Svar

Quality of Service i Homebox ?

• Deltager
  • 2 kommentarer
Jeg modtager TV via en modtagerboks (ikke TDC) og et kabel til HomeBox.

Internetforbindelse er ca. 10 Mb/s, og kravet til TV modtagelsen er ca. 2-3 Mb/s.

Af og til oplever jeg dog problemer med modtagelse, som må skyldes udsultning pga. andre enheders forbrug. Hvis man f.eks. streamer video fra YouTube via WiFi til sin tablet, kan det give frysninger i billedet på TV'et.

Det er jo naturligvis ret irriterende, og jeg vil gerne høre, om der er nogen, der har en god idé til, hvordan man kan sikre en kablet enhed en minimums båndbredde (Quality of Service / Prioritering).

Tak.

icon

Bedste svar af BrianHHansen 15 maj 2014, 10:02

WiFi er en dårlig ide, hvis man vil køre streaming. Og på den måde som WiFi virker på er det næste umuligt at lave QOS på enkelte enheder. Man kan sagtens lave QOS på f.eks. et accesspoint (Tror jeg så ikke man kan med Homebox) Men så gælder den prioritet ALLE enheder på det accesspoint. (WiFi på en trådløs router, er faktisk bare et Accesspoint, og den sidder faktisk bare på en port i den indbyggede Switch, de fleste Routere har.) Så hvis du vil give TV boks 1. prioritet, er der ingen vej udenom Kabel

Jeg har lavet en lille test derhjemme:

Opsætning før test: Jeg har effektiv 8,5 Mbit ned, og 1,7 Mbit op. Mit TV er begge gange tilsluttet med ledning til netværket. WiFi hastighed indikeres til 75Mbit på bærbar, og der er IKKE andre på netværket, og der er IKKE andre på min kanal.

Test 1: TV kører Netflix i 1080P opløsning, og bærbar tilsluttet Wifi, og afspiller 1080P Video fra YouTube. Resultat: TV kører uden at hakke. Bærbar Hakker.

Test 2: TV kører Netflix i 1080P opløsning, og bærbar er tilsluttet med Netledning, og afspiller 1080P Video fra YouTube. Resultat: Begge to kører komplet uden hak.

Hvis du vil undgå hak på alle former for streaming, er der to ting: 1. Prioriter trafikken, og 2. Kør på netkabel.

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg havde faktisk den opfattelse til nu at homeboxen altid prioriterede TV boksen før andet, men det er så måske ikke tilfældet...

Mig bekendt kan man ikke selv styre QoS i homeboxen desværre. der er generelt ikke så mange muligheder for at administrer brugen af internettet mellem de forbundne enheder. eks jeg har en server og der vil jeg også gerne prioritere bestemt indhold (mail ftp vpn) før alt andet så når jeg er uden for huset ikke skal kæmpe med konen der stener netflix om båndbredden...

Men under forslag og ideer kan du jo skrive det som et forslag til forbedring af udstyret, så kan det være TDC tager det med i en opdatering på et tidspunkt...
Det er netop ikke en TV boks fra TDC, og det er jo nok grundlæggende det, som er problemet.

Hvis det ikke kan lade sig gøre i HomeBox, hvad så med eksternt ?

Jeg læste noget om, at en switch kan sættes op til at prioritere indgangene.

Er der nogen, der har erfaring med det ?

Venlig hilsen

Peer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg har ikke prøvet det selv så måske der er en anden der kan guide dig, men ved at der er en del prof switche der har QoS efter pakke type, altså sådan at video stream bliver prioriteret højest og VoIP/Skype også bliver prioriteret højt.. måske BrianHHansen kan guide dig gennem det...
Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det er ikke alle switche der kan lave QOS (Quality of service). Men mange kan, nogen mere avanceret end andre. Billigere switche vil typpisk gøre det ved at 2-3 porte ud af f.eks. 8 er QOS porte. dvs. trafik på de porte har førsteret. Hvis man så f.eks. tislutter en QOS port til Router (Homebox) og en anden af QOS portene til dit TVstreaming boks vil det give TV trafikken førsteret. Alle andre enheder skal så tilsluttes til de resterende ikke QOS porte. Derved vil trafik fra TV streaming have førsteret. Det er f.eks. denne type switch: http://www.edbpriser.dk/switch/zyxel-gs-108b-v2-id-6779959.aspx Den har f.eks. 2 Højprioritet , og 2 medium prioritet QOS porte. Resten er standard prioritet.

Den anden dyre løsning er at købe nogen noget dyrere switche, der kan kontrolleres via software (Typpisk kaldet Managed Swiche) Her skal man igen sørge for at få nogen der kan sættes til at køre QOS. Jeg har selv nogen switche der kan "justere" QOS. (Jeg bruger det ikke lige nu, men de kan Glad humørikon) Det er denne type switche: http://www.edbpriser.dk/switch/netgear-prosafe-gs108tv2-8-port-gigabit-smart-switch-id-4876528.aspx Hvordan man sætter dem til QOS, kan læses i den manual der er med på CD, eller kan hentes fra nettet.

Der findes også de MEGET avencerede, og MEGET dyre løsninger. Det kunne f.eks. være Level 3 Cisco Switche. De fleste der kan kan også noget QOS. men det er med priser over 5000,- kr. og de tager en del mere strøm end de små switche..

Tak for de fine forklaringer og eksempler.

Det første eksempel lyder som en mulighed for mig.

Dog er jeg i tvivl om, hvordan WiFi streaming prioriteres i denne opstilling.

WiFi prioriterer HomeBoxen jo selv internt, og dette kan switchen vel ikke gøre noget ved ?

Jeg har eksperimenteret med mere og mere streaming udelukkende via WiFi sammen med TV boksen kablet til HomeBoxen. Min konklusion er, at før eller siden bliver TV boksen udsultet. Dette til trods for, at Homeboxen burde prioritere WiFi lavere end kabling.

Kan det så overhovedet lade sig gøre at give TV boksen første prioritet ?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
WiFi er en dårlig ide, hvis man vil køre streaming. Og på den måde som WiFi virker på er det næste umuligt at lave QOS på enkelte enheder. Man kan sagtens lave QOS på f.eks. et accesspoint (Tror jeg så ikke man kan med Homebox) Men så gælder den prioritet ALLE enheder på det accesspoint. (WiFi på en trådløs router, er faktisk bare et Accesspoint, og den sidder faktisk bare på en port i den indbyggede Switch, de fleste Routere har.) Så hvis du vil give TV boks 1. prioritet, er der ingen vej udenom Kabel

Jeg har lavet en lille test derhjemme:

Opsætning før test: Jeg har effektiv 8,5 Mbit ned, og 1,7 Mbit op. Mit TV er begge gange tilsluttet med ledning til netværket. WiFi hastighed indikeres til 75Mbit på bærbar, og der er IKKE andre på netværket, og der er IKKE andre på min kanal.

Test 1: TV kører Netflix i 1080P opløsning, og bærbar tilsluttet Wifi, og afspiller 1080P Video fra YouTube. Resultat: TV kører uden at hakke. Bærbar Hakker.

Test 2: TV kører Netflix i 1080P opløsning, og bærbar er tilsluttet med Netledning, og afspiller 1080P Video fra YouTube. Resultat: Begge to kører komplet uden hak.

Hvis du vil undgå hak på alle former for streaming, er der to ting: 1. Prioriter trafikken, og 2. Kør på netkabel.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)