Adgangskontrol og ntp

Jeg bruger TDC HomeBox adgang under Konfiguration - Firewall til at give et par teenagere i huset adgang til internettet i bestemte perioder på dagen. Det fungere normalt ganske fint, men det er desværre ikke stabilt. Reglerne træder i pludselig i kraft på forskelige tidspunkter og min mistanke er at de NTP indstillinger der er i TDC HomeBox ikke er synkroniseret med en tidsserver, eller at den tidsserver der anvendes ikke kører efter dansk tid.

Det er selvfølgelig et problem at jeg ikke kan love dem en fast tid, og er nød til at slå reglerne fra ind i mellem. 

Er der nogen måder man kan manuelt rette NTP til den danske pool af tidsservere f.eks.:

0.dk.pool.ntp.org Eneste permanente løsning jeg kan se er, at sætte en anden ruter op, som kan styre den begrænsede adgang. Men det giver bare mere lag til spillene vil jeg tro. Og det bliver jeg ikke mere propulær på Blinkende humørikon

Håber nogen har et godt bud på dette.

System information

Hardware Version: 5DK40-04
Software Version: SG72113250334

3 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Jeg har ikke selv homeboks, men det er ligegyldigt efter hilken NTP server du justerer din Ruter, eller PC efter. Alle NTP servere leverer GMT tid, eller information om hvilken tidszone de leverer tiden fra, lokalt i din enhed vælger du så lokal tid (DK er f.eks. GMT+1) derved bliver tiden "Tilpasset" dit lokale tidsområde.

Løsningen kunne være at sætte et ACCESSPOINT på din homeboks (Accesspoint er en trådløs Router UDEN Routerfunktion) så derfor vil der IKKE komme mere forsinkelse. Tvært imod. Så forstyrres de ikke af andre der evt. bruger Homboksens WiFi medens de spiller. De fleste større Trådløse routere kan fakisk gå i accesspoint mode. (F.eks. de lidt større routere fra Netgear, Asus osv.)

Men.. WiFi er faktisk det mest uegnede til spil! Så jeg vil foreslå at der trækkes en ledning fra Homeboksen til en switch der sidder i nærheden af hvor de spiller, og så trækkes en ledning fra denne switch til hver af dem der sidder og spiller. Tiden kan så ikke styres, men man kan altid slukke for stikket med strøm til switchen Glad humørikon

Derved fjernes også den Lag der VIL opstå ved en WiFi tilslutning hvor der sidder flere på. (På en Homeboks, og de fleste lowend trådløse routere er der kun EN der kan sende ELLER modtage på en gang!) Det er ikke sådan at hvis der er 2 så er der 50% til hver. Hvis en enhed sender, eller modtager (Ikke OG!) får denne enhed 100% båndbredte og alle andre 0% når den enehd så har sendt eller modtaget en datapakke, vil der igen være kamp mellem enhederne om hvem der får lov til at sende eller modtage igen. (Det var den korte version).

En anden måde at fjerne lag på ved Wifi er at få fat i en Highend Router (mere end 1000,- kr. klassen). De har for det meste bedre antenner og flere sender/modtager, og kan derved servicere flere enheder på en gang uden at tabe hastighed (Mindre Lag). Mange af dem er også optimeret til spil.

Venlig Hilsen

Brian

Tak for svaret Glad humørikon

Jeg er helt med på at NTP er den samme tid på alle. Min pointe var, at der ikke er sat en NTP server korrekt op, eller at den NTP server der skulle være angivet ikke altid er til at få kontakt med for ruteren. Det er derfor et ønske at kunne sætte den op manuelt.

Med hensyn til at spille over WiFi er det helt rigtigt, at det vil give udfordringer. Derfor har jeg også installeret et fast kabel til spilleren Glad humørikon Det er endda trukket over loftet, og er fast kobber (ikke trådet) som er afsluttet med hver sit stik i væggen. Det virker ganske fint.

Med den HomeBox som jeg har er det altså muligt at styre internetadgang (eller hvad jeg nu sætter op af porte, tcp osv.) selv over kabel. Så det er lige gyldigt om de bruger trådløst eller kabel, da det er sat op på MAC adressen.

Alt er på plads og det virker. Men det er bundet op på tidspunkter, som ruteren skal have fra sin egen tid. Og den må være styret af en NTP. Og det er denne NTP som er ustabil.

En ekstra ruter var også mit eget forslag, så den kunne sidde som både ruter og accesspoint. Det betyder at jeg skulle lade HomeBox ruteren blot være ADSL modem. Og jeg synes HomeBox'en gør det ret godt med hensyn til den trådløse forbindelse, så det vil jeg være ked af. Og da jeg samtidigt har alt på plads og det teknisk fungere med HomeBox'en og det kun er NTP der driller, så er det et forsøg værd at få det ændret.

Jeg har en ruter klar til at tage over, hvis det viser sig fortsat ikke at være muligt at ændre. Det er en ruter der kan bruge open source ruter software, som jeg har installeret på den. Så her vil der heller ikke være den store chance for lag. Det er en LINKSYS WRT160NL WIRELESS-N ROUTER så den burde kunne klare opgaven Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det der er problemet med Homeboksen er den kan IKKE kun kan fungere som modem. Det er også derfor jeg ikke vil have hurtigere hastighed end jeg kan klare med et Modem. For ellers er jeg tvungen til at køre min linje med en Homeboks, og det laver kludder i mit netværk Blinkende humørikon Homeboksen vil ALTID være router. dvs. hvis du sætter en Router til efter den, kommer der Dobbelt NAT på linjen, og DET giver lag/langsomme ping. Ög desværre ser det ikke ud som om den router du skriver du har kan gå i Accesspoint mode. Det er derfor du skal have fat en router der kan sættes til at være Accesspoint, eller et rent Accespoint, som du sæter på den linje du har trukket, og tilslutter den anden ende på en af de gule stik på homeboks. Faktisk er en homboks en Router, koblet sammen med en 4 ports switch, og et accespoint til det trådløse (Sådan er de fleste routere bygget op) Så derfor taber du intet ved at sætte et accesspoint på din router. Igen En ekstra router, der ikke er i Accesspoint mode, giver meget længere svartider.

Hvis du derimod vil kontrollere access til en linje (Trådet) kan det gøres på flere måder. Det jeg kan gøre hjerhjemme kunne være en løsning. Jeg har en Netgear GS110TP som hoved switch, (POE switch til 1200-1600 kr.) der leverer strøm til en Netgear GS108T (ca. 500,-) (Begge switvche er Gigabit Switche, med fuld Switched båndbredte) GS110T kan tidsstyre hvornår den levere strøm på sine porte, og derved hvornår du f.eks tænder/slukker GS108T.

En anden løsning kunne være en simpel Tænd/sluk ur.

En anden alternativ hvis man har en lille compterboks med 2 netkort (f.eks. en Rasberry Pi, med esktra netkort), og er lidt frisk med Linux er at lave en "controler" der spærrer for adgang til nettet, via den line der er trukket, på nogen bestemte tider man selv kan styre. Men så nærmer man sig nok muligheder som kun hardcore computernørds laver Meget glad humørikon

Venlig Hilsen

Brian

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)