Svar

IP-adresse og IP-information

• KMA
  • Deltager
  • 5 kommentarer
Jeg modtager nedennævnte information når jeg går ind på siden www.whatismyipaddress.com:

Under generel IP-information ud for Servies står: Suspected Network Sharing Device.

Har abonnement hos TDC, men deres ellers dygtige hotline medarbejdere kendte ikke til hjemmesiden, og viste ikke hvad det betød.

Kan nogen i forummet hjælpe?

icon

Bedste svar af KMA 2 oktober 2013, 11:32

• Løningen på problem med aktuel lokalitet er helt simpelt: Kender du én med iPhone, så inviter personen til kaffe, og bed personen om at slå "lokalitetstjeneste" til på iPhonen, og problemet er løst.
Med hensyn til en forklaring, skal jeg forsøge at forklare det så fyldestgørende som muligt:

Da din iPad ikke har indbygget GPS (kun modellerne med mobildata har dette), skal din iPad på anden vis kende din placering. Dette kan ikke lade sig gøre særligt præcis via din internetforbindelse i husstanden, nogle gange op til flere kilometers tolerance.

Apple har derfor en løsning på dette. Når en af deres produkter som netop har GPS finder et trådløst netvært (det hele køre i “baggrunden”, og opdages slet ikke af brugeren), sendes der en besked til Apple om at; “hov, her et netværk der ikke er set før med en af vores iPhones (som jo har indbygget GPS), vi fortæller lige den “computer” Apple har, at jeg har set dette nye trådløse netværk”.

Grunden til iPhonen ved netværket er nyt, er at alle netværk udsender det der hedder en “MAC-adresse”, som er et unikt nummer ligesom en nummerplade på en bil.

Nu ved iPhonen altså to ting:

1. Hvad er “nummerpladen” på det nye netværk
2. Hvor var iPhonen da den så dette nye netværk

Med de to ting kombineret, og sendt til Apples computer, kan din iPad nu “hente” disse informationer. Det smarte er nu, at det faktisk var dit netværk iPhonen så, mens den samtidigt ved, at det er set på din adresse.

Altså dit netværk er nu igen tilføjet på listen og din iPads lokation stemmer igen med virkligheden.

Som side note, er der sikkert én på nordsjælland som tidligere har indsendt/opsagt sin YouSee forbindelse, og du har så fået hans gamle router og den dertilhørende unikke “nummerplade” (MAC-adressen)

Til sidst, “lokalitetstjeneste” slår man til under: “indstillinger” > “Anonymitet” oppe i toppen ses “lokalitetstjenester” > “Til”. Gør dette på iPhonen når du får besøg.

Ydermere skal iPhonen selvfølgelig kunne se det netværk du bruger iPaden på, men ellers er det faktisk så “simpelt” at løse problemet.

25. September 2013 at 22:46

Se original

9 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints whome har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Det er en meget troværdig side                          Blinkende humørikon

Prøv at se hvad de skriver om ->

Suspected Network Sharing Device

Vi mener, at denne IP-adresse er den offentlige IP-adresse på en router eller firewall med mere end én enhed bag det. Dette betyder ikke, at din computer eller netværk er blevet hacket eller kompromitteret. Dette er en fælles status for en bolig forbindelse med flere enheder (en familie osv.).

Er det noget du genkender, for du har vel ikke en proxy-server kørende            ?

Ja, undskyld ...... men hvad er en Proxy-server?

Hvad menes der med en router med mere end én enhed bag.

Min router er fra TDC og installeret for ca. 14 dg. siden.

Hvorfor jeg spørger er, at jeg har et lille problemet:

Min iPad fortæller mig, når lokalitetstjenesten er slået til, at jeg befinder mig ved Fredensborg i Nordsjælland og jeg er altså i Midtjylland. 

Når jeg kommer udenfor rækkevidde til min routeren, er aktuel lokaliteten rigtig.

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints whome har modtaget fra andre medlemmer.

Det lyder ikke til at du har proxy server, så det springer vi over                  Blinkende humørikon

Mht. det andet, menes der, om der flere forskellige enheder tilstluttet routeren, som f.eks din ipad.

Og ang. din ipad, er det muligt du skal sætte den op, som vist her:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=30349

Routeren blev sat op efter linken http://kundeservice.tdc/privat for ca. 14 dage siden.

(ændring af abn. til HomeDuo).

Mit problem har siden været:

NÅR LOKALTJENEST ER SLÅET TIL PÅ MIN IPAD (KUN MED WI-FI) OG DEN BEFINDER SIG INDEN FOR MIT NETVÆRKS RÆKKEVIDDE,  BEFINDER JEG MIG FREDENSBORG I NORDSJÆLLAND, MEN JEG BEFINDER MIG REELT I MIDTJYLLAND?

