Egen mailserver modtager ikke længere post

• Deltager
  • 3 kommentarer
Hej!

Jeg har i mange år haft egen mailserver på min ADSL (HomeDuo m. fast IP) uden de væsentlige problemer.

Indtil i forgårs hvor den indgående strøm bare stoppede.

Jeg har snakket et par gange med TDC support og de siger alt er som det skal være, men det kan jeg ikke helt få til at stemme da jeg selv har prøvet en del ting, og hver gang ender jeg ved port 25

Jeg har testet min server internt og alt kører som det skal - sender og modtager fint på SMTP og SMTPS. Udefra er de jo svært at teste ind, men hvis jeg ændrer ekstern port til 26 kan jeg sagtens Telnet'e og snakke med SMTP serveren ... men intet på port 25

Her er en liste over mine tests:

- Anden router (normalt en D-Link, har testet med en Cisco)

- Anden mailserver (normalt en Synology boks, har testet med en MS Exchange)

- Anden port end 25 - ingen problemer med hul igennem

- Alle andre indgående porte kører som de skal (http, ftp, ip tel ...)

- Sende mails internt/eksternt via SMTP / SMTPS

Er der nogen der har en god ide?

Tak!

23 Kommentarer

Jeg har samme problem Trist humørikon

Jeg benytter TDC relay serveren backup-mx.post.tele.dk, og mit gæt er at det er den der er et problem med.

Hej BehnReady,

Puh, troede jeg var palle-alene-i-verden Glad humørikon

Ja, det prøvede jeg også at sige til den sidste TDC supporter jeg snakkede med - han blev knotten over der forslag!?

Han gjorde dog det forsøg at åbne port 25 så jeg kunne teste - dog uden at det gjorde nogen forskel - kunne stadigvæk ikke komme igennem på den (ingen problem hvis jeg rykkede til port 26).

Det gælder nok at få fat i en supporter som ved hvad han snakker om - og ikke bare den generelle linje ...

Øv, det er sgu træls hvis supporterne ikke kan hjælpe, så gider jeg ikke spilde min tid på at ringe til dem.

Men jeg har sendt en mail til supporten, samt lavet et indlæg på deres Facebook side, så håber jeg det giver noget respons.
Hej

Nu er det jo ikke mig der har opfundet den dybe tallerken, og derfor skyder jeg lidt i blinde. 

Ka' I bruge denne side? http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6003

På grund af det der står der, skriver jeg følgende:

Jeg har min hjemmeside hos one.com, og der har jeg oprettet tre mailboxe. Jeg har windows live mail på min pc og i den har jeg opsat de tre mailkonti. Jeg har været inde på one.com's supportside og hente oplysninger til opsætning i min WLM.

Jeg ved at TDC for et års tid siden begynde at lukke ned for post sendt gennem deres server, hvis man havde sin mailadresse hos en anden udbyder.

(Slettet en linie, som ikke har med indlæget at gøre.) 

Hej Maja,

Tak for dit indlæg, men ja det er desværre skudt forbi.

Jeg har min egen mailserver og benytter ikke nogen andens services.

Den er FAQ er rigtig nok, men den procedure var jeg igennem for år tilbage - I vores tilfælde er mailen 'bare' stoppet med at komme.

Hvis jeg forstår dit one.com spørgsmål korrekt, så har du brugt TDC til at sende mail med? Det kan jeg nu godt forstå de har lukket ned - du skal bruge SMTP server info fra one.com - spiller ingen rolle om det er Outlook. WLM eller en helt 3. mail klient.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Hej sb21, BehnReady og andre

Det tyder på at flere har problemer med dette og vi er ved at undersøge om fejlen ligger på vores side.

For at det kan ske, så kræver det lige vi får nogle flere informationer fra jer, så vi kan se nærmere på det.

