Svar

Man kan NEMT ændre DNS i HomeBox'en. Og få Chromcast og unblock-us til at virke!

Hej alle.

I lang tid har vi fået af vide fra TDC, at man ikke kan ændre DNS i deres HomeBox.

Det er dog IKKE sandt!

Netop nu kører jeg med unblock-us DNS. Det vil sige at jeg kan se amerikansk Netflix via min chromecast.

På de nyere af chromecast'en er DNS adressen på den wired til 8.8.8.8 og 8.8.4.4

Det er dog ret nemt at omgå.

Man skal bare blokere for 8.8.8.8 og 8.8.4.4 i sin router. På den måde tvinger man enheden til at vælge routerend DNS adresse.

Jeg vil meget gerne dele ud af min viden mht. hvordan jeg har ændret DNS osv., men jeg vil lige cleare det med en TDC medarbejder først.

Der er ikke på nogen måder tale om et hack. Det er en indstilling som står pivåben i jeres router, og som man kan tilgå via JavaScript og AJAX...Der mangler bare et lille fint interface til under "DHCP konfiguration"?

Jeg undrer mig meget over, hvorfor i ikke får lavet dette menupunkt i jeres router? Det er jo ren JavaScript og html, så det burde tage max. 1 time at fixe?

Er det ok med jer (TDC) at jeg fortæller folk hvordan de kan ændre DNS? Selvfølgelig på eget ansvar og uden support fra jeres side osv?!   

- Fortsat god dag til jer alle :-D

icon

Bedste svar af PeterA1 14 april 2014, 03:35

Boksene er sat op som de er, for at det skal være brugervenligt.

De opsætninger der kan laves via brugerinterfacet, kan umuligt være den enkelte brugers problem. Hvis det er en fejl det kan lade sig gøre, så er det noget boksens ejer (TDC) må sørge for at blokere.

Men hvorfor skulle der være noget problem i det? Du kan selvfølgelig ikke forvente, at der kan ydes nogen form for hjælp til den slags, som du også selv er inde på. Hjælpen må nødvendigvis være centreret om standardopsætningen. Men hvis du har lyst/evner til at ændre på dem - det kan umuligt være et problem. Så lige så længe det man laver om forsvinder igen når man trykker på reset, så må det være i orden. Ellers kunne man jo komme til at overtræde regler uforvarende. Og uforvarende overtrædelse af regler - det er skire tabersager. Forstået på den måde, at i dette tilfælde ville TDC være sikre på at tabe en sag mod dig, ligegyldigt hvor de end måtte rejse den.

Der står heller ikke nogen steder, at man ikke må lave om på indstillinger på sin forbindelse. I proksis er det alligevel altid muligt at spore en forbindelse. Indholdsudbyderne er bare ikke særlig omhyggelige med det, da de naturligvis hellere vil sælge deres indhold, end agere vagthund.

Så der er ingen grund til at antage, at der på nogen måde skulle være nogen problemer i din "løsning".

Vh

Peter

Se original

11 Kommentarer

michaelstrange skrev:
Der er ikke på nogen måder tale om et hack. Det er en indstilling som står pivåben i jeres router, og som man kan tilgå via JavaScript og AJAX...Der mangler bare et lille fint interface til under "DHCP konfiguration"?

- Fortsat god dag til jer alle :-D

Hej Michaelstange

Tak for dit indlæg

For at sige det som det er. JEG har ikke en skid forstand på det du skriver, men som jeg læser det ser det ud til at du har fundet en brist i  tdc's router, og jeg kan da ikke forestille mig andet end at En TDC medarbejder godt lige vil se på din tråd.

Derfor vil jeg få en til at kikke på din tråd, så du ved hvad du må fortælle videre eller hvad du ikke må, også selvom det normalt  ikke er her på forum det er den rigtige kontakt til TDC. 

Du ønskes også en god dag, men også en god uge. 

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Boksene er sat op som de er, for at det skal være brugervenligt.

De opsætninger der kan laves via brugerinterfacet, kan umuligt være den enkelte brugers problem. Hvis det er en fejl det kan lade sig gøre, så er det noget boksens ejer (TDC) må sørge for at blokere.

