Ekstra router til at forlænge wifi-område

Hejsa

Er ikke just skarp på det her, så har brug for lidt hjælp.

Min home-box sidder i dag i bryggerset, hvilket gør at wifi-signalet er meget svagt på 1. sal. Jeg har derfor købt en ZyXel WAP3205 v2 Wireless Access Point, som jeg vil bruge til at forstærke signalet på 1. sal (skal bruges til at kunne logge på internet på Ipad mv.)

Jeg har mulighed for at trække LAN-kabel fra TDC-boksen til 1. sal, alternativt placere boksen ved trappen så den er tæt nok på både boksen og 1. salen til at signalet bør være stærkt nok. 

Mål er at jeg gerne vil have den "bare" forstærker signalet på 1. sal, således jeg ikke skal skifte mellem forskellige routere alt efter om jeg sidder i stuen eller på 1. sal.

Nogen der trin for trin og i menneskesprog kan skrive hvad jeg gør? :-(

PFT

Laur

5 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det er lidt svært at skrive en vejledning i menneskesprog, da det er meget teknisk, det der skal sættes op. Men jeg vil gøre et forsøg, Hvordan du evt. skal sætte de forksellige dele op, kan du nok efterlæse i vejledningen til dit ZyXel WAP3205 v2 Accesspoint (Mit gæt er at der er en CD med, der kan hjælpe dig med at sætte det op).

1. Find ud af hvilken frekvens/kanal der er fri. Dette kan gøres med Android programmet WiFi Analyzer af Farproc. Kender desværre ikke et program til evt. Apple. 

2. Kend følgende fra dit trådløse i stuen: SSID (Dit Netværks navn), dit Password, , og kodningen (f.eks. WPA PSK, eller hvad den nu er sat til) og sæt Zyxel access point til samme opsætning som det du lige har fundet. Samme kodning, samme SSID og samme password, men anden kanal.

Derefter er det bare at lade det køre, og så er der også forbindelse oppe på 1. sal.

MEN... Og der er også et Men, du kan ikke vælge om din enhed vil skifte mellem de forskellige trådløse accesspoints. Det accesspoint der har tid, og har tilstrækkelig signal, vil blive det der tager sig af kontakten.

Det kan afhjælpes ved ikke at kalde de 2 netværk det samme. så kan du selv vælge hvilken accesspoint du vil på. Altså Zyxell sat op til ANDET SSID end stuen, Password og kodning kan godt være det samme. Du skal så bare manuelt vælge hvilket accesspoint du vil på. (f.eks. kald stuen SSID for STUEN, og 1. sal SSID for 1SAL)

Det er nok de to muligheder der er lige nu, ellers skal du op i en noget dyere professionel løsning, og køre med Wireless controlers osv.

Hej Brian

Mange tak.... Tænker var det smartere at bytte den til sådan en wifi-booster?
Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det bedste er at Beholde den du har, og connecte den med kabel. Det giver dig den største båndbredte på 1. sal. Hvis du tager en WiFi Extender (normalt hedder sådan en ikke booster Glad humørikon ) så skal du stadig dele båndbredte med stuen. Det kan give gevaldig bagslag hvis du planlægger at bruge det trådløste til at se f.eks. Netflix, Viaplay el.lign. Hvis du så connecter med kabel til Accesspoint, Vil du have 2 trådløse enheder der ikke skal dele samme access. Ellers skal den på 1. salen dele med alle dem der bruger det i stuen. Hvis du har mange enheder på første salen der kan tilsluttets med kabel, kan det være en fordel at placere en Switch, og så bruge kabel forbindelse.

Du kan evt. forsøge at flytte accesspoitet i stuen lidt rundt. Selv en meter eller 2 kan gøre en forskel. Tænk på

WiFi desværre ikke er de vises sten, hvis man vil have stabile forbindelser. Og det virker som en helt normal 2 vejs radio! (Walkie Talkie.. Kun en enhed af gangen kan sende, eller modtage, ikke begge dele på en gang, eller flere enheder samtidig)

Jeg er som Laur ikke teknisk kyndig og har vanskeligt ved at jonglere med alle de tekniske udtryk.

Jeg har Homebox (Fiber) i bryggers og har datakabler trukket herfra til flere steder i huset. TV kører på 6GH og resten på 2.4GH.

Jeg har pga routerens placering (og fordi huset er rimeligt stort) ikke WIFi signal i hele huset.

Jeg har prøvet at eksperimentere med Apple Express og Apple Extreme, men begge kan kun videresende et trådløst signal - ikke et signal som er modtaget via et datakabel. På denne måde mistes hastighed.

Jeg vil selvfølgelig gerne bruge mine apple produkter, men vil godt investere i andet, hvis jeg det ikke kræver for meget teknisk indsigt at installere.

MVH

Omdømme 3

Badge +3
Hej TogL

Først vil jeg lige gøre opmærksom på at du har skrevet i en tråd der er over 1 år gammel. Det havde været bedre at lave en tråd, med netop dit spørgsmål.

Men tilbage til spørgsmålet..Da du jo allerede har en Router i huset (Homeboxen) skal din Apple AirPort express, eller Apple AirPort extreme sætte til IKKE at router signalæe, men kun som en "forlængelse" af dit netværk. Jeg har desværre ikke kunne finde en dansk vejledning, og jeghar ikke selv Apple produkter, men jeg har funder følgende engelske vejledninger

Til Express:

http://www.all4you-sprl.be/configuring-an-apple-airport-express-as-an-access-point-of-an-existing-network/

Til Extreme:

https://discussions.apple.com/thread/3868306?start=0&tstart=0

Venlig Hilsen

Brian

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$