Spørgsmål

Bredbånd og TV i sommerhus eventuelt med Homebox

Jeg har en god bekendt, der har bedt mig hjælpe med en udfordring. Dertil kunne jeg godt tænke mig noget sparring og gode idéer.

Sagen er den, at hun får bredbånd og tv gennem en Homebox. Det er hun meget tilfreds med: hun ser en del forskellige tv-kanaler og optager en hel del til senere brug. Nu har hun så købt sommerhus og vil gerne have en tilsvarende løsning der – tv-pakken har hun jo i forvejen (bortset fra TV2). Problemet er, at der ikke er telefonstik i sommerhuset. Fiber og coax findes ikke i området, men der er tilsyneladende telefonkabler. Ifølge Tjekditnet.dk er der på adressen mulighed for kobbernet (xDSL) med hastigheden 1 / 0 Mbit/s. Opslag på Yousee.dk siger 5 / 0,5 Mbit (Min. hastighed 0,5 / 0,2 Mbit). Ved at søge tilbud fra andre udbydere har jeg fundet ud af, at med pair bonding kan der opnås 1,3 Mbit/s / 0,5 Mbit/s. Det er en relativ dyr løsning og er hastigheden ikke alt for lav til TV i ordentlig kvalitet? Yousee mener selv at 8 Mbit er nødvendig for HD.

4G dækningen med mobildata på adressen er (udendørs) på grænsen mellem 30 – 50 Mbits/s og 50 – 100 Mbit/s. Hun kan i dag se TV på sin iPad og på sin telefon. En adapter og et HDMI-kabel til TV’et kunne være en mulighed, men i praksis ikke særlig brugervenligt/stabilt. Airplay er bedre, men kræver en Apple TV eller lignende koblet til TV’et og en dedikeret iPad / iPhone, da sommerhuset i perioder vil være beboet af andre familiemedlemmer i husstanden.

Kunne en mobil router og dermed WiFi (det Yousee kalder en fast router) og Chromecast til TV’et styret af en Android telefon eller tablet være en mulighed? Eller allerbedst: kan en Homebox kobles på routeren? Det vil dog være dyrt i mobildata, hvis jeg regner med 800 MB/time ved brug af TV’et.

Behovet for bredbånd til iPad og telefon dækkes i dag af 4G i begge apparater.

PS! Antenne på taget giver selvfølgelig gratis TV fra DR, men det er ikke tilstrækkeligt, og Boxer kræver et (ekstra) TV-abonnement. Parabol/satellitmodtager er af samme årsag udelukket.

Hvilken løsning er bedst / billigst i længden?

1 Kommentar

Omdømme 2
Badge +2
Hej ole-m-p

Umiddelbart så lyder det til, at den bedste løsning er at anskaffe sig et mobilt bredbånd. Det er den eneste måde du kan opnå en hastighed der er hurtig nok, til at der kan streames tv.

Du kan dog ikke koble homeboxen på det mobile bredbånd, så løsningen vil være en ekstern mulighed, som du også selv nævner som chromecast eller apple tv.

Der findes også Android TV, hvor vi rent faktisk har en app på. Den vil du kunne koble på din mobile bredbånd og se live tv fra youSee :)

Vi har skrevet lidt om det her: https://kundeservice.yousee.dk/tv/brug-tv/ys-app-paa-tv/android

Özcan, youSee Forum Team

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P