Router med VPN-server efter Homebox

• Deltager
  • 2 kommentarer
Hej

Jeg overvejer at købe en Asus RT-AC56U router med indbygget PPTP-server for at have fjernadgang til mit hjemmenetværk og for at have dansk IP-adresse i udlandet. Jeg har hørt/erfaret at Homeboxen er meget restriktiv, og ville derfor høre om det er muligt at have en sådan VPN-server stående efter Homeboxen.

Jeg har læst mig til at jeg skal forwarde TCP/1723 + IP/47 [gre] til routeren. Port 1723 kan jeg godt se, hvordan jeg skal forwarde, men jeg er på bar bund med IP/47 [gre]. Er DMZ løsningen, eller...?

Kan det komme til at fungere?

På forhånd tak for hjælpen

Ulrik

4 Kommentarer

Hej Ulrik. Jeg har med held brugt en Cisco RW220 med VPN efter en Homerouter, brugte her DMZ. Mvh Torben

Hej Torben

Tusind tak for dit svar! Det giver mig en ide om, at det er muligt at få hul igennem med VPN. Jeg kan se, at din Cisco-boks understøtter IPsec- og SSL-VPN. Brugte du IPsec eller SSL? Jeg tror nemlig at IPsec er sværere (ligesom PPTP) at få igennem.

På forhånd tak!

/Ulrik

Hej Ulrik

Ja den box kan en del på VPN siden og jeg har faktisk brugt IP Sec og PPTP. Der medfølger et program fra Cisco så går VPN opkobling lidt nemre og det virker fint på en PC'er med ikke på Mac. Da jeg har skiftet til Mac ændrede jeg også til PPTP, og det er nemt i en Mac. PPTP skulle også være nemt på en pc'er.

Egenligt er den Cisco router beregnet til at koble to firma net sammen, hvor den ene router kan være server og den anden client, det virker også sammen med PPTP så indgående kald kan håndteres på samme tid.  

Du skal tage højde for at den router du sætter op er nu den router du skal koble alt til, og sikre dig at net adresser er forskellige, ellers går det galt. Altså wan siden (ADSL) af Homerouter (den er styret af TDC - men skal du have en reel chance for at bruge linjen er fast ip en rigtig god ide), indvendig side sættes (Homerouter) f.eks til 192.168.3.1 og med en DMZ til VPN router (f.eks wan side 192.168.3.2), VPN routerne sættes så til 192.168.1.1 på indvendig side. Da du ikke kan tildele VPN til samme segment som indvendigt basis netværk (192.168.1.x) så kan du bruge 192.168.2.1 (det er i Cisco styret af en VPN DHCP for flere samtidige linjer).

Du skal så i den VPN klient (på din pc'er) huske at alt trafik skal igennem denne vej, så lokal snifning af internet er ikke ikke nogen god ide, hvis du for eksempel vil se DR TV eller andet (vil i såfald blive mødt med en besked om at du ikke har lov til at se .... pga rettigheder).   

VPN er også godt hvis man lige skal give en hånd med et problem der hjemme.

Håber dette hjælper lidt.

Jeg kender desværre ikke den router du vil bruge.

Mvh Torben

Hej Torben

Igen tusind tak for din hjælp! Du har givet mig mod på at prøve at gå i gang med køb af router og opsætning af VPN.

Tak!

/Ulrik

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)