Svar

Hvad betyder lamperne på hvid HomeBoix

1. Installationsvejledningen for hvid HomeBox findes øjensynlig ikke på websiden, så den har jeg fået med posten !
På side 20 er en liste over "stik og lamper" - men INGEN forklaring på lamperne. Og DET er mit problem.

2. Når jeg forbinder min PC til stik 2, 3, eller 4, så får jeg (som forventet) et grønt lys.
Når jeg forbinder til stik 1 får jeg både grønt og gul/orange lys (t.h.).
Hvad betyder det gul/orange lys mon ?
Det er jo ikke nok, at forbindelsen "tilsyneladende" virker.
icon

Bedste svar af perko 8 marts 2017, 14:24

Jo Lenovo L540 har en Gigabit ethernet port, og det er ikke hastigheden ud på nettet men udelukkende hastigheden på porten, altså mellem router og laptop.

Når man forbinder to enheder sammen via et ethernet kabel, forhandler de den bedste hastighed som portene i begge ender af kablet kan klarer, din Lenovo kan kører 10Mbit, 100Mbit og 1000Mbit, det sidste er det samme som 1Gbit

Hvis du kigger på http://shop.lenovo.com/dk/da/laptops/thinkpad/l-series/l540/?ef_id=WAyRPgAAAP2-Frpy:20170308131606:s#tab-tekniske_specifikationer

Kan du se:

Ethernet: Intel® 10/1000 Gigabyte Ethernet

Hvilket så ikke er helt korrekt, der skulle Gigabit ikke Gigabyte; men jo den kan klarer 1Gb = 1000Mb.

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 3
Badge
Nu har jeg ikke lige en homebox; men ofte for netværks udstyr betyder grønt lys, at forbindelsen kører 1000Mbit, og gul/orange at den kører 100Mbit, sådan plejer det i hvert fald at være med udstyr fra Netgear.
Tak for svaret, som ikke er et svar aligevel.

Min Lenovo L540 kan næppe klare 1000 Mbit/sek på et tilfældigt kabel; ej heller kan sådan en lavpris router fra YouSee. På fibernet.
OG, hvis det virkelig var sådan, at der er forskel på stikkene, så BURDE det fremgå af YouSee's dokumentation - også jfr. punkt 1.
Omdømme 3
Badge
Jo Lenovo L540 har en Gigabit ethernet port, og det er ikke hastigheden ud på nettet men udelukkende hastigheden på porten, altså mellem router og laptop.

Når man forbinder to enheder sammen via et ethernet kabel, forhandler de den bedste hastighed som portene i begge ender af kablet kan klarer, din Lenovo kan kører 10Mbit, 100Mbit og 1000Mbit, det sidste er det samme som 1Gbit

Hvis du kigger på http://shop.lenovo.com/dk/da/laptops/thinkpad/l-series/l540/?ef_id=WAyRPgAAAP2-Frpy:20170308131606:s#tab-tekniske_specifikationer

Kan du se:

Ethernet: Intel® 10/1000 Gigabyte Ethernet

Hvilket så ikke er helt korrekt, der skulle Gigabit ikke Gigabyte; men jo den kan klarer 1Gb = 1000Mb.
Omdømme 3
Badge
NB: jeg har selv kabel internet, og den router/kabel modem som jeg har klarer fing 1Gb på ethernet porten, det er faktisk normalen i dag, det klarer min Lenovo W540 arbejds computer også fint
Omdømme 7
Badge +7
Kablet skal også være i orden. Helst af typen cat5e eller højere. Har oplevet en del kinesiske cat5e (eller højere) kabler, som ikke kunne køre 1 gigabit. Nu er der kommet 2 nye ethernet standarder, så man kan køre 2,5 og 5 gigabit på cat5e.
Omdømme 3
Badge
Og modem er der ikke tale om enten denne:
http://www.sagemcom.com/broadband/gateways/dsl-gateways/fst-5340/
eller denne:
http://www.sagemcom.com/broadband/gateways/dsl-gateways/fst-5345/

I begge tilfælde siger spec: Full speed Gigabit Ethernet and HPNA 3.1 support
Så blev jeg rigtigt meget klogere - men YouSee skylder nu aligevel dokumentation.
Det benyttede kabel var til test, af andre grunde, og bare et tilfældigt fra skuffen.

Og det retoriske spørgsmål til HomeBox er så: hvad skal jeg med een hurtig lokal port ?
Men svaret er måske, at den eksterne port, som er forbundet via mediaconverter til fibernettet selvfølgelig KUNNE være meget hurtig.

P.S.: Faktisk har jeg læst min Lenovo dokumentation, idet der - måske - også på et tidspunkt var et rødt lys bag på denne. Men de skylder også dokumentation.
Måske er det almen-viden - bare ikke for mig.
Omdømme 3
Badge
Selvom du ikke kan køre 1GB ud på nettet, så har den 4 porte, og du kan udnytte hastigheden til kommunikation mellem to computere der begge er forbundet til routeren.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)