man kalder "Router on a stick" Og intern i routeren lave en routning mellem forskellige VLANS. Men igen... det skal være en Router der understøtter routning af DHCP requests, hvis du kun vil have en DHCP server!

Der er også en sidste, og billig, mulighed. Det er at tilslutte to forskellige "hjemme"Routere til din Homeboks, (Dem man normalt bruger derhjemme, hvis man ikke har Homebox) og lave 2 sepperate netværk bag ved. De kan evt. tilsluttes til en switch der underrstøtter VLANS (Et VLAN pr. Router) og hver af de hjemmeroutere har indbygget DHCP. Du kan også købe billigere Switch, men så kræves der en sepperat switch pr. router.

Hej Brian,

Tak for dine gode forklaringer. Nu vil jeg se hvad jeg kan få til at virke. Jeg har købt 2 stk. Netgear GS108v2 switche og de ser ud til at kunne konfigureres på mange måder - også vedr. vlan. Dermed tror jeg at jeg kan få det helt til at spille.

Jeg vender tilbage hertil med status når jeg husker at tage switchene dem med hjem - de ligger på arbejde her i weekenden... Glad humørikon

Mange hilsner,

Lars

Hej alle,

Jeg har nu prøvet en del forskellige ting, men desværre uden held.

Nu har jeg prøvet at tegne for at give et præcist billede af min udfordring:

https://docs.google.com/drawings/d/1avAQMknpbwLvdblb8R_wZ1fTbq4qCyzUOXoVyKT4mlo/edit?usp=sharing

Det er ved "A" hvor jeg kun har 1 kabel og gerne vil have begge forbindelser (vlan) igennem. Det har jeg nu forsøgt på mange måder uden at komme helt igennem. Min Netgear switch har 4 muligheder for at lave vlan og alle er forsøgte. To er portbaseret (basic og advanced) og to er 802.Q (eller lignende) også basic og advanced.

Jeg sætter DHCP serveren på TDC Homeboks til kun at tildele en adresse 192.168.168.16 til TDC TV-boxen som så låses ved at lave den static tror jeg det hedder. Den kan ikke have fast IP så det må være sådan.

4G routeren laver IP adresser til de øvrige incl. til WIFI.

Til konklussion:

TV-boksen fik sin IP.

Hele det røde netværk virker fint.

XBMC kan se NAS og vise filerner derfra uden problemer.

TV boksen kan vise.... de første 4-5 sekunder efter jeg har skiftet til en ny kanal hvorefter billedet fryser og ikke kommer igen.

Næste step må være at trække et kabel mere mellem Switch 1 og 2 og Switch 1 kan så droppes.

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 3

Badge +3
De grønne ledninger er jo et VLAN, og de røde et Andet. Jeg har også fundet ud af hvordan du får forskellige porte til at tilhøre VLANS. Det jeg ikke lige kan se hvordan på de switche er hvordan du får lavet en Trunk (en ledning hvor alle VLANS kan bevæge sig af samme ledning. Den nemme løsning er så ved at have 2 ledninger mellem Switch 1 og switch 2 fra forskellige VLANS (ved A) Så du ikke behøver at tænke på Trunks. Men bare sætte de forskellige VLANS sammen. (et VLAN er et lukket netværk). Altså både i Switch 1 og 2 have 2 forskellige VLANS, og derved trække 2 ledninger mellem switchene, en for hver VLAN.

Der er også en manual til Switchen her (På Engelsk): http://www.downloads.netgear.com/files/GS108Tv2/gs108tv2_gs110TP_usermanual.pdf

Hej Brian,

Jeg kan faktisk lade en port (og det prøvede jeg da det næsten virkede) tilhøre begge vlans og jeg troede det var løsningen alt i alt. Dog var der problemer med TV-signalet som beskrevet.

Løsningen med de 2 kabler gør jeg jeg kan undvære Switch 1 og lade Homebox og TV boks forbinde direkte med det kabel, men hele udfordringen var ikke at skulle til at købe stik, bokse, bore huller, tang til samling m.v. Blinkende humørikon

Mange hilsner,

Lars

Omdømme 3

Badge +3
Jeg har kigget lidt i vejledningen, og under kapittel Kapittel 3 og VLANS har jeg kunnet læse at det er noget med Tagged, og untagged, og PVID, og hvordan portene behandlerIEEE 802.1Q VLAN pakker. Under Cisco laver man en Trunk, og det betyder at ALLE pakker uden at skele til VLAN information bliver sendt via dene port, til f.eks. en anden switch. Prøv at kigge lidt på den tekst der er under Figur 3.11 og især Punkt 6. Det kunne være det kunne løse det. Jeg bruger som sagt Switchen, men ikke VLANS, jeg skulle bare have nogen Switche jeg kunne styre, og se om der var forbindelse, uden jeg fysisk skulle hen til switchen. Jeg bruger så til gengæld en masse VLANS på arbejdet, men det kører på Cisco Udstyr...

Hej Brian,

Det kunne se ud som om jeg har været for nærig med switchen og købt modellen for lille. Jeg kunne slet ikke finde dine referencer i den manual jeg kiggede i før jeg så dit link i en tidligere besked. Mine muligheder på GS108v2 er noget mere begrænsede i præcist de opsætninger der.

Under alle omstændigheder skal du have mange tak for din vedholdenhed. Jeg tror jeg ender med at lave en ekstra kabelføring til TV-delen og så lukke det der.

Jeg kunne jo også overveje helt gerenelt om jeg vil have en lille ikke HD TV pakke til så mange penge når det hele starter med at jeg ikke kan bruge bredbåndsdelen og mobiltelefonen jo bare er en ekstra i huset... Humørikon frustreret

Mange hilsner,

Lars

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)