Hvis i sender en mail til kundeforum@tdc.dk med en beskrivelse af det i oplever samt jeres adresse, Fastnet/Em-nummer eller kontonummer, så kan vi kigge lidt nærmere på forbindelsen og se om vi blokere noget Glad humørikon

Hilsen Nikolaj

Hej Nikolaj

Jeg kunne ikke leve uden min mail i fire dage, så jeg har taget konsekvensen og flyttet min mailserver til et hostingfirma. Så det nytter nok ikke at teste på min forbindelse mere.

Det skal overhovedet ikke se som en kritik af jer. Det var bare uheldigt at det skete op til en weekend, så jeres teknikere ikke lige var der til at fejlsøge det. Men tak for indsatsen.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Vil lige supplerer her Glad humørikon

Dobbelt tjek lige med hotline om hvorvidt der er fjernet standard filtret på adsl linien.

Den blokerer nemlig for port 25. Det er blot en indstilling der skal rettes indefra Glad humørikon

Det er set før at det giver problemer for os der har egen mailserver. Hvad backup-mx angår har jeg set før at den med visse ip adresser ikke fungerer efter hensigten Glad humørikon

mvh

Jan

Hej Jan,

Tak for dit respons.

Mit gaet er ogsaa at det er  backup-mx der er gaaet i udu, men der er jo ingen maade jeg kan teste den paa, og support siger hver gang at den ikke kan vaere problemet. skide frustrerende ....

Jeg tager endnu en dans med TDC support igen paa mandag, men jeg har ikke meget tiltro til at det aendrer noget.

Det irriterer mig grusomt at support ikke kan udfore de tests jeg anbefaler, men bare folger deres cheat-sheet - jeg kan jo ikke gore andet end at sorge for mit udstyr spiller.

Humørikon frustreret:

Omdømme 2

Hejsa

Du skal prøve at få åbnet for port 25 direkte via hotline i stedet for at bruge back-up mx.

Jeg har selv en mailserver stående og måtte også undgå at bruge back-up. Men for at port 25 kan åbnes er det vigtigt at have fast ip. Jeg formoder også at du har fået oprettet rDNS til din ip. Men det er meget vigtigt at når hotline evt. åbner for port 25 på din linie samtidig lige fjerner cross connect og sætter den igen. Der er ikke alle i Hotline der lige kender til den slags. Man skal jo huske på at egen mailserver på en adsl / vdsl linie ikke er hverdagskost. Er der 3 mill. adsl / vdsl linier har vi måske kun 100 der kører egen mailserver, de fleste får den jo hosted ude i byen Glad humørikon

mvh

Jan

Jeg har samme problem på windows 2003 server med hmailserver som mail server, den stoppede med at virek for en månedstid siden. mx-backup er under mistanke, har der været ændringer så fortæl os det.

Vi er sikkert ikke mange men jeg har i ti år kørt både webserver og mailserver med fast ip. Når det holder op med at virke uden grund, så bliver vi sgu lidt knotne ;-)

Jeg har i længere tid prøvet at få en mailserver til at fungere på min Synology boks. Er gået gennem følgende trin, men uden at det er lykkedes at få indgående mails til at virke:

* Måtte skifte til fast IP adresse (kr. 600/år)

* Har sat min DNS op efter vejledning hos GratisDNS (mail.mitdomæne.dk)

* Har fået TDC support til at åbne for port 25 på min IP adresse

* TDC support har aldrig kvitteret for det der med Cross Connect (ved ikke hvad det er)

* Har fået hostmaster hos TDC til at ændre reverse DNS til hvordan min DNS er opsat (rDNS = mail.mitdomæne.dk)

Kan oplyse følgende:

* udgående mail virker glimrende

* Når jeg er koblet til mit eget LAN kan jeg putty på port 25 til min mailserver

* Når jeg udefra laver en nslookup på min IP adresse får jeg svaret mail.mitdomæne.dk

* Når jeg laver en nslookup internt på min IP adresse er svaret sagemboks (?)

Men indgående mail virker ikke!

Er der nogen som kan gennemskue hvad jeg mangler?

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Helt har modtaget fra andre medlemmer.

Hej.

