Problemer med hastighed på homebox med Wifi

• Deltager
  • 0 kommentarer
Har netop opgraderet min forbindelse fra 20/2 til 50/10.

Dvs. download har nok reelt været 15-17Mbit, men før og efter opgradering
er hastigheden ca den samme når jeg tester via http://hastighedstest.tdc.dk/
Den ligger dog lige omkring de 20Mbit nu i download og 10 op.

Har så forsøgt med kablet forbindelse til homebox her opnår jeg den forventede hastighed på 45-47Mbit

Har testet den trådløse forbindelse fra flere PC'er/devices med samme resultat.

Har sikret at der kun er en device på ad gangen (fjernet telefon, tv osv..)

Der er ikke umiddelbart nogle konflikter med andre netværk i forhold til kanaler.

Har så også koblet homebox fra og sat en DLink router til, her opnår jeg hastighed på 45-47Mbit via trådløst

Svaret fra supporten er:
"Mht. wifi kan vi ikke garantere hastigheden på denne,
da der er mange parametre der spiller ind.
Det kan være andre wifi signaler, køleskab, baby alarmer og
sågar ældre netværkskort der sætter begrænsning for alle på netværket. "

Mener jeg næsten kan udelukke disse parametre, har dog ikke haft køleskabet taget fra :-)

( dog skulle man måske distribuere noget andet hardware hvis ikke det er designet til hjem med køleskab...)

Gode ideer modtages gerne?

2 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints StefanK har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej micped

Trådløst netværk er en lidt sjov størrelse, og der er, som du også har fået at vide af support, mange parametre, der spiller ind. 

Andre trådløse netværk, elektronisk udstyr, vægge, køleskabe og meget andet kan have en indvirkning på det, men så er det lidt spøjst, at du oplever forskellig hastighed på den ene og den anden router.

Det fører mig hen til det, jeg vil mene er årsagen til det: Der er forskel på routere. Nogle er kraftigere end andre, og nogle har tilmed et 5 ghz netværk, som oftest giver hurtigere hastigheder over kortere afstande. Derfor vil du uden tvivl have forskellig oplevelse med forskellige routere.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har nogle gode ideer udover dem, du allerede har fået at vide. Kanalskift er som udgangspunkt vejen frem, når det kommer til problemer med trådløst netværk. Jeg vil dog ikke udelukke, at der kan være brugere her på forum, som har nogle gode ideer, så jeg holder lige øje med tråden her. Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Hej micped.

Jeg har, hvis du har læst andre af mine anlæg, forklaret lidt om WiFi før. Men jeg gør det gerne igen:

Wifi er ikke andet end en simpel radiosender. (Ikke i Homboxen i hvert fald.) Så der er, som StefanK allerede har skrevet, mange ting der kan influere på WiFi signalet. Det med køleskabet er ikke fordi det er tilsluttet (Det kan det være , hvis det starter/Stopper, medens du tester), men fordi det er af metal. Metal afskærmer. Så hvis du er i køleskabets "Skygge" vil ydelsen falde markant. desuden skal man huske følgende om WiFi Accesspoints/Trådløse routere, der placeres optimalt på følgende måde: Højt, og frit. (Ikke bag Moster annas vas, Under sengen, Inde i skabet, nede på gulvet, eller bag sofaen. Desuden vil kvaliteten falde i forhold til afstanden. (Husk her at 5 Ghz falder dobbelt så hurtig i kvalitet som 2,4 Ghz området). Væge, især hvis der f.eks. hænger et spejl på, vil også skærme. (I Gamle huse plejer der også at være hønsetråd på vægene, og i beton blokke vil det være metalstivere i vægene, det dæmper signalet endnu mere) Kvaliteten af signalet vil også falde jo større afstansd, som skrevet før. Dvs. Der kommer flere fejl, jo længere du går væk, og jo flere væge, eller genstande du har mellem Homebox og enhed. Derved vil det kræve ekstra traffik for at gensende pakkerne.

Det her var lige grundbegreberne. Ellers kommer vi ind på Radio terori (Spørg en Radio entusiast, dem der snakker med andre via det der populært kaldes Walkie Talkie, for en WiFi router er ikke andet end en simpel radio. Hvis du vil have bedre dækning skal du op i 1500 - 2000 kr. klasse routerne, de har f.eks. Beamforming, hvor Softwaren justerer radioerne (De har flere) sådan at de sender en "Stråle" hen mod dig, og derved øger kvaliteten, og afstanden du kan fange WiFi netværket. Men igen, det er avanceret radioteori.)

Det eneste du skal vide er sådan set at WiFi er den DÅRLIGSTE form for netværk. Hvis det er muligt Brug kabel! Selvom der er fuld hastighed på Tråden, kan du ikke forvente det af WiFi.

Venlig Hilsen

Brian Hansen

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)