Krav til egen modem/router

Hej

Mit spørgsmål er ganske simpel, hvilke krav skal et nyt modem eller en router have, for at kunne bruges til både TV og Internet, har kunne se der var en guide et andet sted på hjemmesiden her, men med en meget indviklet forklaring, og ville derfor høre om der var nogle specifikke krav til hardware og funktioner i et nyt modem eller router.

MVH

Dennis

5 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Først, hvis det er TDC TV du skal bruge, så kan du nok kun bruge TDC's egen router, men ved det ikke, kan være der andre der kan svare på det. Jeg bruger ikke TDC-TV

Desværre er svaret ikke helt så simpel, som sprøgsmålet, og det bliver nok lidt teknisk Glad humørikon

Hvis du med TV mener f.eks. Netflix, Viasat.dk, HBO el.lign så kan alle routere bruges. Forskellen i routere, og prisen på routere, er i hvor hurtig den router, og hvor mange sessions/forbindelser den kan have samtidig, og behandle.

Først lidt kort netværksteori. Trafikken på nettet består af pakker. Hvar pakke er pakket ind i flere for skellige lag. Modsat en Switch (Dem du normalt har siddende BAG din router), skal en Router Pakke en pakke op, Kigge på adressen, bestemme hvor pakken skal hen, pakke pakken ind på ny, og sende den til den rigtige adresse. Hvorimod en switch ikke skal pakke pakkerne op, men kan så kun se lokale adresser, og bare sende dem videre.

De normale D-link, Netgear, Asus, Linksys og Cisco til hjemmebrug, kan normalt bruges til det hele. Det er først hvis vi snakker hastigheder over 30-40 mbit sammenlagt (f.eks. 20/2 =22Mbit i alt) at det kan betale sig at iverstere i de noget dyrere routere. Eller hvis man har brug for mange connections (f.eks. har en spille server bag router, eller på anden måde har mange indkomne, eller udgående forbindelser). Eller du vil køre med specielle opsætninger, som f.eks. VPN el.lign. 

Hvis du ikke laver andet end strame Netflix, eller surfe på nettet, læse mail osv. Så køb en billig router af de kendte mærker. evt. en med kraftigere WIFI hvis du har dårlig forvbindelse (Betyder så også lidt dyere).

Til privat brug er det nok lidt at skyde gråspurve med kanoner, hvis man inverstere i en professionel router f.eks. Cisco 1921 Router. Der snakker man også priser på 5000 - 7000 for grundudgaven, UDEN VPN osv Glad humørikon

Det er til TDC TV jeg tænkte på, men kan forstå at man sagtens kan bruge en anden router til det men man skal bare ind i selve routerens egen software og ændre lidt i opsætningen, grunden til at jeg i bund og grund spørger er faktisk at jeg overvejer at købe en Galaxy S5 når den kommer og derfor gerne vil kunne udnytte AC standarden på WiFi men det kan TDCs router ikke køre og så sidder jeg også og spiller meget online og ved at jeg til altid har den længste loading tid når jeg spiller med andre og ved ikke om det er min hardware eller om det er routeren der er den ansvarlige på det område
Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Det er selvfølgelig teknisk muligt men du har brug for en router med indbygget adsl/vdsl modem

Da der bruges 2 adsl kanaler skal den understøtte dette.

Det er vigtigt at du gør dig klart at vi på ingen måde kan yde support på dette samt at hvis der opstår fejl og vi kommer ud til dig med en tekniker som konstaterer at de fungere fint med en homebox vil det automatisk udløse en regning for besøget.

mvh

Jan

og hvordan ser jeg så lige helt præcist det?? er der noget specifik man skal kigge efter under specifikationer på routeren? er lidt lost lige nu

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Alexsus har modtaget fra andre medlemmer.

De oplysninger man skal bruge for at bruge eget modem/router kan ses her,

http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/publish.php?id=26168

bemærk dog at det er fra erhvervs siden, så der kan være nogle ting der er anderledes, og husk hvis der opstår problemer og du ikke kan komme på så hjælper TDC kun hvis du betaler ved kasse 1...

