Svar

DNS opsætning i HomeBox?

• Deltager
  • 7 kommentarer
Hej!

Hvorfor er det lige at man ikke må sætte andre DNS servere op på HomeBox routeren?

Der er simpelthen så mange ting der plejer at være mulighed for som standard på samtlige andre trådløse routere - selv den billigste Jensen eller Belkin router kan man sætte den slags op på - hvorfor er disse indstillinger låst ned på jeres router?

Nu har jeg oprettet konto hos OpenDNS for at sætte domæne blokering op, men jeg kan ikke sætte OpenDNS DNS servere op på routeren, så nu skal jeg manuelt sætte det op på hver eneste device i husttanden! Helt ærligt!!

Jeg kan ikke engang slå DHCP funktionen fra på HomeBox routeren, så jeg kan bruge min NAS som DHCP server på mit netværk - tilbage er kun muligheden med manuel DNS opsætning tilbage.

Ved godt at i har en del almindelige brugere derude, men vi er altså også en del avancerede brugere - jeg har f.eks. 50 Mbit fiber, fast IP og min egen Linux server ("NAS") kørende - hvorfor skal jeg begrænses af, at almindelige brugere ikke har forstand på at sætte den slags op, når det aldrig er noget de ville pille i alligevel?

Med venlig hilsen

Thomas Christensen

icon

Bedste svar af jk44 7 januar 2014, 20:50

Hej

Jeg kan sagtens følge ønsket om at ændre DNS.

Men man skal huske på at Homeboxen er tilpasset de forskellige produktløsninger der findes og derfor er det et lidt andet stykke hardware end blot en trådløs router. Så som det er nu er der kun mulighed for at taste en manuel dns på den enkelte computer. For en ordensskyld vil jeg gerne understrege at min funktion i Tdc er som kørende tekniker og derfor på ingen måde har adgang til ændringer i de enkelte produkter. Men jeg har dog ved flere lejligheder nævnt problematikken Glad humørikon

mvh

JAn

Se original

11 Kommentarer

Jeg har ikke noget svar, jeg vil blot støtte dit indlæg.

TDC: der er 100-vis af tråde om dette emne, kom nu med en forklaring!

Jeg er enig i, at det simpelthen er for dårligt, at man ikke kan ændre DNS på sin Homebox router. Min Qnap NAS brokker sig konsekvent, og jeg kan ikke få lov at gøre noget ved det Trist humørikon

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Men man skal huske på at Homeboxen er tilpasset de forskellige produktløsninger der findes og derfor er det et lidt andet stykke hardware end blot en trådløs router. Så som det er nu er der kun mulighed for at taste en manuel dns på den enkelte computer. For en ordensskyld vil jeg gerne understrege at min funktion i Tdc er som kørende tekniker og derfor på ingen måde har adgang til ændringer i de enkelte produkter. Men jeg har dog ved flere lejligheder nævnt problematikken Glad humørikon

mvh

JAn

Zoom skrev:
Hvorfor er det lige at man ikke må sætte andre DNS servere op på HomeBox routeren?

Hej Thomas

Hvad er det der gør, at du ikke har markeret Jan's indlæg, som accepteret svar på dit spørgsmå? 

MajaH skrev:

Zoom skrev:

Hej Thomas

Hvad er det der gør, at du ikke har markeret Jan's indlæg, som accepteret svar på dit spørgsmå? 

Hej Maja,

Nu var det kun lige i går han svarede - jeg kan jo ikke smide hvad jeg har af andre gøremål og fluks springe online og være aktiv på forumet med det samme, fordi der er kommet et svar - det bliver når det passer ind i hverdagen Blinkende humørikon

Med venlig hilsen

Thomas Christensen

jk44 skrev:
Hej

mvh

JAn

Hej Jan,

Godt at man trods alt er bekendt med problemstillingen Glad humørikon

Men det kunne være rart, hvis der i routeren var mulighed for at vælge mellem standard bruger og avanceret bruger - det er jo ikke alle der har HomeTrio og overhovedet har behov for TV delen (eller telefoni delen, for den sags skyld) - så kunne man vel stille en funktionsmåde til rådighed, hvor brugeren gøres opmærksom på at hvis man benytter denne, vil TV/Telefoni ikke fungere optimalt (eller slet ikke), men hvor man til gengæld har de indstillinger man har brug for.

Det skønneste for mig ville dog være helt at undvære HomeBox'en, så jeg kunne smide en VPN router direkte på, i stedet for at skulle rode med at få en tunnel til at spille via DMZ - jeg vil gerne have en opsætning, så den første router (min egen) jeg rammer har min offentlige IP på ydersiden og ikke endnu et privat subnet, der routes videre.

Men det kan godt være jeg helt skal droppe det og gå over til "fjenden" (WAOO, som jeg tidligere har benyttet) - her kunne jeg uden videre sætte mit eget udstyr på...

Med venlig hilsen

Thomas Christensen

Omdømme 2

Hej Thomas

Hvis du ikke har behov for tv eller voip burde det være muligt at kundeservice kunne ændre din linie til en ren bredbånd og du så kunne få tilsendt et modem. Prøv at give dem et kald Glad humørikon

mvh

Jan

Hej Jan,

Det har jeg undersøgt - det kan man ikke når man har fiber - det laveste man kan komme ned på er HomeDuo Fiber Trist humørikon

/Thomas
Hej Jan.

Nu kan jeg se du er ansat i tdc, og jeg spurgte kundeservice om lige præcis det i forgårs, der fik jeg af vide at der var ikke andre løsninger end homeboxen, ihvertfald ikke med de hastigheder 40/10.

Jer er godt klar over at det indlæg jeg svarer på er lidt over 1 år gammel, men nu spørger jeg alligevel :-)

Hilsner

Stephen Norbury

Omdømme 2

Hej

Der findes stadig vdsl modem men det bliver i dag kun brugt til erhverv, primært.

Problemet er også at der skal ændres på opsætning af linie og den slags før man overhovedet kan bruge et modem. Når det er sagt så er der faktisk ikke de store problemer med homebox 4 (ud over den manglende mulighed for at skifte DNS). Jeg kører selv både mail og vpn server bag homebox 4 og det fungerer glimrende. Samtidig er hardwaren blevet væsentlig bedre. Der arbejdes hele tiden mod en ensretning af det udstyr som sendes ud til kunderne.

mvh

Jan 

Underligt man ikke selv får valget om man vil have homebox eller ej.

Det kan man hos kviknet.dk som fremover vil være min internetudbyder.

Og TDC undre sig over at det taber kunder.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)