Hvorfor downloader jeg langsommere, hvis jeg uploader meget samtidig?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ulf har modtaget fra andre medlemmer.

• Ulf
  • Tidligere administrator
  • 755 kommentarer
Vidste du, at dine upload- og download-hastigheder hænger sammen? Og at hvis du uploader med fuld hastighed, kan det påvirke den hastighed, du kan downloade med?

Emnet dukker op en gang i mellem her på forumet, og brugeren BrianHHansen har begået en glimrende redegørelse for hvordan det hele hænger sammen, i et svar til brugeren mogensbjoern:

Up og Download Hastigheder vil ALTID påvirke hinanden, hvis de bliver kørt helt ud med trafik. det er den måde som en IP forbindelse virker. Jeg vil kort se om jeg kan forklare hvordan alle enheder snakker på et netværk.

2 enheder der snakker sammen, over nettet, skal bruge både UP- og DOWNload. De komunikerer ved at der bliver sendt datapakker frem og tilbage mellem dem. En datapakke (Eller samling af pakker) der bliver modtager vil, ved en normal IP forbindelse, udløse en besked tilbage til afsender om at pakken(Samlingen) er modtaget. Eller hvis der var fejl i data, bede om at få gensendt pakke nummer xxxx. Hvis så forbindelsen er optaget af trafik i den ene eller anden retning, vil "samtalen" bliver forsinket den ene eller anden vej. derfor virke langsom.

Det er dog lidt anderledes hvis man har en Wi-Fi forbindelse. Hvis der er flere der trækker på den trådløse forbindelse skal man altid tænke på at en trådløsforbindelse er kun en radio! den virker som en gammedags Walkie-Talkie. Der er kun ÉN enhed af gangen der ENTEN kan sende ELLER modtage, Man kan ikke begge dele samtidig. Så skal der være flere sender og modtagere til rådighed.. Så hvis der er en enhed der bruger meget trafik på Wi-Fi (f.eks. Netflix) kan det sænke hastigheden for andre enheder drastisk. Desuden er det en god ide at finde ud af om der er andre naboer der bruges samme frekvens. (Igen Walkie-Talkie, Man snakker i munde på hinanden.)

Hvis du vil være sikker på at kunne "Snakke" på nettet, skal du have en Router hvor du kan køre QOS (Quality Of Service) på f.eks. IP adresser, og i den kan man begrænse hvor meget hver enkelt enhed har til rådighed af båndbredten, eller prioritere trafikken til vigtige ting (f.eks. Netflix)

Håber det kunne hjælpe lidt på det.

Har du spørgsmål eller kommentarer til hvordan tingene hænger sammen? Hop ind i tråden og skriv med Glad humørikon

/Ulf

3 Kommentarer

Ja....men f. eks. mit aktuelle tilfælde, en 10/1  ADSL med homeduobox 

(ha , som mange andre er det en 20/2 der er blevet nedgraderet til 10/1, fordi der er sølle 2 km til centralen  !!  ?  ;)

Hvis jeg oploader f. eks. billeder til nettet, dør netradio (ved godt det er udp stream) og anden performance på download bliver ubrugeligt. ( kablet netværk )

En hastighedstest viser ca. 700kB up og ca. 8-9 Mb down ( kablet netværk ).

TDC support  kan se at upload bliver "max`et ud" som de kalder det, når der sættes filer i kø til upload, men kan upload med 0,7Mb generere mangedoblet download traffik ?

Skyldes det :

1.    billig/dårlig router

2.    for dårlige gamle kobberkabler 

3.    den forkerte udbyder      

( El selskabets fiber ligger lige udenfor døren, men er lidt afhængig af min arbejdsgivers aftale med TDC )

en skuffet kunde.

Hej Skuffede kunde.

Du har glemt nummer 4. Glad humørikon

Hvad med at skifte arbejdsgiver. Overrasket humørikon

Meget glad humørikonKvinde griner højt

skifte arbejdsgiver , - ha , ja det gjorde jeg forlængst, inden jeg blev offer for een af TDC`s fyringsrunder, som jeg kan se at der er på beddingen igen.

( http://www.computerworld.dk/art/229786/advarsel-til-tdc-boss-fyringer-f-r-konsekvenser?utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS )

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)