Svar

Billeder fra internet

• vah
  • Udforsker
  • 44 kommentarer
Hej,

jeg henter jævnligt billeder fra "Danske Billeder"  De plejer at komme i lille format, men så i dag fik jeg billedet vist i stor format og trykkede "gem som" men så kom det i formatet SVG, som jeg kke kunne åbne.

Der stod, se i generelt og benyt alle tilgængelige formater. Det har jeg prøvet, men der står ikke noget om alle tilgængelige formater. Kan jeg og hvordan åbner jeg en SVG fil?

Jeg har windows 8,1

medvenlig hilsen vah

icon

Bedste svar af BrianHHansen 28 oktober 2015, 16:33

Hej Vah.

SVG er et format der lavet som vektorgrafik (Scalable Vector Graphics (SVG)), modsat f.eks. Jpg, Png, Gif osv. der er Bitmap billeder.

Bitmap er billeder der er meget svær at scalere, da der ikke er mere information end der er i filen. let fortalt er Bitmap bygget op at punikter (Ligesom din computerskærm) og farve information (Punk1 er blå, punkt 2 lidt mere blå osv. Ligesom billeder fra et digital kamera.

Vektorgrafik er scalerbar. Dvs. det kommer til at se fint ud uanset hvor stor eller lille det bliver lavet. I filen ligger der kun information om HVORDAN filen skl laves. Let fortalt: Lav en streg fra punk x til punk y i farve blå. Tegn en cirkel med centrum i punkt x,y og radius 5 fyld med farven gul. osv. Normalt vil SVG filer bruges i f.eks. Adobe Illustrator, eller andre programmer der kan arbejde med vektorgrafik. Man kan dog finde hjemme sider/ programmer der kan konvertere SVGtil JPG, eller PNGeller et eller andet Bitmap format.

Venlig Hilsen

Brian

Se original

5 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej Vah.

SVG er et format der lavet som vektorgrafik (Scalable Vector Graphics (SVG)), modsat f.eks. Jpg, Png, Gif osv. der er Bitmap billeder.

Bitmap er billeder der er meget svær at scalere, da der ikke er mere information end der er i filen. let fortalt er Bitmap bygget op at punikter (Ligesom din computerskærm) og farve information (Punk1 er blå, punkt 2 lidt mere blå osv. Ligesom billeder fra et digital kamera.

Vektorgrafik er scalerbar. Dvs. det kommer til at se fint ud uanset hvor stor eller lille det bliver lavet. I filen ligger der kun information om HVORDAN filen skl laves. Let fortalt: Lav en streg fra punk x til punk y i farve blå. Tegn en cirkel med centrum i punkt x,y og radius 5 fyld med farven gul. osv. Normalt vil SVG filer bruges i f.eks. Adobe Illustrator, eller andre programmer der kan arbejde med vektorgrafik. Man kan dog finde hjemme sider/ programmer der kan konvertere SVGtil JPG, eller PNGeller et eller andet Bitmap format.

Venlig Hilsen

Brian

Hej igen,

Tak for svaret, så blev jeg så klog, men jeg ved stadig ikke hvordan jeg åbner de SVG filer, som jeg har hentet. Hvad menes der medat scalere ?

m.v.h. vah

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej igen, igen Glad humørikon

Scalere betyder ændre i størrelse, scalerbar er bare at størrelsen kan ændres uden at ændre kvaliteten af billedet. (f.eks. kan SAMME SVG fil bruges i et project på 100 * 100 punkter og 5000*5000 punkter uden kvalitets tab.) En SVG fil kan som jeg skrev før åbnes i et program der undestøtter Vektorgrafik (Jeg kender desværre kun diverse Adobe programmer. F.eks. Adobe Illustrator, eller Indesign) Men her er f.eks. også vejledning i at arbejde med SVG grafik i Openoffice : http://www.openoffice.org/da/doc/svg-grafik.pdf Jeg ved desværre ikke om andre office produkter kan, men prøv at google det.

Ellers kan man finde diverse konvertere der kan konvertere  fra SVG til JPG, gif, eller hvad man har brug for. Det er bare at google "SVG to JPG" (Eller havd der nu skal konverteres til.)

Venlig Hilsen

Brian

Hej Vah: Jeg kan forstå at du er inde på " Danske Billeder ", det er rigtig nok at disse billeder kommer som

bit version, men du kan selv prøve det på følgende måde

1 find det billed du vil have og højre klik og gem som og der kommer en box frem,

2 og du kan se at der hvor det er blåt der kan du skrive hvad det er for et billed, og lige under det er et sted

hvor der står fil format, hvis du kikker ud til højre hvor der er en trekant pil klik på den og vælg jpg, så vil

jeg tro at det virker efter hensigten prøv dette ha en god aften venligst HC21 Meget glad humørikon

Giv venligst et svar om det virker:

Hallo vah !

Jeg har prøvet og for det meste går det fint . Enkelte gange kan der være nogle forstyrrelser , hvor det ikke lykkes at gemme dem . Men for det meste går det fint . De fleste er jo kun i et lille format . Men også de støre går det fint med hos mig . Der står allerede JPEG  ved formatet , så man bare skal give et navn eller også beholde det som allerede står der. De kan dog findes nemmere igen hvis man giver et andet navn . Så prøv bare igen og se om det ikke lykkes nu . Det andet kan du bare slette. 

Hilsen Again !

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P