Men hvorfor skulle der være noget problem i det? Du kan selvfølgelig ikke forvente, at der kan ydes nogen form for hjælp til den slags, som du også selv er inde på. Hjælpen må nødvendigvis være centreret om standardopsætningen. Men hvis du har lyst/evner til at ændre på dem - det kan umuligt være et problem. Så lige så længe det man laver om forsvinder igen når man trykker på reset, så må det være i orden. Ellers kunne man jo komme til at overtræde regler uforvarende. Og uforvarende overtrædelse af regler - det er skire tabersager. Forstået på den måde, at i dette tilfælde ville TDC være sikre på at tabe en sag mod dig, ligegyldigt hvor de end måtte rejse den.

Der står heller ikke nogen steder, at man ikke må lave om på indstillinger på sin forbindelse. I proksis er det alligevel altid muligt at spore en forbindelse. Indholdsudbyderne er bare ikke særlig omhyggelige med det, da de naturligvis hellere vil sælge deres indhold, end agere vagthund.

Så der er ingen grund til at antage, at der på nogen måde skulle være nogen problemer i din "løsning".

Vh

Peter

Her er kommandoen, som skal fyres af fra console i browseren. 

I chrome: CTRL+SHIFT+J

I IE: F12 og find Console menupunktet.

Her sætter jeg DNS adressen til 208.122.23.23

------------------------------

var req = $.gui.client.newRequest(); req.setValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='2']/DNSServers", "208.122.23.23"); req.send();

Hvis det ikke lige virker, kan det være at man skal ind under "DHCP Konfiguration", fyre kommandoen af i console, og trykke på "gem" knappen.

Her er kommandoen til at se, hvad DNS adressen står til:

var req = $.gui.client.newRequest(); req.getValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='2']/DNSServers"); req.send();

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

Fedt fundet...

Ved du så ogaå hvordan man sætter to DNS servere??

Jeg køre med firmware H7400035I og i den kan man lidt mere med DHCP serveren, men dog ikke ændre DNS og kan se at der er mulighed for to DNS server adresser, og via dit java inject så retter den dem begge to, og jeg kunne godt tænke mig at have den primære til min egen DNS server og den sekundære til routerens DNS server...

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Helt har modtaget fra andre medlemmer.

Hej alle.

Jeg ser lige denne tråd og tænker - hvad går dette da ud på ???

Hvad skal jeg dog kigge lidt i routeren for at ændre dns for ??????

Er der een af de mange dygtige brugere herinde der kan løfte sløret for hvad dette hush hush skal gøre godt for og evt. bruges til ?

pft

mvh

/

Hej. Det er fordi at Chromecast'en ikke tillader at man ændre DNS. Den er default sat til google's DNS. Derfor kan man ikke bruge unblock-us, til at se den amerikanske version af Netflix f.eks...

Den eneste måde at omgå denne blokering på, er ved at blokere for google DNS, på sit eget interne netværk, og så sende en anden DNS us derfra.

Giver det mening?!

Hej Michael,

Fedt trick du har fundet og tak fordi du delte det. Jeg har dog nogle problemer med at få det til at virke.

Jeg kan ændre DNS ved at bruge:

• var req = $.gui.client.newRequest(); req.setValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='1']/DNSServers", "208.122.23.23"); req.send();
(bemærk uid='1' istedet for uid='2'som du skriver, da det gav en unknown xpath error).

Hvis jeg kalder:

• var req = $.gui.client.newRequest(); req.getValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='1']/DNSServers"); req.send()
Kan jeg se at DNS server er ændret, men den ser ikke ud at bruge den nye DNS og hvis jeg genstarter homebox bliver den nye DNS reset :-(.

1. Kan du få det til at virke med ændret DNS uden at genstarte homebox? eller gemmer den ændret DNS server efter genstart?
  2. Kan du få den til at sætte både primær og sekundær DNS? Hvordan hvis ja?
På forhånd tak

Kan jeg også bruge denne metode til at sætte homeboksen til at bruge Googles DNS (8.8.8.8/8.8.4.4)??

- og hvad villle jeg skulle skrive? Kan jeg få lidt hjælp til det?

var req = $.gui.client.newRequest(); req.setValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='1']/DNSServers", "8.8.8.8"); req.send();

- hvrodan ville jeg kunne få fat i 8.8.4.4?

Dette virkede fint for mig indtil for et par dage siden; nu kan jeg ikke længere ændre DNS. Er jeg den eneste med det problem?

Det samme her.

når jeg skyder den af får jeg denne her undefiend...

var req = $.gui.client.newRequest(); req.setValue("Device/DHCPv4/Server/Pools/Pool[@uid='2']/DNSServers", "208.122.23.23"); req.send();
undefined
2jquery.printf.js:1 Cli

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)