Er Ipaden udenfor mit netværks rækkevidde eller jeg logger på en bekendts netværk er lokaliteten rigtig.

Kan routeren tidligere have været opstillet i Fredensborg???

Kan nogen hjælpe med dette underlige spørgsmål?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Når du går på via WiFi, så er den router du kobler op til der bliver identificeret via dens IP adresse.

I princippet er IP-adresser lagt ud på samme måde som det blev gjort for år tilbage med fastnet-telefonnumre, hvor man ud fra nummeret kunne se hvor i landet telefonen stod.

Det er bare kun i princippet det går. I praksis bliver nummerserier flyttet rundt efter behov. I den database som din Ipad kigger i, er IP-nummeret åbenbart lokaliseret til Fredensborg. Det ved du jo så bare ikke er korrekt.... :-)

Det har ingen som helst praktisk betydning - bortset fra man f.eks. får præsenteret en forkert lokalvejrudsigt. I de fleste tilfælde er det muligt at selv placere sig mere korrekt.

vh

Peter

Svar til Peter A.:

Hvis jeg søger min ip-adressen under www.my.ip.dk er placeringen under region Syddanmark.

Søger jeg for at finde min iPad, (forestiller mig at den er blevet stjålet), så kommer adressen hvor den ca. er på Sjælland, selvom iPaden ligger i min garage??

Mon " find min iPad" er  knyttet til det kort, der ligger fast i programmet og ikke kan slettes som andre apps?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

For en enhed der kun benytter WiFi til stedbestemmelse er denne ikke praktisk anvendelig i f.eks. den slags programmer som du nævner.

Det ville i givet fald være det WiFi netværk den ville få fat i der ville give stedbestemmelsen, og igen ville nøjagtigheden så afhænge af hvor det pågældende netværks IP var blevet placeret i div. databaser.

Der findes flere forskellige Apps der kan klare positioneringen - men hvilke databaser hvilke af dem bruger - det ved jeg ikke noget om..... Men sandsynligvis er der ca. lige mange fejl i dem alle.

IP-nummerserier flyttes rundt efter behov. Sågar mellem lande..... og der findes intet officielt register. Det kommer der heller ikke da det ville være i modstrid med den måde internettet er bygget op på.

I mange apps er det muligt at give den korrekte placering - og hvis det er det i din app - er du med til at forbedre den pågældende database. Ellers må du nok leve med fejlvisningen. Dere r i hvert tilfælde ikke nogen der har gjort noget forkert :-)

Vh

Peter

• Løningen på problem med aktuel lokalitet er helt simpelt: Kender du én med iPhone, så inviter personen til kaffe, og bed personen om at slå "lokalitetstjeneste" til på iPhonen, og problemet er løst.
Med hensyn til en forklaring, skal jeg forsøge at forklare det så fyldestgørende som muligt:

Da din iPad ikke har indbygget GPS (kun modellerne med mobildata har dette), skal din iPad på anden vis kende din placering. Dette kan ikke lade sig gøre særligt præcis via din internetforbindelse i husstanden, nogle gange op til flere kilometers tolerance.

Apple har derfor en løsning på dette. Når en af deres produkter som netop har GPS finder et trådløst netvært (det hele køre i “baggrunden”, og opdages slet ikke af brugeren), sendes der en besked til Apple om at; “hov, her et netværk der ikke er set før med en af vores iPhones (som jo har indbygget GPS), vi fortæller lige den “computer” Apple har, at jeg har set dette nye trådløse netværk”.

Grunden til iPhonen ved netværket er nyt, er at alle netværk udsender det der hedder en “MAC-adresse”, som er et unikt nummer ligesom en nummerplade på en bil.

Nu ved iPhonen altså to ting:

1. Hvad er “nummerpladen” på det nye netværk
2. Hvor var iPhonen da den så dette nye netværk

Med de to ting kombineret, og sendt til Apples computer, kan din iPad nu “hente” disse informationer. Det smarte er nu, at det faktisk var dit netværk iPhonen så, mens den samtidigt ved, at det er set på din adresse.

Altså dit netværk er nu igen tilføjet på listen og din iPads lokation stemmer igen med virkligheden.

Som side note, er der sikkert én på nordsjælland som tidligere har indsendt/opsagt sin YouSee forbindelse, og du har så fået hans gamle router og den dertilhørende unikke “nummerplade” (MAC-adressen)

Til sidst, “lokalitetstjeneste” slår man til under: “indstillinger” > “Anonymitet” oppe i toppen ses “lokalitetstjenester” > “Til”. Gør dette på iPhonen når du får besøg.

Ydermere skal iPhonen selvfølgelig kunne se det netværk du bruger iPaden på, men ellers er det faktisk så “simpelt” at løse problemet.

25. September 2013 at 22:46

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P