Svar

Opsætning af MAC FILTER på HomeBox

Hvem kan hjælpe med en vejledning...

På forhånd tak - og god Påske!

icon

Bedste svar af Digicult 23 april 2014, 15:17

Hej Patrick

1.000 tak for et fyldestgørende svar, det er service.
Til det med deling af forbindelsen kan jeg svare, at jeg ikke har læst det med småt, så jeg sætter pris på, at du pointerer dette overfor mig. Jeg sørger for at nulstille HomeBox'en og på den måde smide naboen af. :-)

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Digicult

Mjae - hjælpe vil være nemmere, hvis du bliver en anelse mere informativ...

Hvilken Homebox har du?

Hvorfor vil du Mac, filtrere - hvad vil du holde ude/lukke ind?

osv - giv os lidt mere information, så vi bedre kan hjælpe dig

Hilsen

Hej Patrick

Jeg må nok erkende, at jeg var alt for sparsom med oplysninger - men her kommer de efterspurgte oplysninger -->

Hvilken Homebox har du?

Hardware version: 3DK63-05

Software version: H7400035I

Hvorfor vil du Mac, filtrere - hvad vil du holde ude/lukke ind?

Jeg ønsker sådan set, at begrænset adgangen til mit trådløse net. Min nabo har fået lov til at "koble" sig på, men i sidste ende stoler jeg kun på mig selv, så jeg vil godt sikre mig, at han kun kan anvende min forbindelse med hans ene/eneste computer. For hvis jeg har forstået, hvad MAC-filtrering går ud på, vil jeg på den måde være mere sikker på, at andre (tænkt eksempel, han giver navnet på netværket og passwordet til en anden) ikke kan koble sig på. Og ellers skal alle mine enheder blot være tilsluttet netværket hele tiden. 

/Almir

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Almir/Digicult

Jeg vil straks skynde mig at fortælle dig, at du ikke må dele din forbindelse med nabo'en - heller ikke til een computer. Hvis TDC (vi her som skriver til dig) finder ud af det, risikerer du at få forbindelsen lukket. Det står i dine kundevilkår Blinkende humørikon

Du har ret. Hvis du Mac filtrerer, kan kun de computere, som er godkendte komme på dit trådløse netværk. Men det gør det jo også bøvlet for dig - hvis du har gæster, eller får nyt udstyr, skal du ind og godkende hver enkelt, fra gang til gang. En bøvlet løsning, medmindre du har et meget stort antal brugere. Samtidig er det ikke så svært at omgå, når man har adgang til netværket som din nabo har. Vedkommende kan jo bare gøre som dig og godkende de evt. gæster han får?

Jeg har søgt lidt på www.tdc.dk og fundet vejledningerne til dig

Først lidt om, hvorfor det er en risiko at dele sin forbindelse. Sker der noget ulovligt, er det dit ansvar, du kan IKKE sige det er nabo'en!

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6101 

Her er en generel vejledning til din HomeBox. Du kan se hvordan du skifter dit trådløse netværks adgangskode - hvilket jeg vil anbefale dig at gøre. Og ikke give det til nogen derefter

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23709 

Her er vejledning til, hvordan du giver dine enheder fast LAN adresse, altså bruger MAC filtreringen. 

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23676

Før du går igang med at pille i din HomeBox, vil jeg anbefale dig, at du er sikker på du ved hvad du gør. Hvis du piller i de dele af HomeBoxen, er den ikke længere supporteret, før den har været nulstillet. Det er mit indtryk, at når du er nød til at spørge, skal du være forsigtigt, det er rimeligt nemt, nemlig. (Jeg vil hellere være ærlig nu, end du får bøvl senere!)

Hvis du kender nogen, som kan hjælpe dig, så prøv at tage fat i dem, inden du går igang.

Hilsen

Hej Patrick

1.000 tak for et fyldestgørende svar, det er service.
Til det med deling af forbindelsen kan jeg svare, at jeg ikke har læst det med småt, så jeg sætter pris på, at du pointerer dette overfor mig. Jeg sørger for at nulstille HomeBox'en og på den måde smide naboen af. :-)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Lige en lille kommentar til Patrick. Det du beskriver som MAC filtrering er ikke MAC filtrering, men DHCP reservations, Det spærer jo ikke for andre der kan komme på. De giver bare faste IP til den enhed hvis MAC der er blevet indtastet. Et MAC filter er et sted hvor du indtaster de MAC adresser der enten må, eller ikke må komme på nettet. På mit trådløse accesspoint kører jeg med MAC filtrering (Jeg har ikke Homebox, så det hjælper ikke her) dvs. at De enheder hvis MAC jeg har indtastet kan komme på mit netværk, hvis de kender min kode. Men selv hvis f.eks. naboen gætter min kode kan hans enheder IKKE komme på, da hans MAC adresser ikke er indatstet som tilladt. Så et MAC filer er en liste over MAC adresser der enten er åbnet for , eller spærret for, alt efter hvilken opsætning man laver.

Hej Brian

Det er lige nøjagtigt det, du beskriver, som var min intention - uden at jeg har fundet ud af det praktiske på min router endnu, meeen jeg giver sgu ikke op så nemt. Jeg tænker, at MAC filtrering kan være med til at øge sikkerheden på den trådløse del, da kun tilladte/indtastede/kendte MAC adresse kan koble sig på. 

Hjemme ved mine forældre findes en Linksys router, der var det meget nemt at opsætte MAC filtrering (der findes et hav af vejledninger på nettet). Når det er sagt, synes jeg, at de forskellige routeres konfigurationssider ikke spor ligner hinanden, så det besværliggører hele den praktiske proces for os, der ikke har den store viden inden for konfigurering af netværk.

Når muligheden nu eksisterer, så hvorfor ikke anvende MAC filtrering som en del af netsikkerheden.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)