Du skal ihvertfald sørge for at forwarde port 25 på din homeboks til din Synology servers port ;-)

Mvh

/

Sorry - det glemte jeg lige at tilføje. Jeg har åbnet for flere porte for at kunne tilgå min Synology udefra (og hackerne stod i kø for at komme ind. Håber konfigurationen holder til deres angreb).

SÅ port 25 er der åbnet for og den peger på den samme IP adresse inde bag routeren/homeboks, som de andre porte/protokoller, der virker udefra.

Omdømme 1

Hej igen.

Kan du telnette udefra til din server ? telnet  ipadr:25 ? - (altså fra en anden adresse)

Har du opsat MX recorden korrekt - den der fortæller andre mailservere hvor din mailserver skal findes - husk at TDC mailback up skal indsættes som anden mailserver i listen på MX siden, tilfælde af egen servers nedbrud.

Og bered dig på et sandt bombardement af mere eller mindre gode forsøg på indtrængen - Synonoly er Linux baseret og bruger vistnok Iptables som firewall og den er ok sat op , men gør ihvertfald det at du IKKE tillader brugere at sende ud på port 25 men kun port 587 eller andet og med password så du ikke ender med at være open relay.

mvh

/

Omdømme 1

Hej igen igen.

Du kan evt. benytte linket her til check : mxtoolbox.com

mvh

/

Har prøvet med putty på port 25 udefra (2 forskellige steder), men får ikke fat i min mailserver (Synology). Har også prøvet hvor jeg har slået firewall helt fra et kort øjeblik, men stadig ingen forbindelse til min mailserver.

Har også prøvet mxtoolbox med og uden FW og de konstatere det samme som jeg gør. Ingen connection på port 25.

Det med at have TDC mail backup er jeg helt blankt på - er det hos min DNS udbyder? eller er det på min mailserver?

Omdømme 1

Det tyder umiddelbart på du har et problem på Synology boksen.  Du må undersøge om der er Firewall blokering på (Synologys) eller prøv 'ekstern adgang' (menupunkt ) og se  om der er andet der skal åbnes (jeg bruger ikke Synology til mail så jeg er blank mht. den). Har du fulgt den danske opsætningsvejledning der ligger fra Synonolgy ?

På Gratisdns eller en hvilken som helst anden DNS skal du som anden prioritet indsætte  'backup-mx.post.tele.dk' i listen over MX og give det preferencen 20 (hos Gratis dns hvor din egen MX er 10) jeg er sikker på du kan finde mere om det på TDC hvis du er i tvivl (eller skriv her).

Mvh

/

Omdømme 2

Hej

Når vi taler server bag Homeboxen er Boxen lidt en underlig fisk.

Du skal sikre dig at dens firewall indstillinger står til minimum. Hvis det er på plads er og dine portforwards er ok er der stadig den mulighed at den der har åbnet din linie for port 25 har glemt at fjerne crossconnect og sætte den igen. Før det sker vil ændringen ikke træde i kraft. Tjek derfor med hotline at den står med "adsl filter" deaktiveret og bed dem så om at fjerne crossconnect og sætte den igen. Dette vil afbryde forbindelsen kortvarrigt og så skal den være ok.

mvh

Jan

Omdømme 1

Hej jk44.

Jeg er sikker på du IKKE mener at Firewallen i Homeboxen skal sættes til minimum - den skal stå til medium. Mine Homeboxe kører fint på Medium og har gjort det gennem flere generatiner af boxen med diverse servere bagved - også en SynologyNAS .

Alt andet end mindst medium vil være uklogt (rigtig dumt) da din box og alt bagved er åbent land for uvedkomne.

Mvh

/

Omdømme 2

Hej

Jo sammen med en server fumktion ville jeg holde den på minimum. Deb spærrer det  mest mystiske steder selv efter forwards. Jeg kæmpede selv længe med det problem indtil jeg ikke gad mere og fik et modem. Homeboxen er konstrueret til voip og tv og indeholder en masse specielle iptable regler. Den har altrig været beregnet til at køre det store server setup bagved.

mvh

Jan

Prøv lige med min historie, den lugter af det samme problem.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)