Fra linket vist oven over, bemærk teksten!

Hvis dit modem skal håndtere andet end internettrafik (f.eks. MPLS, bredbåndstelefoni eller TV), så skal der være tale om et avanceret modem, som kan opdele trafikken til forskellige porte, alt efter, hvilken VPI/VCI, kommunikationen kommer ind på

Hvilke modems der så kan det, ud over homeboxen, er jo et godt spørgsmål som Google nok er bedst til at besvare...

Hvad angår det at du synes den loader langsomt når du spiller, så er det nærmere din PC der er "langsom" til at indlæse filerne, det er nemlig de færeste spil hvor man skal hente en masse data fra en server som så skal indlæses ved hver bane...

I langt de fleste tilfælde så er alt de data der skal bruges ved bane skift allerede en del af spil installationen, det er efter banen er indlæst at man udveksler de fleste data med serveren, så som hvor de andre er på banen og at nu er du død...

Jeg har en 20/2 forbindelse og spiller tit med et par andre og min PC har en SSD med windows på og en traditionel harddisk med alle spillene på, jeg indlæser næsten altid banerne hurtigere end dem jeg spiller med, men der er heller ingen af dem der har en SSD i deres PC...

De har alle sammen 20/2 eller mere, den ene har en 100/100 fiber og han er næsten altid den sidste der er færdig med at indlæse banen...

Jeg tror du vil se størrer glæde ved at sætte en SSD, enten til både windows og spil men eller så kun til windows, der bliver nemlig cached en del af spillet på system disken (der hvor windows er installeret) som gør det vil køre hurtigere.

Så er der det med 802.11ac som jeg godt kan forstå du vil prøve af, du skal bare huske en ting, den kan kun bruger ac mellem din mobil og router/access point og eventuelle andre enheder med ac, men er der ingen andre med ac så hjælper det intet, din internet forbindelse er meget langsom i forhold til hvad ac kan levere så du vil aldrig udnytte ac til fulde, end ikke hvis du ser netflix på din mobil...

Der hvor det kan gøre den største gavn er ved overføresler af store filer, og de fleste test tyder på at det kun lige slår 802.11n som det er nu, men ac er heller ikke færdig udviklet endu så det bliver nok bedere som de for udviklet på det...

Men mit råd til dig vil være at købe et 802.11ac access point i stedet for og sætte til din homebox og så slukke for det trådløse netværk der er indbygget i homboxen, så for du et meget bedre trådløst netværk end det homeboxen kan levere og du slipper for at skulle rode med forbindelses info og resikere at betale en formue hvis det ikke virker med eget modem...

Forskellen mellem en router og et access point er at routeren har DHCP, DNS server og firewall plus lidt andet i de fleste tilfælde, det har et access point som regel ikke, og hvis man allerede har en router er der ikke nogen ground til at havde flere af dem, det skaber bare dobbelt NAT og andre problemer hvis man ikke passer på.

Men der findes nogle routere der ude hvor man kan slå dem over på access point funktion, så de slår router delen fra, så den slags er også en mulighed...

De fleste access points er lidt billigere fordi de ikke skal havde router funktioner og derfor ikke behøver helt så kraftig hardware, så der kan være lidt at spare når du jo allerede har homeboxen som router...

Med et access point kan du også nemmere sætte det et sted midt i huset så du får den bedste dækning fra alle steder i huset, selv om din router står eks, kælderen eller på loftet eller hvor dit multistik/KAPstik/telefonstik nu er. Så trækker du bare et LAN RJ45 Cat.5e eller Cat.6 kabel fra din homebox til access pointet, og så giver du det en fast IP i access pointets interface som er eks 192.168.1.2 hvis altså din homebox har 192.168.1.1, så ved du altid at dit netværksudstyr har de første IP adresser, og er nemt at få fat på hvis du skal ændre noget.

Men beslutter du dig for den løsning kan du bare sige til så er der masserer her inde der kan hjælpe dig med opsætningen så det bliver rigtig godt... Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)