Forslag om feature til homebox: QoS / prioritering af trafik

• Deltager
  • 2 kommentarer
Jeg har ikke længere kabel TV men streamer alt via TV2 Play, Netflix, ViaPlay, YouTube, m.m. Dette giver problemer, når jeg samtidig med at have tv'et kørende begynder at downloade en fil eller indlæse tunge hjemmesider.

For at addressere dette, burde Homeboxen have mulighed for at opsætte QoS, således at eks. et Smart TV, et Appel TV, en Chromecast kan gives førsteprioritet af båndbredde. Dette er stort set en standard feature i alle ikke-low end routere, så forstår ikke hvorfor det ikke allerede er med.

TDC, hvad er sansynligheden for at dette sker inden for den nærmeste fremtid?

Tænker dette vil blive mere og mere relevant idet flere og flere skifter til streaming, VoIP, ... - og er også et must-have for gamers..

4 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Hej tkjak.

Hvis du kører TV via TDC TV tager dit TV en stor del af din båndbredte. Et SD program på TV(Det der ikke er HD) tager ca. 4 - 4,5 Mbit af din båndbredte. HD kanaler tager mere. Hvis du så kører TDC TV VIL dette have højest prioritet, det er ikke noget der kan skiftes.

Men jeg er enig. Man kan ikke klare sig i dag uden QOS. Jeg bruger det flittigt, og er i den heldige situation at jeg har et modem, og ikke en homebox, så jeg har min egen router. og den har QOS. Det bruges f.eks., som du skriver, til at give mit TV højest prioritet (Netflix). Så selv om min bærbar f.eks. henter opdateringer til windows (Sker jævnligt, og de kan være store!) så kan jeg stadig se Netflix uden hak, og i 1080P.

Du kunne, hvis du gerne vil have QOS, sætte en egen router efter Homebox, og derved kunne bruge QOS. Men, dette har ingen indflydelse på TDC TV.

Venlig Hilsen

Brian

Hej Brian,

Tak for dit svar.

Jeg har ikke TDC TV, men udelukkende netflix m.m. via chromecast. Jeg må derfor prøve med en router efter homeboxen. Tænker at bygge den selv med min Raspberry Pi Glad humørikon

Omdømme 5
Badge +4
Router med en Pi? Lyder spændende Glad humørikon Men... Der skal 2 net interfaces til at kunne lave en router Glad humørikon MAn kunne jo lave den til en trådløs router, hvis du har et WiFi interface. ( se f.eks. her: http://raspberrypihq.com/how-to-turn-a-raspberry-pi-into-a-wifi-router/) Eller der kunne skaffes en USB-RJ45 netkort. Men jeg må sige at der nok ikke er overvældende dækning, i forhold til en "Rigtig" trådløs router, da en "rigtig" router har lidt mere effektive antenner Glad humørikon Og så er det indbyggede netinterface på Pi'en kun 100mbit.

Husk også: Jo mere der kører med trådet net, jo mere får du ud af dit trådløse net.. (Med andre ord. Hvis det står fast (PS3, PS4, TV, Stationær PC osv.) Sæt en ledning med internet i det!) WiFi er den værste forbindelse du kan få, især til streaming, eller gaming, da der ikke skal ret meget til at afbryde det, da WiFi faktisk kun er en to vejs radio (Walkie Talkie) der bare sender data. Og 2,4 Ghz båndet bliver også brugt til andet, f.eks. Trådløse telefoner, Bluetooth osv. 5 Ghz er lidt mindre problematisk, men det stadig kun radiobølger Blinkende humørikon

Fik den sat op i går som simpel router med det usb-wifi jeg allerede havde siddende i (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003MTTJOY?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o08_s00). Det virker upåklageligt og har fin dænking i hele min lejlighed (ville nok ikke fungere i et større hus). Satte det op nogenlunde som beskrevet i linket du henviser til, dog på Arch Linux ARM i stedet.

Nu skal jeg bare have gang i QoS vha. Linux's tc (traffic control) kommando (http://www.lartc.org/lartc.html#LARTC.QDISC). Er lidt langhåret, men så ved jeg også præcis hvad der sker på mit netværk

Da jeg bruger Chromecast kan det kun køre via wifi og idet min TDC forbindelse kun er 20mbit burde RPI'en sagtens kunne følge med (speedtest fra min android tlf giver samme hastighed, så ser umiddelbart nogenlunde ud)

Tiden må vise om RPi'en er stabil og hurtig nok til at kunne trække hele mit net med med traffic control etc. (men den har jo nok egentlig flere kræfter end homeboxen...)

/T

EDIT:

Alternativet bliver denne:  Linksys E1200 N300 Wireless-N Router med DD-WRT.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)