DNS server instillinger i HomeBox router

Hej

Jeg er har en TDC HomeBox-ADSL (3DK04-02), som jeg har deaktiveret det trådløse netværk i, og bruger min Apple Airport Extreme som trødsløs router sat i bridge-mode. Det virker fint som sådan..

Jeg ønsker dog at ændre DNS server instillingerne i TDC routeren, men kan simpelthen ikke finde hvor man gør det? Har været inde på konfigurationssiden og tilføje dem som static DNS under avanceret, men det virker ikke umiddelbart...

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Jonas

7 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Skal snart i gang med samme manøver, og det jeg har læst mig til er, at man først skal konfiguerere indstillingerne i AE (Airport Extreme), inden man giver en fast IP fra Homeboxen.

Dvs, at du skal ændre AE fra "automatisk DHCP" til manual opsætning og skrive den IP du vil fastlåse.

Håber det hjælper, og skriv gerne om det lykkes eller ej.

Mvh

Hej. Tak for dit svar!

Jeg har forsøgt at tilføje dns serverne i min Airport Extreme, og giveden til en statisk IP. Det virkede ikke.. Bemærk AE er i bridge-mode, så den videresender IP adresser fra TDC routeren.

- Jonas

Jeg ringede til TDC support og spurgte dem om hvordan man ændrer denne instilling på routeren, men fik svaret at det ikke er noget de må vejlede i, da der så er for mange der vil ringe ind og spørge dem om tilsvarende tekniske spørgsmål..... Den må jeg heller lade ligge..

Der er en gut der har fået det til at fungere med dns addresser fra OpenDNS, som er en løsning lignende den jeg søger. En ekspert på området der kan hjælpe mig?

Btw. så synes jeg routerens setup brugerflade er ret skrabet for muligheder. Virker somom den er lavet for at begrænse slutbrugerens muligheder, hvilket jeg ikke forstår. Alle routere burde have den funktion jeg efterspørger..

- Jonas

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Rabo har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Jonas

Jeg troede egentligt det var muligt at ændre DNS'er i vores Homebox, men jeg har lige fået bekræftet, at det ikke er muligt.

Men når du har din egen router på, hvor du skriver dine egne DNS'er ind, vil jeg da mene at DNS-opslag går til din selvvalgte DNS-server, og at Homeboxen bare formidler trafikken, uden at blande sig i hvilken DNS-server der benyttes - ligesom hvis du skriver DNS'erne ind på netkortet?

Jeg håber der er en netværkshaj, der kan komme med et input her :-)

Vh.

Rasmus - TDC

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Rabo har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg skal da vist lige rette mig selv, for du skriver jo at din router er sat i bridge-mode :-)

En alternativ løsning kunne muligvis være at sætte din egen router op som normal router, aktiverer DMZ i Homeboxen, og lede al trafikken til din egen router, og så sætte din DNS op deri.

Jeg tænker det burde virke?

/Rasmus

Hej Rasmus

Tak for det hurtige svar!

Jeg er lige kommet hjem fra den lokale TDC butik, hvor de tilfældigvis havde et "almindeligt" ADSL modem til at ligge. Så det er lidt den nemme løsning helt at gå udenom Homebox routeren, men det virker nu som det skal Glad humørikon

DNS opslagene foregår i routeren, så det er grunden til det hidtil ikke har virket blot at intaste DNS server addresser i min Airport Extreme, da den blot har videregivet informationer til Homebox routeren. Jeg ved ikke om det vil virke hvis man satte Homebox routeren i DMZ mode, men det lyder som et godt bud..

Jeg har testet hastigheden på det gamle ADSL modem, og det giver en hastighed på 15-16 mbit på min 20mbit forbindelse (tilsvarende hastigheden på Homebox'en), så det hele er som et skal være!

Tak for hjælpen Glad humørikon

- Jonas

Hej.

Jeg kommer her bare for at give min mening på hvor dårligt jeg synes det er, at man ikke "må" ændre på DNS opsætningen i en TDC-udleveret HomeBox router.

Jeg vil meget gerne have mit hjem benytter de DNS servere som censurfridns.dk stiller tilrådighed, da jeg hverken vil have mine DNS-opslag censureret eller lagret i nogen database.

Yderligere oplever jeg at både hastigheden og stabiliteten ikke er tilfredsstillende på de påtvungne DNS-servere.

I en standard router plejer man altid at kunne bestemme hvilke DNS oplysninger DHCP-serveren giver ud. Men ikke hos TDC, der er man tvunget til at bruge deres. 

Det synes jeg er for dårligt og en krænkelse på netneutralitet. 

Jeg har i mellemtiden sat statiske DNS oppe på de enkelte enheden i min netværk og må også overveje at investere i en anden router. Det er bare trist det skal være nødvendigt.

Hilsen

Poul Wittig

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)