Spørgsmål

Langsomt wifi - for mange enheder

Jeg har meget langsomt wifi og har netop talt med Kundeservice, som har testet forbindelsen, som kører som den skal. Ergo er det fra routeren og ind problemet er.
Jeg har fået at vide, at det nok skyldes, at jeg har for mange enheder koblet på mit wifi. Jeg har 7-8 wifi-forbindelser og 3 kabelforbindelser.
Kan det virkelig være rigtigt? Det er jo bare en almindelig familie, tænker jeg.
Mvh. Søren
PS: Har selvfølgelig været igennem tænd/sluk af router og ændring af kanaler - det hjælper ikke.

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router bruger du?
Hvid TDC Homebox
Omdømme 7
Badge +7
Kender ikke meget til den. Har den både 2,4 og 5 GHz wifi?
Omdømme 7
Badge +7
Så vidt jeg kan se har du begge frekvenser. Har du prøvet at fordele dine enheder jævnt over de 2 frekvenser? En af grundene til dine problemer kunne være en af senderne (radioer) er overbelastet. Hvilke wifi dimser tilslutter du?
Den har begge frekvenser, ja. Jeg bruger dem begge to i flæng fordi at skifte mellem dem nogle gange giver en midlertidig forbedring af hastigheden.
I det daglige er der fire macs, to iphones og en ipad i brug på wifi. Der er også et Apple tv og et Samsung fjernsyn. Når mine børn er hjemme eller vi har gæster kan der komme et par computere og telefoner mere på.
På kabel har jeg en yousee-boks, en printer og en NAS-enhed.
Dertil er der en repeater, som har en enkelt enhed tilsluttet med kabel (mit træpillefyr).
Omdømme 5
Badge +4
Hej sorenhoumoller.

Hvis bare EN af enhederne på en frekvens laver noget der genererer en jævn strøm af data. Det behøver ikke at være meget data, så VIL den enhed spærre for alle andre på den frekvens. Det kan være streame video (HBO, Netflix osv.) eller bare online gaming. Og det gælder uanset hvilken frekevns. Hvis du vil ud over det kræver det nyere og hurtigere routere med flere sender/modtagere (Normalt flere antenner) For en normal Router (Det gælder nok alle udbyderes routere) har kun én sender/motager pr. frekvens, og så er der kun EN enhed der kan sende eller modtage af gangen (Lige som en gammeldags Walkie Talkie) ellers kommer enhederne til at "Snakke i munden på hinanden" ) Så hvis der er en der "snakker" meget spærrer den enhed for alle andre enheder. Den eneste sikker måde at få stabil interner er via ledning.

Venlig Hilsen

Brian
Brian, det er fint - men hvordan finder jeg ud af hvilken enhed det er, der laver balladen? Jeg kan jo ikke kable alting.
Hvis man så forestiller sig, at jeg kan identificere enheden, hvad gør jeg så?
Omdømme 5
Badge +4
Hej igen.
Det kommer jo helt an på hvad det er der gør at den er en "båndbredte spiser" hvis det er fordi der bliver set streaming, kunne man f.eks, hvis muligt, sætte den enhed til 5 Ghz, og alle andre på 2,4 eller omvendt. Du skal også være opmærksom på hvis du er for langt væk fra routeren, eller der er noget imellem der kan forstyrre signalet (køleskab, Spejl, et eller andet af metal) så kan en enhed der har dårligt signal også ødelægge det for alle andre i det den enhed konstant vil bede om at få en datapakke gensendt, og dermed også lægge beslag på båndbredden. WiFi er desværre ikke en god måde at connecte. Min anbefaling er hvis det er muligt at tilslutte med ledning, bør det gøres. Eller evt. anskaffe et ekstra accesspoint, så trafikken bliver fordelt over flere antenner. Jeg har et par enkelte tips:
1. Router skal stå Højt og frit (Ikke under sengen, bag sofaen, inde i skabet, eller bag moster Annas vase.
2. Fri forbindelses vej. (For mange vægge imellem (Især i beton blokke, eller gamle huse), Se om der er noget i vejen (Spejl, Fryser, Køleskab el.lign af metal der kan skærme)
3. Se om der er for mange på samme frekvens (Kan hvis man har en android, gøre med WiFi Analyzer af farproc)
4. For store afstande (Medførerr for dårlig forbindelse, og dermed mere støj.
5. Brug Ledning hvor det er muligt.

Venlig Hilsen

Brian
Hej Søren
Jeg har præcis de samme problemer og jeg mistænker Homebox routeren til at være noget skod. Jeg blev tvunget til at skifte router fra tilgin til homebox og har haft problemer siden. Intet i mit hjem har ændret sig ud over routeren
Omdømme 5
Badge +4
Hej John66
Du skal nok ikke regne med at Yousee, eller en anden ISP for den sags skyld, bruger Highend routere som deres router. Hvis du vil have fin forbindelse, og har mange enheder. Bør man overveje om man skulle anskaffe sig et par ekstra Accesspoints (IKKE Extendere!!) Evt. Nogen i den lidt mere professionelle ende hvis man har enheder der har et stort data forbrug på WiFi. eller tilslut de enheder med ledning. Evt. se her for eksempel på billige, men stabile, og i den professionelle ende af Accesspoints (de største kan klare mange hundrede samtidige brugere..) http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=ubiquiti%20unifi%20ap

Venlig Hilsen

Brian

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)