Svar

Hvordan får jeg bedst hurtigt internet på 1. salen i mit hus?

• Deltager
  • 1 kommentar
Hej Forum

Jeg bor i et hus med to etager og har en TDC Homebox stående i stueetagen. Min søn spiller forskellige store spil over nettet, men det trådløse signal på 1. salen er desværre for langsomt til, at det fungerer for ham. Jeg har derfor brug for en løsning, hvor vi også kan få hurtigt internet på første salen.

Jeg har læst om forskellige muligheder for at forlænge det trådløse signal. Men jeg overvejer, om det vil være klogere at få trukket kabler fra stueetagen op på førstesalen.

Hvad er den bedste metode til at få hurtigt internet på første salen i mit hus. Jeg har to yngre drenge, der garanteret også vil kaste sig over online-gaming om et par år, så jeg vil gerne kaste nogle penge efter en løsning, der fungerer.

PS: Der er både telefonstik og tv-stik på førstesalen i mit hus. Jeg ved ikke, om det har betydning for, hvor krævende det vil være at få hurtigt internet på førstesalen.

Håber I kan hjælpe mig. På forhånd mange tak.

Jakob

icon

Bedste svar af BrianHHansen 27 juni 2015, 17:34

Hej Jakob.

Hvis der skal være hurtigt og stabilt nternet der skal bruges på 1. salen (Spil, Streaming osv.) Så er det kun trådet net (Netværksledning) der kan bruges. Trådløs (WiFi) er den mest ustabile løsning der findes. Især hvis der kommer flere computere på, der kører spil,Streaming eller andet der kræver en jævn stabil forbindelse. WiFi er som skrevet uegnet. Da den f.eks. er meget nem at forstyre (Trådløse fastnet telefoner, Blutooth, Startende/stoppende Frysere/Køleskabe osv. WiFi er princippet kun en normal radiosender. Så hvis noget kan forstyrre en radio, kan det også forstyrre et WiFi signal).

For at få netværket op på første salen er det en god ide at have en switch oppe på første salen, der kan være med til at dele netværket ud til flere værelser. Her er der priser på switche: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/switch.aspx For at få signalet op til din swtich kommer du ikke ud over at skulle trække en netledning op til første salen. (Her er der desværre ikke nogen nytte til at der er antenne, eller telefonstik, på første salen..) Når det er gjort sætter du ledningen i et af stikkene på Switchen, og i en af de gule stik på Homeboxen. og der skulle være forbindelse til nettet Meget glad humørikon

Venlig Hilsen

Brian

Se original

3 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej Jakob.

Hvis der skal være hurtigt og stabilt nternet der skal bruges på 1. salen (Spil, Streaming osv.) Så er det kun trådet net (Netværksledning) der kan bruges. Trådløs (WiFi) er den mest ustabile løsning der findes. Især hvis der kommer flere computere på, der kører spil,Streaming eller andet der kræver en jævn stabil forbindelse. WiFi er som skrevet uegnet. Da den f.eks. er meget nem at forstyre (Trådløse fastnet telefoner, Blutooth, Startende/stoppende Frysere/Køleskabe osv. WiFi er princippet kun en normal radiosender. Så hvis noget kan forstyrre en radio, kan det også forstyrre et WiFi signal).

For at få netværket op på første salen er det en god ide at have en switch oppe på første salen, der kan være med til at dele netværket ud til flere værelser. Her er der priser på switche: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/switch.aspx For at få signalet op til din swtich kommer du ikke ud over at skulle trække en netledning op til første salen. (Her er der desværre ikke nogen nytte til at der er antenne, eller telefonstik, på første salen..) Når det er gjort sætter du ledningen i et af stikkene på Switchen, og i en af de gule stik på Homeboxen. og der skulle være forbindelse til nettet Meget glad humørikon

Venlig Hilsen

Brian

Hej Brian

Mange tak for dit grundige og klare svar. Det var jeg lige det, jeg var på udkig efter.

Jeg har absolut ikke megen forstand på bredbånd etc., så jeg har lige et supplerende spørgsmål. Skal switch og PC forbindes af et kabel? Eller sender switchen et trådløst signal, som PC'en kan gribe?

Ved du, om opgaven med at få trukket kabel til 1. salen skal løses af en autoriseret elektriker? Eller er det noget menigmand må makke med?

Endnu engang mange tak for hjælpen

Mvh

Jakob

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej Igen Jakob.

Netværkskabler må du godt selv trække. (Det kabel der er nemmest, at have med at gøre, og som er hurtigest er det der hedder Category 5e (Også kaldet Cat 5e))

Og ja der skal trækkes et kabel fra Switch ud til computer. Men alt efter hvor mange porte (Netværksstik) der er i switchen kan der tilsluttes det antal der er (Dog minus en enkelt port, der selvfølgelig skal bruges til at føre signalet op til switchren fra Homeboxen Glad humørikon)

Man kan også sagtens få en elektrikker til at trække kablerne, men så skal man jo betale for det.

Der skal under alle omstændgiheder en ledning ind i hver af de rum du vil have trådet net til. Alt efter antallet af rum, kan man altid finde ud af hvor stor en switch man skal have (Antal Rum +1= Det antal porte der minimum skal være i switchen. +1 er jo til linket ned til Homebox).

Hvis du også vil udnytte trådløst oppe på 1. salen. Ikke til spil, men f.eks. bare have en Mobiltlf. eller Tablet/Ipad tilsluttet kan man tilslutte et Accesspoint til switchen også (Husk +1 port Glad humørikon) Et Accesspoint er bare en trådløsrouter, uden routerfunktion. Mange nyere routere kan sættes op til kun at være Accesspoint.

Venlig Hilsen

Brian

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)