Ekstra router i forlængelse af homebox

Hej Forum.

Jeg håber virkelig, at nogen kan hjælpe mig, for jeg er da ved at gå ud af mit gode skind.

I lang tid har jeg haft en Linksys WRT320N trådløs router siddende i forlængelse af homeboxen. Linksysen har haft en ip: 192.168.0.1 og fungeret som ekstra dhcp-server. Dette har som sådan fungeret, så det var muligt at give hele huset mulighed for trådsløs opkobling, men de enheder, der har været koblet på den trådløse router, kunne ikke "snakke" sammen med de enheder, der er koblet direkte til homeboxen(192.168.1.1), hvilket jo giver meget god mening, da de kører på 2 forskellige ip-adresser.

Nu har jeg så besluttet mig for, at jeg ville prøve at opsætte min router til at kunne forlænge signalet, ved at konfigurere den som et access point, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Den foreløbige opsætning ser ud som denne - LAN-to-LAN opsætning:

Homebox:

- IP: 192.168.1.1

- DHCP aktiveret

Router(flashed med DD WRT):

- IP: 192.168.1.2

- DHCP deaktiveret

- DNSmasq deaktiveret

- Wireless mode: AP

- SPI firewall deaktiveret

Jeg kan få routeren til at videregive forbinde en computer til routeren med et ethernet kabel i en LAN port, men det virker som om, at den ikke vil videregive dhcp ip adresser trådløst.

4 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Der er 2 muligheder til at få systemerne til snakke sammen. Prøv at sætte din ledning fra TDC hombox i LAN siden af din linksys router, Altså så signalet IKKE går gennem routeren. (Flyttes den fra WAN til LAN stik. Så du fjerner Router delen. Og som du allerede har skrevet uden DHCP osv. ALLE router funktioner, undagen WIFI disabled) Dette har jeg brugt flere gange på forskellige trådløse routere, hvis de kun skulle fungere som accesspoint.

Den anden måde er at se på de to netværk som seperate netværk. dvs. Netværket fra TDC hedder 192.168.1.x, og den fra din Linksys skal så hedde 192.168.0.x (Det betyder at din WAN side af Linksys skal hedde noget med 192.168.1.x (f.eks. 192.168.1.2), og din LAN (Heri også WIFI) side fra Linksys hedder 192.168.0.x. Det er sjældent at en router kan bruge SAMME subnet på WAN og LAN) Hvis du herefter vil have to enheder til snakke sammen mellem de to netværk skal du på din Linksys se på det som at du skal portforwarde på din linksys, for at kunne snakke med en enhed på TDC router netværket. Hvis du så vil have porte hele vejen igennem skal der altså laves portforward på både TDC Router og Linksys. Så kan du også snakke med enheder gennem din linksys

Hej Brian.

Det første du nævner med et LAN-to-LAN uplink har jeg forsøgt mig med. Jeg fandt en guide til opsætning af DD WRT til access point og fuglte den slavisk men lige lidt hjalp det. Kunne som nævnt godt være på internettet via kabel fra linksys, men ikke det trådløse, da enhederne ikke modtog IP adresser.

I forhold til dit andet forslag vil jeg gerne være fri for port forwarding og faste ipadresser på det trådløse netværk. Er der ikke en anden mulighed.

Indtil videre står linksysen til at have ip 192.168.0.1 og udgiver ip adresser med 192.168.0.x

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis du sætter din linksys til via WAN porten til homebox, kommer du ikke udenom Portforwarding, for at kunne få en forbindelse gennem din linksys, fra linksys wifi, til linksys WAN (TDC homebox netværk). Det er jo en forbindelse gennem en router. Så hvis det ikke virker at sætte i LAN på Linksys, så er der nok kun portforwarding tilbage. Ellers prøv at læse dette om DD-WRT: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point

Der står hvordan du får routeren i Accesspoint mode.

MVH Brian

Så må det blive portforwarding, hvis jeg gider sætte det op, da det netop er den guide du linker til, jeg har forsøgt at bruge Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)